Verktyg & Maskiner
saemstpahus: Tack så mycket för alla svar och tips på maskiner! Jag har lärt mig mycket och tror jag vet hur jag går vidare :)
Anonymiserad 398729: Metabos 305 med deras stora stativ, funkar till allt och är grymmt prisvärd! https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/stationara-verktyg/kap-och-gersag/metabo-kgs-305-m-kap-och-gersag-1110034?channable=00a9e8736b75003131313030333408&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwsLWDBhCmARIsAPSL3_2ZQWu0fjKbuTZD4nmzyTPMouEYW8Xi_EjakfgygSutDm_QezeEq2kaAiTdEALw_wcB [citat]
Basestreet: CIF är lite klurigt, säljaren står för frakt och försäkring, men den försäkringen är regelmässigt billigast tänkbara och väldigt tunn, och risken övergår till dig som köpare redan vid lastning på båten. 99 gånger av 100 inget problem, men om ngt händer har man uppförsbacke. Försök justera till DAP istället
fredand44: Just det, håller på med ett projekt nu där det blev mycket halvt i halvt. Tycker nog att det var lättare att dra några snitt med jiggen än med "Brusso" innan man knackar bort bitarna med hammaren.
P-plats: På min tavla hänger 2st spårmejslar, PH1 & PH2 samt TX20 & TX25. I nio fall av tio fungerar det att skruva PZ-skruv med PH-mejsel men när skruven är sliten eller sitter extra hårt så får man helt enkelt öppna vdrktygsvagnen...
janwide: Jag har ingen riktig koll. Har fått maskinen. Men tror att det är en lite enklare variant. Var köper man reservdelar?
Anonymiserad 433451: Stihl .325'' Rapid Micro (RM), 1.5 mm, 76 dl Kedja https://www.maskinklippet.se/skog/motorsag-skarutrustning/kedjor/stihl-325-rapid-micro-rm-15-mm-76-dl-kedja 0.325 20" 80dl. 18" 72 dl 15" 64 dl 13" 56 dl. Gäller Hva jonsered partner. Stihl har varierande länkantal...
patrikz: Jag hittade en ventil som passade hyfsat från Gelins. Men den var konad i ena änden av ett av rören och det andra röret till tryckströmbrytaren var lite fel dimension på. Därför lät jag Hydroscand göra tillpassningen så nu är det perfekt och tätt. Bra med en mässings-backventil som antagligen håller längre än den gamla. De tyckte också att säkerhetsventilen läckte lite så jag
Hubertdenhemske: Kul att höra! Det är annars mest lite lätt deprimerande läsning då det endast skrivs kring hur farliga de är. Förstår verkligen både faran och riskerna, samt att man bör vara försiktig och noggrann både i och med skötsel av den. Det vill man ju vara också med en sån gammal godbit. Jag tänker att det är ytterst få maskiner som tillverkas idag som kommer gå igång och fungera så
Anders_Nilsson: [citat] Jag tycker man skall börja med en riktigt bra skruvdragare, typ Makita eller blå Bosch. Även annat märke går bra. Köp sladdandlutet om det är stora effekter konstant. Batterier kostar pengar. Skall du bara göra ett fåtal hål i betong räcker en batteridriven borrhammare men skall du bila en betongplatta eller blanda bruk välj en nätansluten. Köp efter behov, inte för att det
ljhnilsson: [citat] Den funkar fint för volvo upp till 2008 års modell. Har en liggande om du vill ha en beggad.. köpte när jag behövde ta bort felkod på abs givare på en gammal v70.
Yrrol: Gillade också dessa pennor som jag fann på Karl Hedin. En ledtråd till att finna stift är att dimensionen nämns på: https://www.utslaget.se/produkter/pennor/stiftpennor/74334-387697/snickarpenna-med-stift 2x1mm Special Stift
mattiasp: Många av säkerhetsfunktionerna är direkt avhängiga av att man underhåller sin såg korrekt. Jag skulle aldrig utsätta mig för att samäga en kedjesåg med någon annan. För att kunna hantera en kedjesåg på ett säkert sätt bör du verkligen lära dig mer om sågar rent generellt, och ge dig ut i träsket. Som exempel bör man ha i ryggmärgen att man alltid klickar i kedjebromsen när
fatsug: [citat] Ja det blev en Tritonfräs och Kregs lilla bord. Bordet är inte toppenbra men fräsen funkar fint.
heimlaga: Det brukar gå bra utan instruktioner också. Vad funderar du på? Jag tror inte att den skulle fungera som långhålsborr.
JFrisk: [citat] Tack för bra svar! Jag misstänkte det var mer att tänka på än bara spindeldimension, ytterdimension och tandtal. Då hoppar jag köp. Ska kolla sidan. Jag är inte i egentligt akut behov av klingor, men vore skönt att i alla fall ha en extra.
fsn: [citat] Jag står och velar just nu.... skall precis svetsa på en fjäder som är 3mm tjock på ett 2mm VKR rör. Måste göra det utomhus. Velar mellan att smälla upp tältet och MAG eller pinnsvetsa med 1,6mm 48.00. Lutar ändå åt MAG tror jag.
Hubertdenhemske: Har köpt en planhyvel Jonsereds PH-M80. Skulle behöva lite grundläggande koll på vad spakarna är till för, hur och vad man bör kontrollera och justera innan man testar den. Har använts fram till dagens datum men kunde tyvärr inte få så mkt info från säljaren. Finns det någon som möjligen har lite mer info och/eller en manual eller liknande?
lassebrun: Tysklands variant på prisjakt kan vara bra. Dela ser man priser samt omdömen om affärer man aldrig hört om förut. https://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategory.html?q=heuer
Mickebandsåg: Nästan alla snickare jag ser kör trafic. lite osmidigt om man måste in i skåpet men jag har byggt en hylla för sidodörren och kör bara material i bakdörrarna, och då behöver man inte krypa så ofta. Jag har en 140 och det märks ganska stor skillnad mot 115 varianterna och med BE får man dra ca 2000 med en sådan. Sen är de ju små och smidiga som personbilar när man skall in på
Nikorasu: [citat] Svaret är att haveritemperaturen skiljer från dragare till dragare. Vill du veta exakt vad som gäller för din dragare så kör du sönder den (tex mha hålsåg med stor dimension upprepade gånger), sedan mäter du temperaturen på höljet på den trasiga dragaren.
Marike: [citat] Nå,inte så bra, jag har provat och det var ett jäkla jobb att såga, slipade till fogsvansbladet och satte det i en tigersåg, visst gick det, men inte bra. Så jag har släppt iden om att minimera spillet. Det gick riktigt lätt att såga ut skivor ur det långtidstorkade päronträdet, ca 20år på torken, hur gammalt det är vet jag inte, hårt som sten var det. Svärdet löper
pleqtiz: Är på g att klicka hem fräsverktyg (kuttrar) och har lite funderingar. Dom finns ju både i stål och ALU, dom i ALU är billigare än stål, fast dom i stål lär hålla längre än ALU dito kan tänkas, men vad mer? Är kuttrar värda att köpa i ALU eller är det stål man ska satsa på? Alu lär va mildare för mindre maskiner. Jag kommer inte jobba dag ut och dag in med dom så de kanske
Stefan N: Denna kanske? https://waxdog.se/maskiner/tillbehor-hogtryckstvatt/kloakslang-proffs-30m-karcher-kew-nilfisk-kranzle-bosch-stihl/
poba53: En klyvsåg på ett normalt kapsågsbord blir nog opraktiskt högt. Har själv en Dewalt DW745 permanent monterat på ett DE7400 sågbord. Detta sågbord är 26cm lägre än ett typiskt kapsågsbord från Bosch. Och stabilteten på DeWalt-kombinationen är mycket bra och med lägre tyngdpunkt jämfört kapsågsbord Jag plockar aldrig isär denna kombination för det klarar inte min gamla rygg av.
fsn: [citat] Det är aldrig en nackdel med 3-fas men man behöver inte skitmycket insikt för att ändå förstå begränsningarna som ändå finns. Vad grannen gör spelar mindre roll om man inte bor sist på snöret, det är generellt få som gör det. Spänningsfall får man inte heller av nåt annat än långa kablar, köp en svets med PFC.. Det enda kvarvarande problemet skulle väl då vara att
Silfwerflycht: Det är säkert för sent för kommentar, att rikta 5 meter läng panel är onödigt arbete, sneda bräder är inget som går att göra nåt åt, planar du dem går det bra men böjen försvinner inte för det. Använd paraffin på bordet så glider träet bättre. Det bästa är att förvara bräder plant med många strö.