3 961 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Tid mellan gjutning källargolv och klinker?
Sida 1 av 2
Borde finnas i en massa trådar men hittar inget rakt svar:
Jag skall gjuta nytt källargolv. Typ 8cm med isodrän under (plattan torkar både uppåt och nedåt). Hur lång tid måste måste man minst vänta på att plattan skall torka innan man lägger klinker? Det är typ +20C i rummet och om det blir altför fuktigt kan jag ställa dit avfuktare.
Jag skall gjuta nytt källargolv. Typ 8cm med isodrän under (plattan torkar både uppåt och nedåt). Hur lång tid måste måste man minst vänta på att plattan skall torka innan man lägger klinker? Det är typ +20C i rummet och om det blir altför fuktigt kan jag ställa dit avfuktare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Man brukar rekommendera 2 månader. Det är nog ppå den säkra sidan.Ugglan skrev:Borde finnas i en massa trådar men hittar inget rakt svar:
Det viktiga är att betongen uppnått tillräcklig styrka och att krympningen avstannat.
Egentligen beror det mycket på vilken betongkvalitet man använder.
Både nominell hållfasthet och vct påverkar.
Där fick jag ngt att kolla!
Du har rätt - salt (NaCl) accelererar faktiskt.
Måste tänkt lite fel.
Däremot försöker man undvika klorider i armerade konstruktion pga rostrisken.
Det var nog det spåret jag tolkade fel?
Du har rätt - salt (NaCl) accelererar faktiskt.
Måste tänkt lite fel.
Däremot försöker man undvika klorider i armerade konstruktion pga rostrisken.
Det var nog det spåret jag tolkade fel?
Jo jag har sett att 2mån brukar rekommenderas.... men är inte det väl mycket på den säkra sidan?
Borde inte någon eller några veckor räcka för ett källargolv...? Om man inte är så noga med styrka etc. Det kommer kunna fortsätta torka ut nedåt och genom klinker plattorna. Eller är jag helt fel ute?
Borde inte någon eller några veckor räcka för ett källargolv...? Om man inte är så noga med styrka etc. Det kommer kunna fortsätta torka ut nedåt och genom klinker plattorna. Eller är jag helt fel ute?
En betongare bad en gång en ivrig jag att sätta en kniv i var ände av en utvecklad tumstock.Sedan ta bort tumstocken, flytta in den ena kniven en mm och sedan lägga dit tumstocken.Sedan jag sett bågen på den tumstocken låter jag alltid betong krympa i tre månader
eller använder annat (dyrare
) material.
Jag skulle vänta minst 2 månader om jag var du. Tänk på att 2 månader är beräknat vid rumstemperatur. Betongfirman jag beställde betongen av räknade ut att eftersom jag endast har 15 grader i rummet tar det minst 3 månader för mig.
Ett tips är att ringa betongfirman du ska köpa betongen av. Dom har ett dataprogram som dom matar in alla uppgifter och får ut exakt på dagen hur lång tid du måste vänta. Och så kan dom kanske välja en betong som tar kortare tid om du säger att det är önskvärt.
//Jonas
Ett tips är att ringa betongfirman du ska köpa betongen av. Dom har ett dataprogram som dom matar in alla uppgifter och får ut exakt på dagen hur lång tid du måste vänta. Och så kan dom kanske välja en betong som tar kortare tid om du säger att det är önskvärt.
//Jonas