Hej
Vi är ett par som tagit över min mans gamla släktgård.
Min man är väl någorlunda händig, elektiriker till yrket.
Vi har uner 1 års tid nu renoverat nedervåningen (allt utom badrummet) med hjälp av snickare för riktning av golv och lägga golvärme och så har han fixat lite nya avlopp i köket m-m å lagt golv å donat å grejjat..
å ja, nu är ´badrummet kvar...
dels vill vi göra nåt själva, dels, så som så många kanske känner igen, budgeten höll inte :blushing:
vi är i stort behov av ett badrum. på nedervåningen har vi ingenting, ingen toa, inget. Och har 2 små killar på 2,5 år.
det enda vi har är en toalett med duch uppe, allt på typ 2,5 kvm.
Så nu så nere har vi ett rum över på 12,5 kvm
vi tänkte vi ville ha till badrum.
Tänkte riva rummet själva, be vår snickare komma å rikta golven och fixa in avlopp och vatten.. Tja, kanske inte å rekomendera, men vår kära snickare är händig på de flesta områden å jag litar på han...
Sen vill vi ta över.. MEN min bror har haft en annan snickare hos sig å precis gjrt ett badrum.
Och han har precis som vi tänkt göra, men vad jag fattar verkar det inte va en så bra idé
Tänkte lägga vattenburen golvvärme i glespanel på reglat cc30. på med lim och golvgips... men räcker det?? sen
Fall i HELA badrummet?? ska ha dusch och badkar, Flytspackla för att få fall då antar jag,. har läst som en lus här på sidan
men snickaren hos min bror har inte gjort detta, stackars min bror, fuskbygge?
det är här vi har kört fast.. aldrig flytspacklat (kanske ska öva på golvet i källaren där vi ska lägga klinker i pannrum och tvättstuga först?
eller be snickaren komma å göra detta?
Verkar ju va en hel vetenskap..
Ja, nån som vill sätta ihop en punkt 1-10 lista hur man ska gå till väga? vill ju läa ig nåt på kuppen...
Hoppas nån vis medmänniska kan förklara å dela med sig av sina kunskper för några som vill utvecklas..
Tack
Vi är ett par som tagit över min mans gamla släktgård.
Min man är väl någorlunda händig, elektiriker till yrket.
Vi har uner 1 års tid nu renoverat nedervåningen (allt utom badrummet) med hjälp av snickare för riktning av golv och lägga golvärme och så har han fixat lite nya avlopp i köket m-m å lagt golv å donat å grejjat..
å ja, nu är ´badrummet kvar...
dels vill vi göra nåt själva, dels, så som så många kanske känner igen, budgeten höll inte :blushing:
vi är i stort behov av ett badrum. på nedervåningen har vi ingenting, ingen toa, inget. Och har 2 små killar på 2,5 år.
det enda vi har är en toalett med duch uppe, allt på typ 2,5 kvm.
Så nu så nere har vi ett rum över på 12,5 kvm
Tänkte riva rummet själva, be vår snickare komma å rikta golven och fixa in avlopp och vatten.. Tja, kanske inte å rekomendera, men vår kära snickare är händig på de flesta områden å jag litar på han...
Sen vill vi ta över.. MEN min bror har haft en annan snickare hos sig å precis gjrt ett badrum.
Och han har precis som vi tänkt göra, men vad jag fattar verkar det inte va en så bra idé
Tänkte lägga vattenburen golvvärme i glespanel på reglat cc30. på med lim och golvgips... men räcker det?? sen
Fall i HELA badrummet?? ska ha dusch och badkar, Flytspackla för att få fall då antar jag,. har läst som en lus här på sidan
men snickaren hos min bror har inte gjort detta, stackars min bror, fuskbygge?
det är här vi har kört fast.. aldrig flytspacklat (kanske ska öva på golvet i källaren där vi ska lägga klinker i pannrum och tvättstuga först?
eller be snickaren komma å göra detta?
Verkar ju va en hel vetenskap..
Ja, nån som vill sätta ihop en punkt 1-10 lista hur man ska gå till väga? vill ju läa ig nåt på kuppen...
Hoppas nån vis medmänniska kan förklara å dela med sig av sina kunskper för några som vill utvecklas..
Tack
Börja att läsa igenom den klistrade tråden här badrumsforumet. http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
Du ska EJ ha golvgips utan du flytspacklar direkt på golvspånet som är primat eller av sådan typ (p5 tror jag) som är fukttrög.
Det bästa enligt mig är att gjuta in golvvärmen i flytspacklet med armering längst ner (läs anvisningar för ditt flytspackel först, skiljer lite mellan tillverkare).
Flytspacklingen kanske du kan ta in någon om du är orolig men man kan dela in badrummet i sektioner så blir det lättare.
Men som sagt, läs den klistrade tråden först där står det mesta och skriv igen om du har frågor efter det.
