Jag har försökt leta efter svaret på min fråga men utan framgång. Hur kallt kan man ha utan att hus och möbler tar någon skada av det?
Tex i stängda gästrum?

Man brukar ha 8-10 grader..

Så länge det är torrt behöver det inte vara varmt.

Finns det inga vattenrör i rummet går det bra med minusgrader. Dock blir det knappast minusgrader i ett stängt rum om det är värme på i intilliggande rum.

Tack för svaren! Jag har lagt en termometer nu i ett av gästrummen för att kolla. I resten av huset brukar temperaturen ligga runt 17 grader på nedanvåningen och kanske 16 på ovanvåningen när jag kommer hem efter jobbet. Dock kan den vara uppe i 22 på kvällen efter eldning i braskasetten.
Det är väl mest fukt jag är orolig över.. Men med daglig eldning så borde väl hela huset torka upp.? Och de stängda rummen ligger på ovanvåningen utan några vatterör i närheten (och elemeneten är på men de är ändå ganska kalla).

Min gissning är att du aldrig kommer att få kallare än 8-10grC i ett stängt rum. Och är du rädd för fukt så häng in en enkel fuktmätare i rummet som du läser av en gång i veckan.

Eldar du dessutom får du en naturlig ventilation i hela kåken.

jensaro skrev:
Och är du rädd för fukt så häng in en enkel fuktmätare i rummet som du läser av en gång i veckan.
Eller kan man köpa en billig trådlös väderstation och hänga den del som ska vara "ute" där uppe. Dessa brukar mäta temperatur och luftfuktighet, dvs allt du behöver för några hundralappar.

Har t.ex. själv en från ClasOhlson som jag kollar hur fuktigt det är i tvättstugan i källaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.