O
OverAndOut: [citat] Jag kör denna i bord och är helnöjd. Har den även om jag behöver köra någon av mina 1/2" stål på frihand eller i cirkeljiggar och motsvarande och ser inga problem med att den är stor och tung. Blir bara stabilt och det är ju bra. //Ul
26 svar · 10,9k läst
·
useless
useless: Det är nog dags att plocka isär och rengöra oljepumpen.
33 svar · 24,5k läst
·
nivv
nivv: [citat] Vad används magneterna till? Tänkte bygga in en fräs i en av vingarna på min såg. Tänkte skaffa en platta (om det ens behövs?) att montera fräsen i. Plattorna jag hittar verkar orimligt dyra, när jag ändå måste borra hålen själv.
57 svar · 35,1k läst
·
stigen
stigen: Hej! Kan rekommendera dessa från ClasOlle. Har dessa på några maskiner i verkstaden samt på mitt stora MFT-bord och dom fungerar bra. Gummit torkar inte som vissa andra. Gör en ram nertill på benen och fäst hjulen i den. Dag [bild]
2 svar · 2,0k läst
·
P
Perflubron: [citat] [bild]
12 svar · 12,3k läst
·
E
Ezcobar: Det låter som om du borde anlita en duktigt elektriker istället för att göra detta själv! Vet man inte riktigt vad man gör bör man låta bli när det gäller el!
24 svar · 4,8k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Finns ingen anledning att byta sladd om den är hel o frisk i övrigt (om du inte vill ha längre).
4 svar · 2,5k läst
ceson
ceson: Jag var tidigare lite sugen på en dw735 eftersom den fick bra recensioner på det mesta men inte på stålens livslängd, som inte heller går att slipa . Skulle jag fundera på en sådan så vill jag ha den med spiralkutter men då blir den dyr på riktigt så jag la ner den idén. Men för oss som inte har möjlighet att gå på större maskiner finns inte så många val tyvärr.
28 svar · 29,5k läst
·
M
Mjolnir: Var förbi Jula och la händerna på deras röda Meec, tänkte att för en röding kanske det är värt att testa. Kom hem och jobbade en stund med den, funkar klockrent, vibrerar knappt i händerna, verktygslösa och snabba byten, reglerbar hastighet, superbra dammutsug, ingick tillbehör dessutom. Hästlängder bättre än min AEG omni som kostar 3x så mycket. Det som fick mig att inte köpa
9 svar · 3,7k läst
·
F
fsn: [citat] Ett motstånd du i princip kan se som en effektjuv i sammanhanget. Effekten bränns ut i form av värme och kommer då att begränsa effekten över säkringen som då håller. Det simplaste sättet att göra det på, så enkelt att tom jag klarar det. Det är en liten pryl på kanske 5x3x3 cm med en kabel in och en ut. Jag hade också provat att feta på säkringen med vetskapen att bilen
13 svar · 6,4k läst
R
RichardRR: Varken https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-excenterslipar/excenterslip-010815/ eller https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/elverktyg/slipmaskin/planslip/planslip-makita-bo4565k/p-531856?gclid=EAIaIQobChMI4tTrqIW46AIVik8YCh3aZg01EAQYAyABEgJb5fD_BwE fanns hemma i butik i mitt område. Då jag behövde slipa bänkskivan nu till
4 svar · 6,2k läst
·
J
jonaserik: Jepp glömde en sak , det ska vara svängbara hjul på en sidan, det med höjden får du tänka själv vad du vill ha för hjul, finns olika men ta inte för små, bara åka och kolla vad som finns, upp till dig.
5 svar · 3,6k läst
·
F
fsn: [citat] Behöver man vänta 10 minuter på att den skall svalna så har den enligt definition 0% intermittens och så jävla illa är det ju inte. Den har 15% vid fullt ös och 60% vid 70A. Och som du vet är intermittensen enligt certifiering mätt vid 40 graders temperatur. Ofta är det lite kallare när man svetsar så det är brukligt att få lite mer ur småmaskinerna än vad typskylten
6 svar · 3,2k läst
C
carthago: [citat] använd mallen då får du filen i rätt höjd och vinkel, du ser öven ryttarhöjden då. den visar även två höjder löst eller hårt virke. du ser yt att ha kommit för djupt med filen jag har jobbat mycket med motorsågar.
80 svar · 37,5k läst
·
J
Jesper Ronn: Lade frågan på 2 ställen av misstag. Hänvisar till denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/falstaenger.369434/
3 svar · 1,6k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Tror det är enklare att byta hela motorn...
1 svar · 937 läst
·
R
RoBo: Inga problem. Finns ju trallskruv med torx. Bara välja vilken man vill ha när man köper skruven.
1 svar · 2,2k läst
N
Nick_se: Finns på Bauhaus, men det är inte så stor utbud.
2 svar · 1,4k läst
·
Marojo
Marojo: Återupplivar denna 8 år gamla tråd eftersom det är den som kommer upp när man googlar Titebond. Här en en video med en snubbe på youtube som gör massa intressanta tester av alla möjliga olika produkter. Titebond III får genomgående bra resultat här. Någon som vet vilket (om något) av dessa limmer som motsvarar vanligt Casco vitlim? [MEDIA=youtube]k-g3efGa3sI[/MEDIA]
30 svar · 20,1k läst
Raceman
Raceman: Tack Ola C, ska tänka på det. Kollade just på Coboltstålet, jodå det fanns en markering på det. Kunskapen om denna viktiga detalj kom emellertid för sent för min del. :oops:
10 svar · 1,4k läst
·
P
Pysslarn: Näe, jag skulle nog inte hitta någon undersökning själv om den så var tejpad på min panna. Det stämmer säkert som du skriver, @Frustrator, om äldre undersökningar av tveksam kvalitet — informationen har jag hämtat i olika artiklar om spånhantering just från tidningar som nu har några år på nacken. Så jag får backa på mina påståenden (jag och min stora trut) men det är ju
4 svar · 4,6k läst
J
Anonymiserad 282191: https://www.reservdelaronline.se/artiklar/57-tecumseh-reservdelar
9 svar · 8,6k läst
·
nanowire
nanowire: Nu har jag småfräst lite, ca 1,5 batteri, med ett avrundningsstål och kan bara hålla med @mattiasp om att den lille fräsen är helt underbar, tack för tipset! :love:
24 svar · 5,6k läst
K_arlstrom
K_arlstrom: [citat] Har en 285 + tryckluftsdriven, som om jag förstår det rätt har bägge. Om pinne kräver en låssprint för att hylsan ska sitta kvar så skulle jag bli less, så jag säger ring!
13 svar · 3,4k läst
·
Kumap72
Kumap72: [citat] Den vita fleece påsen !!
1 svar · 1,2k läst
Sturmtiger
Sturmtiger: Nja, har försökt det blir ett visst glapp imellan nippeln å anslutningen. Men det är ju klart om inget annat alternativ finns, få jag väl foga igen den springa.
2 svar · 1,1k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Bra val! Glöm inte att registrera maskinen direkt när du får den. Ger 3 års garanti.
18 svar · 4,6k läst
·
screamin-daemon
screamin-daemon: [citat] Ta bort plastbiten bara, se https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-klubben-foer-noerdar.282885/page-7#post-2701014
4 svar · 3,2k läst
L
lip: [citat] [citat] Jag fick hjälp på Ramirent i Karlskoga.
13 svar · 5,3k läst
·
J
JeLö: Tackar och bugar för era svar. Får väl ge tradera en chans. Vad maskinerna använts till vet jag inte. Morfar arbetade som bas på större byggen mitt i veckan och hade en massa extra projekt på helgerna innan pensionen. Och dessförinnan hade han egen firma och byggde villor. Tror mycket av grejerna är som han köpt på sig när han fått köpa det billigt, utan att han själv använt dom.
6 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.