9 007 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Borrstativ till Fein Multimaster
Sida 1 av 2
Köpte en Multimaster med borrstativfäste och skulle testa den. Har ingen bra borrstativ så jag tog fram ett uselt stativ från Clas Ohlson som jag köpt för herrens massa år sen. Det visade sig att borrstativet vibrerade i typ 20 000 svängningar per min, om inte mer då det kan bli frekvensförstärkningar i materialet 
Hursomhelst så har jag insett att jag behöver ett riktigt gediget och stabilt stativ för jag kommer att använda Multimastern enbart för finlir. I alla fall de närmaste tiden. Några listkapningar eller nåt i huset blir det inte då jag är allergisk mot lister och sett till att huset är fri från lister
Några förslag på bra stativ? Gärna i olika prisklasser. Stor bottenplatta är en klar fördel!
Hursomhelst så har jag insett att jag behöver ett riktigt gediget och stabilt stativ för jag kommer att använda Multimastern enbart för finlir. I alla fall de närmaste tiden. Några listkapningar eller nåt i huset blir det inte då jag är allergisk mot lister och sett till att huset är fri från lister
Några förslag på bra stativ? Gärna i olika prisklasser. Stor bottenplatta är en klar fördel!
Produkter som diskuteras: "Borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 290 kr inkl moms
Läs mer
Innan jag blev ägare till en pelarborrmaskin för ett tag sedan kollade jag lite på stativ för att lösa mina behov temporärt (gick och väntade på att en vettig Arboga skulle dyka upp...). De finns att hitta "överallt", men det mesta är rappligt skräp som det du redan har. Ett av de få stabila jag hittade var - tro det eller ej - på Bauhaus. Märket var Proxxon och det kostade lite mer än andra stativ, en 16-17-1800:- har jag för mig. Jag vill också minnas att detta stativet hade den (förhållandevis) stora bottenplattan du efterlyser.
Håller med dig om att det var oväntat - brukar inte köpa maskiner på Bauhaus så ofta precis. Jag googlade lite för att få fram mer info till dig. Jag är 99% säker på att stativet jag såg på Bauhaus heter BFB2000 och du hittar på sid 55 i Proxxons katalog:
http://www.proxxon.com/pdf/proxxon_micromot_se.pdf
43 mm halsvidd!
http://www.proxxon.com/pdf/proxxon_micromot_se.pdf
43 mm halsvidd!
Då får jag kolla på Bauhaus! Hoppas bara de säljer det fortfarande.bygga_bo skrev:
Proxxon är en kvalitetsmaskin för de som söker "små" maskiner tex modellbyggare osv. Inte att förväxla med Bauhaus andra billiga skräpsaker (även om de har mycket kvalitetsmärken också)