25 074 läst ·
412 svar
25k läst
412 svar
Dubbfritt,snö, kallt och salt = kaos
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
sventable skrev:AV vilken anledning skulle det vara körförbud på bilen för att däcken är tre år gamla?
ett däck som är riktigt lagrat börjar inte föråldras förrän det börja användas.
ingen som helst fara att köpa ett däck som är fem år gammalt men riktigt lagrat.. Men däremot ska du inte köra på samma däck i 5-8 år även om du bara kör 100 mil per vinter så hårdnar detta däcket och blir värdelöst.
Jag är ingen expert på däck. Du har säkert rätt i dina påståenden om lagring. Då skulle körförbud med andra ord inträffa 4-5 år efter inköpsdatum(jag förstår att det inte är realistiskt i praktiken). det jag lite luddigt försökte belysa var att jag tror att om alla hade bra, väl lagrade, inte för slita däck, så har det, tillsammans med förarns betende och anpassning större inverkan på olyckstatistiken än om man kör dubbat eller odubbat.
Om man bortser från unika tillfällen som i veckan när det verkligen råder blixthalka och ingen oavsett däck borde vara ute och köra så tror jag att olycksstatiskten skulle se mindre dyster ut.
Att man sedan kanske inte kommer iväg lika lätt med odubbat i en korsning är ett lamt argument. det finns massvis med blyfotade personer som kör med allt för slitna dubbdäck som garnaterat kan se till att en korsning blankslipas.
Man kan inte jämföra ett odubbat däck med ett dubbat däck utan vidare, även om dubbarna i sig har stor betydelse vid blixthalka spelar gummiblandningen en mycket stor roll också. Det finns dubbade däck som greppar mycket bättre på barmark än odubbade, testa ett par riktiga nordiska dubbade vinterdäck mot ett par minder nogräknade "syntet"-däck så får ni se skillnaden. Till och med vägverket har backat på sin propaganda och till sist erkänt att dubbdäck faktiskt är bättre på vinterväglag än odubbat.
Det är med dubbdäck som med säkerhetsbälte, större delen av tiden behövs dom inte, men när dom gör det kan dom vara skillnaden mellan liv och död eller ett livslångt lidande. Skillnaden mellan dubbdäck och säkerhetsbälte är att bältet bara räddar ett liv åt gången när olyckan väl är framme. Dubbdäcken hindrar eller mildrar olyckan och räddar många åt gången. Tänk på det!
Det är med dubbdäck som med säkerhetsbälte, större delen av tiden behövs dom inte, men när dom gör det kan dom vara skillnaden mellan liv och död eller ett livslångt lidande. Skillnaden mellan dubbdäck och säkerhetsbälte är att bältet bara räddar ett liv åt gången när olyckan väl är framme. Dubbdäcken hindrar eller mildrar olyckan och räddar många åt gången. Tänk på det!
Framförallt så vet vi som kör 4WD det så jag fattar inte varför alla som slirar runt med ett drivande hjul måste påpeka det för oss som jämt kör med flerhjulsdrivning. Det märks liksom varje gång man bromsar att det "fungerar som vanligt".nikasp skrev:
Med fyrhjulsdrift behöver man inte bromsa, det är bara att tuffa på 

Nej, det är förhoppningsvis självklart för alla bilförare att man ska skilja på framdrivning och inbromsning. När det gäller däcksäkerhet är dock bägge två viktiga, det är inte bara när man bromsar man vill ha optimalt grepp, även vid kurvor t.ex. vill man hålla sig säkert kvar på vägen.
Nej, det är förhoppningsvis självklart för alla bilförare att man ska skilja på framdrivning och inbromsning. När det gäller däcksäkerhet är dock bägge två viktiga, det är inte bara när man bromsar man vill ha optimalt grepp, även vid kurvor t.ex. vill man hålla sig säkert kvar på vägen.
Man behöver inte komma så långt norrifrån för att tycka det är ett elände med saltandet. Jag har bara flyttat från Uppsala men känner mig helt oförstående till detta. Det är dåligt för bilen och det är dåligt för miljön men framförallt så tycker jag det är helt vansinnigt för trafiksäkerheten. Naturens lagar om halt runt noll och inte så halt när det är kallare sätts helt ur spel och det är hur svårt som helst att anpassa körningen.nikasp skrev:Jag vet och jag håller med, föraren är den främsta orsaken till olyckor. Går knappast att skylla på däcken om man kör för fort. Jag var lite ute efter att chockera och det är inte svårt i den här frågan. Man har säkert räknat ordentligt på saltning också. Det blir väl så att man får fler "halkfria" dagar här i Stockholm tack vare saltet men det är ett elände för mig som kommer norrifrån. Går vansinnigt mycket spolarvätska och sedan känns det inte alls bra med tanke på rost. Hade en gammal Toyota Corolla som var köpt i Stockholm för 15 år sen. ALLT satt fasen fastrostat när man skulle börja skruva i den bilen. Hemskt.
Att saltandes inte är bra för bilen, Mao man får tvätta den ofta kan jag hålla med om...byggankan skrev:Man behöver inte komma så långt norrifrån för att tycka det är ett elände med saltandet. Jag har bara flyttat från Uppsala men känner mig helt oförstående till detta. Det är dåligt för bilen och det är dåligt för miljön men framförallt så tycker jag det är helt vansinnigt för trafiksäkerheten. Naturens lagar om halt runt noll och inte så halt när det är kallare sätts helt ur spel och det är hur svårt som helst att anpassa körningen.
Men vad har du för belägg att saltandet är dåligt för miljön och dåligt för trafiksäkerheten i det stora hela?
Vad jag har förstått så har man inte kunnat påvisa negativa miljöeffekter och saltandet sparar säkert 10tals liv per år, kanske fler.
Anledningen till att jag tycker saltade vägar är trafikfarliga är för att de sänker fryspunkten vilket gör att man inte vet när det är halt. Med osaltade vägar vet man att det är halt runt 0 och att det är då man ska vara som försiktigast. Med saltade vägar blir det istället snorhalt vid en helt annan temperatur och då finns ju risken att man tror att det inte är halt för att det är för kallt för det och kör enligt det och blir totalt överraskad av att det är snorhalt. Men det är ju min personliga åsikt som baseras på att jag känner mig mycket osäkrare på de de saltade vägarna runt Stockholm än vad jag gjorde på de osaltade vägarna runt uppsala. Och det är ju områden med liknande temperaturer.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
I "Vilda Väsby"
hade vi osaltade vägar några år och jag tycker det var utmärkt. Varför dom återgick till saltet vet jag inte.
Men det är klart att är man bergis på att det räddar liv så ska det naturligtvis vara kvar. Då är det bara att tvätta.
Men det är klart att är man bergis på att det räddar liv så ska det naturligtvis vara kvar. Då är det bara att tvätta.
Att salta när det är snö på vägen och några grader kallt med en sjunkande tendens ner mot -10 är tjänstefel och skapar exakt det du beskriver. Men salt använd på ett korrekt sett är en mycket viktig säkerhetshöjande åtgärd.byggankan skrev:Anledningen till att jag tycker saltade vägar är trafikfarliga är för att de sänker fryspunkten vilket gör att man inte vet när det är halt. Med osaltade vägar vet man att det är halt runt 0 och att det är då man ska vara som försiktigast. Med saltade vägar blir det istället snorhalt vid en helt annan temperatur och då finns ju risken att man tror att det inte är halt för att det är för kallt för det och kör enligt det och blir totalt överraskad av att det är snorhalt. Men det är ju min personliga åsikt som baseras på att jag känner mig mycket osäkrare på de de saltade vägarna runt Stockholm än vad jag gjorde på de osaltade vägarna runt uppsala. Och det är ju områden med liknande temperaturer.
Viktigt det du skriver att den viktigaste komponenten i ett vinterdäck är gummit. Sedan så är det solklart att några 1mm dubbar (ung 24st) hjälper lite grann när det är blöt blankis och man ska få stopp på 1500kg bil.thomasx skrev:Man kan inte jämföra ett odubbat däck med ett dubbat däck utan vidare, även om dubbarna i sig har stor betydelse vid blixthalka spelar gummiblandningen en mycket stor roll också. Det finns dubbade däck som greppar mycket bättre på barmark än odubbade, testa ett par riktiga nordiska dubbade vinterdäck mot ett par minder nogräknade "syntet"-däck så får ni se skillnaden. Till och med vägverket har backat på sin propaganda och till sist erkänt att dubbdäck faktiskt är bättre på vinterväglag än odubbat.
Att förstå gummits betydelse märker man ju direkt om man jämför sommardäck med odubbade vinterdäck.
Jo gummit påverkar ju otroligt mycket, och det är ju faktiskt så att det beror mycket på var och hur man åker när man ska välja dubbade/odubbade däck.
Man kan ju bara gå efter sina egna erfarenheter av däck när man köper, och för min del så har dubbade varit bäst.
Ganska stor omväxling har det varit för mig denna vintern, från 980kg bil med dubbade 155-däck till 2250kg bil med odubbade 265-däck.
Man kan ju bara gå efter sina egna erfarenheter av däck när man köper, och för min del så har dubbade varit bäst.
Ganska stor omväxling har det varit för mig denna vintern, från 980kg bil med dubbade 155-däck till 2250kg bil med odubbade 265-däck.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
egentilgen skulle väl alla däckstester vara med däck som är ett par år, och jämföra lika gamla odubbade och dubbade däck...
tills sådana tester sker lär jag fortsätta köpa dubbade (man brukar jämföra nya odubbade med gamla dubbade)
och hur många är det som alltid kör med splitt nya däck...
tills sådana tester sker lär jag fortsätta köpa dubbade (man brukar jämföra nya odubbade med gamla dubbade)
och hur många är det som alltid kör med splitt nya däck...
Kärt ämne som ger många långa debatter. Konstigt att det skall vara så svårt att inse att på ren is är dubbdäck överlägset. Hur ofta man åker på det avgör däckvalet, för dom flesta av oss som åker dessvärre på söndersaltade vägar är dubbfritt av bra kvalitet det optimala. Du kan inte köpa billigt skit från öst och tro att du får samma grepp som Michelin. Dom allra flesta kan åka dubbfritt.