Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: vällingby

Borrstativ till Fein Multimaster

Köpte en Multimaster med borrstativfäste och skulle testa den. Har ingen bra borrstativ så jag tog fram ett uselt stativ från Clas Ohlson som jag köpt för herrens massa år sen. Det visade sig att borrstativet vibrerade i typ 20 000 svängningar per min, om inte mer då det kan bli frekvensförstärkningar i materialet

Hursomhelst så har jag insett att jag behöver ett riktigt gediget och stabilt stativ för jag kommer att använda Multimastern enbart för finlir. I alla fall de närmaste tiden. Några listkapningar eller nåt i huset blir det inte då jag är allergisk mot lister och sett till att huset är fri från lister

Några förslag på bra stativ? Gärna i olika prisklasser. Stor bottenplatta är en klar fördel!

2.    länk #2

Det är typ en sån jag tänkte mig. Finns det någon bra butik i Sverige som saluför liknande stativ? Vill helst ha sådana med kugghjul och "kuggräls".

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2004

sjögrens har en sån..

4.    länk #4
    bygga_bos avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne
    Inloggad
    Innan jag blev ägare till en pelarborrmaskin för ett tag sedan kollade jag lite på stativ för att lösa mina behov temporärt (gick och väntade på att en vettig Arboga skulle dyka upp...). De finns att hitta "överallt", men det mesta är rappligt skräp som det du redan har. Ett av de få stabila jag hittade var - tro det eller ej - på Bauhaus. Märket var Proxxon och det kostade lite mer än andra stativ, en 16-17-1800:- har jag för mig. Jag vill också minnas att detta stativet hade den (förhållandevis) stora bottenplattan du efterlyser.

5.    länk #5

Hm, det var oväntat. Men har den 43 mm halsvidd? Proxxon siktar väl på de mindre hobbymaskiner?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

http://www.metabo.se/fileadmin/metab...verige_Web.pdf
    Metabo verkar köra kampanj på sitt stativ nu, prissänkt dryga 1000:-
    Kanske kan vara värt att kolla in?

7.    länk #7

Det såg bra ut, någon som vet vart de saluför Metabo? Bauhaus gör det men de har väl inte allt från Metabos sortiment....

8.    länk #8
    bygga_bos avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne
    Inloggad
    Håller med dig om att det var oväntat - brukar inte köpa maskiner på Bauhaus så ofta precis. Jag googlade lite för att få fram mer info till dig. Jag är 99% säker på att stativet jag såg på Bauhaus heter BFB2000 och du hittar på sid 55 i Proxxons katalog:

http://www.proxxon.com/pdf/proxxon_micromot_se.pdf

43 mm halsvidd!

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: Norrbotten

Det såg bra ut, någon som vet vart de saluför Metabo? Bauhaus gör det men de har väl inte allt från Metabos sortiment....
    Var någonstans bor du i sverige?
    Har en kontakt på metabo och kan höra med honom var stativet kan finnas

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Har jag missat något - varför inte Fein original till Multimastern? Såg det faktiskt på Bauhaus häromdagen, och blev förvånad över det modesta priset...

/A

11.    länk #11

Håller med dig om att det var oväntat - brukar inte köpa maskiner på Bauhaus så ofta precis. Jag googlade lite för att få fram mer info till dig. Jag är 99% säker på att stativet jag såg på Bauhaus heter BFB2000 och du hittar på sid 55 i Proxxons katalog:

http://www.proxxon.com/pdf/proxxon_micromot_se.pdf

43 mm halsvidd!
    Då får jag kolla på Bauhaus! Hoppas bara de säljer det fortfarande.

12.    länk #12

Var någonstans bor du i sverige?
    Har en kontakt på metabo och kan höra med honom var stativet kan finnas
    Stockholm, västerort.

13.    länk #13

Har jag missat något - varför inte Fein original till Multimastern? Såg det faktiskt på Bauhaus häromdagen, och blev förvånad över det modesta priset...

/A
    Fein har väl inte borrstativ i deras sortiment? Vad jag vet så har de bara borrstativfäste, vilket jag redan skaffat.

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Fein har väl inte borrstativ i deras sortiment? Vad jag vet så har de bara borrstativfäste, vilket jag redan skaffat.
    Så sant - fel av mig. Inte undra på då att det var så billigt

/A

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Jan 2004

Proxxon är en kvalitetsmaskin för de som söker "små" maskiner tex modellbyggare osv. Inte att förväxla med Bauhaus andra billiga skräpsaker (även om de har mycket kvalitetsmärken också)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen