Hej!

Jag misstänker fukt i mitt badrum, vem ska ansvara för att betala för en riktigt fuktmätning från t.ex. OCAB, Anticimex eller liknande? Enligt mitt försäkringsbolag ska bostadsrättsföreningen göra detta (de säger att det är någon lag), och enligt föreningen ska jag själv bekosta detta. Är det någon som vet vem som har rätt?

Och var finner jag lagstöd för detta, om det nu finns?

Om lagen hade varit logisk så borde kostnaden hamna på dig om ingen fuktighet hittas annars på den part som skall stå för renoveringskostnaderna.... Sedan är ju inte alltid lagar logiska.

Beror på hur föreningen är försäkrad. normalt skulle jag säga är att bostadsrättsinnehavaren själv har bostadsrättstilägg på sin försäkring.
Dock vet jag att vi i min förra förening gick in och skaffa den som förening, just för att ingen skulle missa detta.
Det brukar dessutom finnas nedskrivet vad som gäller för föreningen och vad som gäller för bostadsrättsinnehavaren. Begär ut skrivna regler =)

/RF

Har inte hunnit skriva än Phoenix för jag har häcken full med annat.

Ansvaret är uppdelat precis som andra skriver och som du själv skrev till mig. Skador orsakade i vägg eller golv nedanför ytskikt/tätskikt går under föreningens ansvar medan skada orsakad inifrån rummet genom tätskikt ligger under föreningsinnehavarens ansvar.

Sen huruvida det finns försäkringar och om de är kollektiv eller individuella kommer i senare skede.

Det du hamnar i är just försäkringsbolagens mardröm - bostadsrätter med deras juridiska vakuum beroende på många parter i en eventuell skada.

Hade du haft en befintlig skada så är det "lättare" för dig då försäkringsbolagen hade påbörjat utredning och sedan i regressförlikning kommit överrens om skadefördelningen. I detta fallet så har du inte en fastställd skada och då står båda försäkringsbolagen (föreningen och ditt) med möjligheten att skadan kan utredas och bekostas av annan så de nekar hjälpa dig.

Diskutera med ditt försäkringsbolag och i värsta fall får det bli som Nimajneb säger att du får bekosta själva utredning själv för att sedan försöka lägga över kostnaden på det försäkringsbolag som ska bekosta åtgärd. Om det visar sig att det inte finns ersättningsbar skada är kostnaden din egen tyvärr....

Tack för era svar, då vet jag lite bättre vad som gäller.

Ett tips kan vara att kolla vilka vilket försäkringsbolag som föreningen har, har de samma som du så kan det kanske bli enklare =/

/RF

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.