25 065 läst ·
412 svar
25k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag tycker man kan dela in vinterväglag i två klasser.Nimajneb skrev:Det finns dagar då man inte ska ge sig ut på sjön, vägarna eller ut o flyga. Idag verkar det som det varit en sådan dag då dom flesta borde lämnat bilen hemma på vissa platser i landet.
Visst är en dag som denna en typisk dubbdäcksdag men ändå så är det tveksamt till om man ska ut i denna typ av väglag.
Idag var klass två och då skulle det vara förbjudet med odubbat på sådana vägar.
Då skulle Sverige kunna snurra på skapligt trots allt och ni andra kunde väl försöka jobba hemifrån eller nåt
Idag var det 5-6 plusgrader o bara vägar. Nordiska vinterdäck var som vanligt helt kassa.... Typ som det är 350 dagar per år.Thomas Lundquist skrev:
Idag hade vi i morgontrafiken -0,5 till +1, underkylt regn i det här området, regnet började då de flesta redan tagit sig ut på vägarna. Bussar ställdes in, olyckor på så gott som varje större trafikerad väg mot och från Uppsala. Bilar i stan som sladdade i kurvor, rondeller och korsningar fast det gick i 30 eller mindre. Själv så puttrade jag på utan broblem i korsningar och backar med mina dubbade medans andra spann och slängde med bakändorna lite här och där.....och man hör ganska väl om det är en bil med dubb eller inte som står och spinner eller för den delen bromsar och glider.
Hur det var i resten av landet har jag ingen aning om men idag hade jag aldrig bytt bort mina dubb mot dubbfria hur jäkla bra dom än är.
Frågan jag ställer är....generellt, vilket vinterväglag vi än har, snö, modd, torrt, blixthalka, packad snö osv osv, vilka däck är säkrast för omgivningen? Idag var det inte dubbfria iaf, när i andra väglag är de dubbfria så pass mycket bättre än dubbade att man kan tycka att dubbfria är bättre generellt under hela vintern?
Ja, om man har 90% torr väg kanske under vintern men hur många delar av landet har det?
Så resonerar jag själv då jag valt dubbdäck på bilarna fast det finns vintrar då jag kunnat använda dubbfria i stan på firmabilen men då jag måste ut på landet så kan det vara det tillfället det går åt skogen.
Hur resonerar ni som är pro-dubbfritt?
Hur det var i resten av landet har jag ingen aning om men idag hade jag aldrig bytt bort mina dubb mot dubbfria hur jäkla bra dom än är.
Frågan jag ställer är....generellt, vilket vinterväglag vi än har, snö, modd, torrt, blixthalka, packad snö osv osv, vilka däck är säkrast för omgivningen? Idag var det inte dubbfria iaf, när i andra väglag är de dubbfria så pass mycket bättre än dubbade att man kan tycka att dubbfria är bättre generellt under hela vintern?
Ja, om man har 90% torr väg kanske under vintern men hur många delar av landet har det?
Så resonerar jag själv då jag valt dubbdäck på bilarna fast det finns vintrar då jag kunnat använda dubbfria i stan på firmabilen men då jag måste ut på landet så kan det vara det tillfället det går åt skogen.
Hur resonerar ni som är pro-dubbfritt?
Om man ska tro en rapport som länkades till tidigare i tråden så varierar transportarbetet under vintertid mellan 60 och över 90% på barmark. Vi vet att tex europavinterdäcken är helt överlägsna nordiska vinterdäck på detta väglag.
Allt blir ju en avvägning men folk i allmänhet verkar vilja köra så lite som möjligt på vinterdäck då man generellt inte skiftar förrän första halkan kommer resp sätter på sommardäcken igen så fort man vågar.
Jag hoppas kunna ta bort mina dubbdäck om några veckor och jag ser verkligen fram emot detta.
Allt blir ju en avvägning men folk i allmänhet verkar vilja köra så lite som möjligt på vinterdäck då man generellt inte skiftar förrän första halkan kommer resp sätter på sommardäcken igen så fort man vågar.
Jag hoppas kunna ta bort mina dubbdäck om några veckor och jag ser verkligen fram emot detta.
Ja, det där är ju väldigt vanligt...att så många blir överaskade varje år att det blir vinter med snö och halka....Nimajneb skrev:Om man ska tro en rapport som länkades till tidigare i tråden så varierar transportarbetet under vintertid mellan 60 och över 90% på barmark. Vi vet att tex europavinterdäcken är helt överlägsna nordiska vinterdäck på detta väglag.
Ni i Skåne/blekinge har ju snart officiellt vår så...
Det ska bli spännande. För inte är det väl någon som dristar sig till att köra på däck som premierar annat än worst worst case? Dvs alla kommer ha däck som är optimerade för att fungera bäst vid 15 grader och gigantiska mängder vatten på vägen.....Nimajneb skrev:
Nu tror jag allt du drar fel slutsats ("det är vår"). Har det hänt något när man kört bil har jag i denna tråd lärt mig att det är däcket det är fel på. Så nej, det är inte vår, det var inte du som körde för fort. Det är dubbdäcket som är livsfarligt och oansvarig att använda. Hur tänkte du egentligen?
Fel av mig.
Rätt ska förstås vara att det är det dubbfria däckets fel att du vattenplanade. Ursäkta mitt ologiska tänkande.
Fel av mig.
Rätt ska förstås vara att det är det dubbfria däckets fel att du vattenplanade. Ursäkta mitt ologiska tänkande.
Låter som en bra ide! Och vi skulle kunna ha en fil för dom som vill skicka SMS. En för den som vill käka frukost på väg till jobbet, en för dom som är väldigt väldigt stressade och kanske en för dom som behöver alkohol för att kunna köra bil.
Taxichaufförer skulle ha en egen fil också, fast det har dom ju redan ofta.

Taxichaufförer skulle ha en egen fil också, fast det har dom ju redan ofta.