Du ska EJ ha golvgips utan du flytspacklar direkt på golvspånet som är primat eller av sådan typ (p5 tror jag) som är fukttrög.
Det bästa enligt mig är att gjuta in golvvärmen i flytspacklet med armering längst ner (läs anvisningar för ditt flytspackel först, skiljer lite mellan tillverkare).
Flytspacklingen kanske du kan ta in någon om du är orolig men man kan dela in badrummet i sektioner så blir det lättare.
Men som sagt, läs den klistrade tråden först där står det mesta och skriv igen om du har frågor efter det.
Jag var lite i er sits när vi byggde om vårt badrum, det vi inte vågade ge oss på var VVS och el - nu i efterhand tycker jag att VVS delen är hanterbar såvida man inte stöter på för mycket problem men el skulle jag aldrig röra speciellt i ett badrum.
Det viktigaste är att ha en riktig plan och veta precis vart varje grej ska sitta i badrummet och veta precis vilka produkter man kommer att använda och ifall de passar ihop - man kan inte höfta eftersom du inte kan reparera fel i efterhand med risk att förstöra tätskicket. Grejen är att du tex måste veta hur fötterna sitter på ett eventuellt bubbelbadkar så att en av dom inte hamnar över brunnen, eller veta precis vilket spegelskåp du skall ha eftersom du inte får sätta en OSB skiva under våtrums gipset - planering kort sagt. Du har säkert sätt hur illa det kan gå i denna forum del.
Tyvärr är det svårt med en 1-10 lista - du måste veta vad du ska använda i badrummet - kakel/klinker eller plast matta osv, det är lite olika regler som gäller.
Själva flytspacklingen är inte så svår faktiskt - det går att göra den ganska platt där man avgränsar brunnen - sen kan man spackla på för hand hela fallet ovanpå i hela badrummet om man är lite skraj, vi var det så det blev den lösningen och leka med en kula som fick rulla runt i rummet. Får man någon bulle kan man plocka fram vinkelslipen - det är jobbigt o smutsigt men fungerar.
Då är det lång värre att få till en snygg kakling - där blir det snyggt eller inte och har man börjat fel så blir allt skit. Tog oss 6 veckor att göra badrummet med ca 6 dar i veckan o 10 timmar om dagen, på fritiden läste vi produkt specifikationer och planerade arbetet
Det var sjukt jobbigt men samtidigt väldigt kul och man lärde sig massor. Resultatet blev mycket bra mestadels därför att vi tvekade inte att slänga en platta som flisade sig eller sprack och vi tog tid på oss med att mäta och sätta allt korrekt, vi stannade även upp i arbetet för att få korrekta tork perioder eller vänta på att kakel rader torkade så att dom vi satte över skulle ha något solitt att vila på - det blev helt enkelt enklare för någon som inte är expert.
Det går att göra det lika snyggt som proffsen - skilnaden är bara tiden det tar.
Det viktigaste är att ha en riktig plan och veta precis vart varje grej ska sitta i badrummet och veta precis vilka produkter man kommer att använda och ifall de passar ihop - man kan inte höfta eftersom du inte kan reparera fel i efterhand med risk att förstöra tätskicket. Grejen är att du tex måste veta hur fötterna sitter på ett eventuellt bubbelbadkar så att en av dom inte hamnar över brunnen, eller veta precis vilket spegelskåp du skall ha eftersom du inte får sätta en OSB skiva under våtrums gipset - planering kort sagt. Du har säkert sätt hur illa det kan gå i denna forum del.
Tyvärr är det svårt med en 1-10 lista - du måste veta vad du ska använda i badrummet - kakel/klinker eller plast matta osv, det är lite olika regler som gäller.
Själva flytspacklingen är inte så svår faktiskt - det går att göra den ganska platt där man avgränsar brunnen - sen kan man spackla på för hand hela fallet ovanpå i hela badrummet om man är lite skraj, vi var det så det blev den lösningen och leka med en kula som fick rulla runt i rummet. Får man någon bulle kan man plocka fram vinkelslipen - det är jobbigt o smutsigt men fungerar.
Då är det lång värre att få till en snygg kakling - där blir det snyggt eller inte och har man börjat fel så blir allt skit. Tog oss 6 veckor att göra badrummet med ca 6 dar i veckan o 10 timmar om dagen, på fritiden läste vi produkt specifikationer och planerade arbetet
Det var sjukt jobbigt men samtidigt väldigt kul och man lärde sig massor. Resultatet blev mycket bra mestadels därför att vi tvekade inte att slänga en platta som flisade sig eller sprack och vi tog tid på oss med att mäta och sätta allt korrekt, vi stannade även upp i arbetet för att få korrekta tork perioder eller vänta på att kakel rader torkade så att dom vi satte över skulle ha något solitt att vila på - det blev helt enkelt enklare för någon som inte är expert.
Det går att göra det lika snyggt som proffsen - skilnaden är bara tiden det tar.
