popnita

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-08-22, 23:06
Citera |  #1

Senior medlem

Medlem: apr 2007
Län: Norrbotten
popnita

Hej

jag har aldrig popnitat förut - men nuska jag sätta fast fästen till spröjsen på aluminiumfönstret oh kanske även byta ut några nitar på släpvagnens "kapell"

behöver jag tänka på något speciellt när jag skaffar verktyg?

det heter kanske förresten inte popnita - - jag ska borra ett hål och nita från ett håll och andra sidan är inte åtkomlig.

hittar några verktyg på clasohlson
http://www.clasohlson.se/Product/Cat...aspx?id=251193

vet dock inte fördelen med de olika varianterna

2008-08-22, 23:22
Citera |  #2

Fullvärdig medlem

Medlem: jul 2008
Län: Skåne
Heter väl blindnit egentligen.

Är väl som med alla verktyg. Kvalité kostar så en dyrare tång är ju rimligtvis bättre.

Tänk på att använda ett borr som är anpassat till storleken på niten. Finns speciella borr för ändamålet.

När det gäller nitar så finns det mängder av olika modeller.

2008-08-22, 23:35
Citera |  #3

Snorunges avatar
Senior medlem

Medlem: okt 2007
Län: Dalarna
Ålder: 51 år
Som Lobo69 säger så är det viktigt med borr i rätt diameter. Brukar vara ex 3,25 mm.
Classe borde ha men hittar ingen. Brukar vara med om man köper ett kit. Här har du ex på borrdimensioner du ska ha.

2008-08-22, 23:42
Citera |  #4

Junior medlem

Medlem: maj 2008
Län: västra götaland
Av erfarenhet undviker jag de billigaste nittängerna, gjutgodset verktyget är gjort av kan spricka och mekanismen kan kärva. Gå upp en klass från dom billigaste nittångssatserna är min rekomendation.

Själva nitningen är lätt, borra med rätt diameter, välj rätt munstycke på tången i förhållande till "nitpinnens" storlek, stoppa pinnen på niten i hålet på tången, stoppa niten i hålet, kläm ihop tången flera ggr, till slut brister pinnen och då sitter niten där den ska. Det enda att tänka på är att pressa niten/tången (nitflänsen) jämnt och bestämt mot underlaget under tiden du "pumpar" med tången så att nitskallen inte sticker upp när du är klar.

2008-08-23, 00:07
Citera |  #5

Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2005
valet av nit är viktigare en valet av tång..tänk på galvanisk korrosion.
En bra tång börjar på en femhundring, satsa på en sådan, framförallt om du ska nita i de grövre dimensionerna.

2008-08-23, 00:41
Citera |  #6

Senior medlem

Medlem: apr 2007
Län: Norrbotten
tack för bra svar om både verktyg och hur man gör + borrar - de finns hos biltema såg jag

får se då om jag ska köpa en bättre tång eller ej - en bra tång från 500kr - vilket märke firma köper man den på?

2008-08-23, 09:58
Citera |  #7

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
Roundup skrev:
Själva nitningen är lätt, borra med rätt diameter, välj rätt munstycke på tången i förhållande till "nitpinnens" storlek, stoppa pinnen på niten i hålet på tången, stoppa niten i hålet, kläm ihop tången flera ggr, till slut brister pinnen och då sitter niten där den ska.
Och välj nit med rätt längd oxo, givetvis självklart, men men... :o
Det ska väl vara angivet vilken materialtjockleksintervall niten är avsedd för ...

2008-08-23, 14:29
Citera |  #8

pernittas avatar
Senior medlem

Medlem: nov 2005
http://www.emhart-teknik.se/katalog/popnit/11-12.pdf

och tång TT55.

per

2008-08-23, 14:48
Citera |  #9

saturnuss avatar
Forumgud

Medlem: sep 2005
Län: M
Inloggad
Ja, popnitandet fick en snabb återgång, de självborrande skruvarna tog över marknaden. Men visst var det jobbigt att popnita med en vanlig tång, under långa arbetspass. Bäst var nog den där dragspelstången, när det gällde manuell popnitning. Annars fanns/finns det tryckluftsdriven nitpistol också, men lite bökig. Det fanns även en adapter (tysk) som man satte på borrmaskinen, problemet var att hela maskinen blev väldigt lång, och svår att jobba med om man stod på stege.
På 80-talet tänkte jag förändra tillvaron för nitarna, med en mindra elektrisk pistol, och skickade förfrågan till Hitachi, om de var intresserade att hjälpa till. Jo då, man bugade och tackade, men det visade sig att det fanns en hel del patent på detta liggandes, så då fick Hitachi köpa upp dessa, innan man kunde lansera något eget, men så gick luften ur marknaden vad gällde pop/blintnitarna. Men visst är popniten idealisk många gånger, tänk om Kokums i Malmö haft tillgång till dessa nitar när man byggde båtar förr

2008-08-23, 14:59
Citera |  #10

saturnuss avatar
Forumgud

Medlem: sep 2005
Län: M
Inloggad
Jag har en TT55, och den får ligga i sin förpackning. Nog den sämsta jag provat. Finns ingen fjädrande funktion, den smäller igen, så det gäller att ha fingrarna undan. Något kort också till grövre nitar.

2009-09-04, 13:48
Citera |  #11

Fullvärdig medlem

Medlem: nov 2004
Län: Korpilombolo
Om man tänker nita mer än ett par nitar bör man lägga på någon hundralapp till på tången. De här kiten där man får med några nitar i olika dimensioner innehåller en ganska värdelös tång som kan gå sönder när som helst. Emhart som märke är välrenommerat i popnitbranschen. Vi köpte stora mängder direkt från USA på ett telekomföretag för en tio år sedan. De har också tänger som kommer åt där Clas Ohlssontängerna inte får plats.

2009-09-07, 18:11
Citera |  #12

CCPushers avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2006
Län: Malmöhus
Blogginlägg: 1
saturnus skrev:
Jag har en TT55, och den får ligga i sin förpackning. Nog den sämsta jag provat. Finns ingen fjädrande funktion, den smäller igen, så det gäller att ha fingrarna undan. Något kort också till grövre nitar.
Jag är inte heller helt nöjd med tt55an, hålle med om det mesta saturnus skrev, den smäller igen, i båda avseendena, dels med ett högt ljud och dels så blev det någon blå nagel.
Den är även som saturnus skriver något kort till de grövre nitarna, dessutom så böjer sig den övre skänkeln en aning när man tar i och efter en tids användande.

Dessutom så är jag inte särskilt nöjd med kvaliten på tången, då jag använde min yrkesmässigt så hade den på tok för kort livslängd.
Visst, den höll några tusen nit men sedan började den falla i bitar, krånglade och kärvade gjorde den också, mycket tid gick åt till att "renovera" tången.

Nu slipper jag iofs tången för tillfället, kör med skruv istället, men rätt vad det är så är det väl krav på nit igen och då blir det till att leta efter någon annan tång..

Dock skulle jag kunna tänka mig att jag var mindre kritisk mot tången om jag bara hade använt den för hobbybruk, för 500-1000 nit håller den säkert, och mer än så använder ju inte de flesta en popnittång, i alla fall inte på mindre än tio år.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons