Vi har bott i huset drygt två år och nu det är dags för badrummet, det har varit dags mycket längre än så men förra ägarna kom aldrig till. Badrummet är på 6kvm, vi har inte tänkt något speciellt påkostat, klinker på golvet med elvärme, kakel på väggarna, ett vanligt badkar, eventuellt inbyggt och en duschhörna. Vi frågade ett antal badrumsfirmor om offerter men bara en av dom ville ens komma och titta, alla verkar ha hur mycket som helst att göra. Den firma som kom gav en offert på 170.000:- före ROT-avdrag. Dom lämnade en imponerande detaljerad offert, till och med en ekbit till tröskeln för 100kr var med. Offerten var uppdelad på 100.000:- för material och 130 timmar jobb. Dom hade glömt badkaret men å andra sidan tagit med 24 timmar för rivning som jag sa att jag skulle göra. Vad man kunde se av offerten var att dom tagit i ordentligt med precis allting, på precis alla punkter kan jag utan att anstränga mig hitta samma saker billigare. Jag pratade med min pappa, vi är ganska vana hemmasnickare båda två, vi sa att vi ägnar våren åt att läsa på och köpa hem material, så kör vi själva istället.
Jag kommer fylla den här tråden med text och bilder allteftersom bygget framskrider, den som känner sig road följer med, kommentera gärna.
Håll tillgodo!
/Tomas
Ett par förebilder, golvet bestod av brun plastmatta, väggarna av 20cm breda skivor av något plastmaterial, lite ljusare brunt

I taket storblommig våtrumstapet

Det här läget är lite jobbigt, rivit för långt för att kunna ångra sig, men har ALLT jobb kvar. Väggarna bestod av 20cm breda masonitskivor, fasthäftade och ihopskjutna omlott en centimeter, nästan märkligt att det inte smitit ut något vatten

Håller på att regla upp väggarna till cc30, för att slippa dubbelgips

Kortlingar på plats för kommoden, bara hoppas dom kommer på rätt plats...

Kortväggen färdig för gips, några isolerskivor är lite mörka i kanten, men jag tror inte det är fukt, det syns inget på någon regel, det kanske kan vara damm som sugits ut?

Kortlingar för den ena golvbrunnen

Och brunnen på plats

Jag kommer fylla den här tråden med text och bilder allteftersom bygget framskrider, den som känner sig road följer med, kommentera gärna.
Håll tillgodo!
/Tomas
Ett par förebilder, golvet bestod av brun plastmatta, väggarna av 20cm breda skivor av något plastmaterial, lite ljusare brunt

I taket storblommig våtrumstapet

Det här läget är lite jobbigt, rivit för långt för att kunna ångra sig, men har ALLT jobb kvar. Väggarna bestod av 20cm breda masonitskivor, fasthäftade och ihopskjutna omlott en centimeter, nästan märkligt att det inte smitit ut något vatten

Håller på att regla upp väggarna till cc30, för att slippa dubbelgips

Kortlingar på plats för kommoden, bara hoppas dom kommer på rätt plats...

Kortväggen färdig för gips, några isolerskivor är lite mörka i kanten, men jag tror inte det är fukt, det syns inget på någon regel, det kanske kan vara damm som sugits ut?

Kortlingar för den ena golvbrunnen

Och brunnen på plats

Redigerat:
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
"5.7 Skivkonstruktioner
Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska enligt
tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda
som underlag för keramiska tätskiktssystem
i våtutrymmen samt vara monterade
enligt skivtillverkarens anvisningar.
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
eller som bakomvarande skiva. Gäller både
golv och väggar."
"5.7 Skivkonstruktioner
Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska enligt
tillverkaren vara dokumenterat lämpade/avsedda
som underlag för keramiska tätskiktssystem
i våtutrymmen samt vara monterade
enligt skivtillverkarens anvisningar.
Kartongklädda skivor av gips ska inte
användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt
eller som bakomvarande skiva. Gäller både
golv och väggar."
Redigerat:
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=127
Tills vidare kan som hittills, plastmatta på kartongklädd gips eller motsvarande tätskikt av folie med ånggenomgångsmotstånd ≥ 1 000 000 s/m användas, tills kompatibla system och godkända skivor listas här.
Tills vidare kan som hittills, plastmatta på kartongklädd gips eller motsvarande tätskikt av folie med ånggenomgångsmotstånd ≥ 1 000 000 s/m användas, tills kompatibla system och godkända skivor listas här.
Jag var lite otydlig, jag kommer använda gips, men inte kartongklädd, det blir Humidboard. Man behöver som sagt bara använda det i zon 1 men eftersom det bara skulle bli ett par skivor utanför zon 1 använder jag samma överallt.
Jag har för mig att GVK vänder sig till byggen med plastmatta och BKR till byggen med keramiskt ytskikt, jag kan ha fel, rätta mig i så fall. BKR skriver så här:tank77 skrev:
http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Punkt 5.7:
Kartongklädda skivor av gips ska inte användas i våtzon 1 som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva. Gäller både golv och väggar.
Klart det är inte olagligt. Men om någon skriver nåt här, med minsta antydan att göra fel, vill jag om jag bara kan, förmedla det rätta sättet.
Själv skulle jag uppskatta om någon gör mig uppmärksam på ett ev miss som kan kosta mig skjortan i framtiden.
I övrigt var det inget illa ment.
Själv skulle jag uppskatta om någon gör mig uppmärksam på ett ev miss som kan kosta mig skjortan i framtiden.
I övrigt var det inget illa ment.
Vattenanslutning för badkaret

Rören under golvet, dom försvinner ner i tvättstugan precis där dom går in under det gamla golvet, fördelningsrören kommer sitta i taket i tvättstugan

Har fått lite bekymmer här, brunnen i duschen ska vara där avloppet för gamla toaletten sitter, nya toalettens avlopp ungefär där det smala avloppet är på bilden. Problemet är att brunnen måste sitta 20cm från väggen, det blir väldigt trångt runt ventilationsröret, dessutom måste kortlingar få plats. Det går att flytta ventilationsröret till mer utmed bjälken, men det måste gå i samma fack. Får fundera på det ikväll.

Rören under golvet, dom försvinner ner i tvättstugan precis där dom går in under det gamla golvet, fördelningsrören kommer sitta i taket i tvättstugan
Har fått lite bekymmer här, brunnen i duschen ska vara där avloppet för gamla toaletten sitter, nya toalettens avlopp ungefär där det smala avloppet är på bilden. Problemet är att brunnen måste sitta 20cm från väggen, det blir väldigt trångt runt ventilationsröret, dessutom måste kortlingar få plats. Det går att flytta ventilationsröret till mer utmed bjälken, men det måste gå i samma fack. Får fundera på det ikväll.