Det var inte så lite skillnad på tiden heller.Doldskada skrev:
10 timmar om dagen 6 dagar i veckan i 6 veckor blir 360 timmar för en person.
En badrumsrenovering utfört av seriöst folk ligger väl i snitt på totalt runt 100 timmar (snickare, platsättare, rörläggare och elektriker).
Kanske hade lönat sig att ta ett par övetidstimmar på ordinarie arbetet och betalat för renoveringen istället?
Fast är inte själv grejen att göra det själv?RobZombie skrev:Det var inte så lite skillnad på tiden heller.
10 timmar om dagen 6 dagar i veckan i 6 veckor blir 360 timmar för en person.
En badrumsrenovering utfört av seriöst folk ligger väl i snitt på totalt runt 100 timmar (snickare, platsättare, rörläggare och elektriker).
Kanske hade lönat sig att ta ett par övetidstimmar på ordinarie arbetet och betalat för renoveringen istället?![]()
Glöm heller inte bort att det finns billiga sätt att bygga badrum på. Istället för helkaklat kan man ju faktiskt välja den gamla hederliga våtrumsfärgen istället. Går att få det riktigt snyggt och om man vill kan man ju sätta kakel i duschen för att slippa behöva använda väven som kanske inte är så snygg. Genom att använda våtrumsfärg sparar man riktigt mkt pengar eftersom du slippe köpa dyrt tätskikt och dyrt kakel. Dessutom är det fortfarande tillåtet med kartongips enligt deras branschregler, men man kanske ska undvika det ändå. Personligen tror jag helkaklade badrum är något vi kommer se mindre och mindre av.
Vår tid på jorden är begränsad. Använd den med sunt förnuft.Jan-Å skrev:
För egen del tar fru, barn och företaget merparten av min tid så det lilla jag får över spenderar jag gärna på annat än att hålla på med renovering till mig själv och betalar helst någon annan för att utföra "mitt jobb" här hemma.
Bezt skrev:Börja att läsa igenom den klistrade tråden här badrumsforumet. [länk]
Har läst den klistrade tråden, har ju lusläst, men allt går inte in :blushing:
Doldskada- GILLAR din inställning till max alltså d^_^b Å elen, det är ju inga problem i detta huset
Dock måla vill vi inte.. vill ha kakel, eller möjligen bröst panel, får man ha det??
Förutom då vid badkar och dusch, men måttangivelser på det, vart kan man hitta det??
Så om man målar sina gips (?) alt då trä (typ pärlspont) behöver man då inget tätskikt under??
Vårt badrum ska gå i gammal stil, då det är ett gammalt hus.. vill ha schackgolv, kristallkrona å stjärnhimmel
ev kanske vi inte ska ha dusch heller, beror på vart vi kan få ner avloppet, vet vi när vi har rivit upp golvet... För då kanske vår plan skiter sig å då får man rita om..
men pratade med min bror som då precis gjort ett badrum med dusch och badkar, hans snickare har inte flytspacklat någe, han har byggt upp fall med golvreglarna istället, kan man inte det?? Får man inte det?
Han har bara golvreglar (med lut) vattenburen golvvärme i glespanel, spånskiva, och nån våtrumsskiva och tätskikt och klinker på sitt golv, helt felbyggt??
men detta med färg får gärna nån berätta mer om, kan ju va intressant om man kan ha bröstpanel...
dock behöver ju inte kakel bli så dyrt, eller hur? finns ju billiga sorter, rea m-m
MASSA TIPS mottages TACKSAMT nu när ni vet lite va vi strävar efter... Vill bara ha en skithusastol och ett badkar å lite levande ljus just nu :wow:
pssst, va tror ni tätskikt kan gå på i ett ca 13 kvm stort (4x3 m CA)badrum och 220 i takhöjd på ett ungefär??
å ni som gjort era badrum själva, va kostade det??
å ni som gjort era badrum själva, va kostade det??
Om du målar med våtrumsfärg ska du inte ha tätskikt under eftersom färgen i sig utgör tätskiktet. Ska du sätta träpanel så vet jag inte vad som gäller, men det torde vara tätskikt som vid plattsättning som gäller.
Men bara för att vara tydlig, det går väl inte att spruta vatten PÅ den här färgen som med kakel med tätskikt under? Dvs, det fungerar bra när man har duschkabin och annat som styr vattnet dit man vill.frhe skrev:
Det går ju att måla sig till en duschplats om man vill.
ok, så under träpanel, tätskikt då??
Va går täskikt på?? kontra våtrumsfärg?? och arbetstids mässigt??
hur många lager ska man ha våtrumsfärg??
MÅÅÅÅNGA frågor... men vill ju bli lika vis som alla ni andra här
Va går täskikt på?? kontra våtrumsfärg?? och arbetstids mässigt??
hur många lager ska man ha våtrumsfärg??
MÅÅÅÅNGA frågor... men vill ju bli lika vis som alla ni andra här