Verktyg & Maskiner
nanowire: Är inte dessa plastbackar det standardformat som kallas eurobox?
FredrikR: [citat] Det fanns en lös skenadapter till äldre skensystem, de som var 140cm långa, men den funkade inte nå vidare. Tror tyvärr inte det finns någon till de nyare skenorna som har gummiläpp.
Coverdrive: [citat] :love::love: Tack!
Annananna: Jo, lite längre in fanns det inlindad seg växtlighet... Vågade inte ta mig så långt först. Rädd att ha sönder något. Nu går den igen!
Raskus: Lasyr funkar Länken till maskinen hittar du i trådstarten [citat]
raveper: 120cm lång lär inte hjälpa så mycket om du vill ha det rakt.
Fotografen: Bra med tillbehör till svarven också! Pris vågar jag mig inte på att gissa, men bra skick! ( Sen, som elnisse vill jag även säga: ta väck semko17-donen! )
Hasse2188: [citat] Kart så klart, det beror på vilken klass det är och vad homologisering säger. Det är olika vad man får och inte får göra. I enhetsklasserna med plombade motorer är det ju svårt.
Chentin: [citat] Bra tips! Tack för det. Var iväg och köpte en semi-begagnad Haki-ställning idag, men kommer behöva komplettera lite, så jag ska absolut kolla upp Sibbhult.
ivp: [citat] Tja, ingen aning om fördelen med kameliaolja. Läste om den nånstans i början av min "snickerikarriär" och kört vidare på den. Antar att man vill ha en olja som glider lätt, enkel att applicera och inte lämnar djupa fläckar i träet. Men jag tänker att det borde finnas billigare och mer lättillgängliga alternativ. Olivolja är ju svårslaget i lättillgänglighet, bara att
ViktorHg: Nu köpte jag faktiskt biltemas blåa (utan DAB+, 23-3206). Över förväntan hittills, och klart värt 599 kr! Inte hörlursbra ljud men full godkänt för att kunna lyssna på podd eller musik när man kör gräsklippare eller spikar panel. Inte provat prata i telefon än men jag har inget behov att kunna jobba samtidigt som jag pratar. Rätt så bekväma tycker jag dom är också.
Anonymiserad 239657: [citat] Menar skiftande temperatur från minus till plus =) Om det är minus men ingen fukt så klarar sig maskinerna, men har du fukt så lär de ta skada.
Scsi: [citat] Hej. Det finns jiggar för att montera hyvelstålen. Det kräver inte super mycket förkunskaper. Att rikta borden så finns det ett par Youtube filmer som visar hur man gör. Vh Alexander
vkab: [citat] Jag letar rätt aktivt efter äldre verktyg för att kunna restaurera dem. De förtjänar oftast att användas och inte bara hänga på väggen eller ligga i en låda och damma. [citat] Redan gjort!
To Ha: https://www.byggahus.se/svartalistan/ Såhär tänkte jag. Men jag förstår din synpunkt. Tack!
LinaOlsson: [citat] Hej. Nu undrar jag om du hittade en multidetektor. Ska själv borra i betong och ska bl a sätta upp gardinstänger.
Mazen: [citat] Tänkte inte på det! :oops: (Iaf ny användning för en gammal maskin :)
Thomas_Blekinge: Har dessa till salu. Den vänstra är trefas 500 V 10 A. [bild] Kapsling har jag inte.
jorlin: Vart kan jag få tag på en sprängskiss till en robotgräsklippare worx wg794e? Köpte en isärplockad robot som visade sig va isärplockad te molekyler. Det mesta kan jag lösa men skulle behöva en sprängskiss för finliret. Kan man få tag på det? Isf vart? Tacksam för svar
Anonymiserad 284245: [citat] Ja, den går för fullt och är nu involverad i princip varje projekt. Överlag på året gör ju inte jag så där roliga saker som ni gör, jag gör ju ofta upprepningar av samma saker. Nja, alltså den gör det jag hoppades på över förväntan. Du har ju läst vad det är för maskin, så det behöver vi inte gå igenom. Först och främst var jag ju skeptisk till mig själv, lära
tergo: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/verktygsnycklar/insexnycklar/insexnyckelsats-013182/ https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bits-och-bitssatser/bits-och-bitshallare/bits-172206/
magnu: Försök ta bort kåpan som sitter över axelcentrum. Därinnanför bör det sitta muttrar som kan justeras.
Kalle B: [citat] Om du även överväger ATV är du i samma läge som jag var i för några år sedan. Slutade med att köpte en Kubota B5100 minitraktor. De är små som trädgårdstraktorer men går på diesel, har lågväxel, diffspärr och fyrhjulsdrift, kraftuttag och trepunkt. Perfekt att dra ut stockar ur skogen med eftersom den är så smal att man kommer in överallt. Slåtterbalk funkar perfekt,
Sarlac: Tar upp en gammal tråd. Jag har samma fel som trådskaparen, ungefär iaf. Kärvande avluftningsventil som fastnar öppen. Har dock problem att hitta någon reservdel. Den sitter i ett plasthölje som jag inte får bort. Någon som har en idé vad jag bör göra? Vill helst inte behöva byta hela brytaren för det lär öppna upp för en hel drös nya problem. [bild] [bild]
heimlaga: Bra lösning och bra gjort!
prototypen: Alla anledningar som Hep skriver, sedan funkar det bättre med ett frässtål som är vridet åt andra hållet så skärkraften går nedåt (spåndrivande) [bild]
Avemo: [citat] Försök att hitta en motor som har kolvringar av aluminium. Sedan försäkrar jag att även om aluminium inte rostar så oxiderar det under dåliga omständigheter. Och skadan av det kan bli lika stor. [citat] Så är det absolut.
Peter_Ker: Det många inte tänker på är höjden. Vägen kan vara hur bred och fin som helst men en trädgren kan sätta stopp ändå. Skåpen är väldigt ömtåliga och det blir lätt hål och det är dyrt att laga.
heimlaga: Den var gammal. Gissningsvis drevs den av en remtransmission från början. Frihjulet gick väl på den utstickande axeländan utanför remskivan som är kvar och i så fall fanns det en remförare som flyttade remmen i sidled mellan frihjul och drivhjul. Om den har kullager gissar jag på 1910-20-talet. Om den har babbitslager gissar jag att den är ännu äldre. Remdrivet är troligen enda