Svara Nytt ämne
  1. 2008-06-23 21:15
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2006
    561 inlägg
    Gillad 7 gånger
    7 bilder

Hur ofta slipa motorsågskedja?

Jag hinner inte kapa mer än högst ca 7-8 st 20-30 cm diameter kubbar innan kedjan är slö. Skall det vara så? Jag har en fil med mall som jag slipar med enligt instruktionen i 30 grader, jag gör ca 10 dragningar per länk. Av en jobbarkompis fick jag tipset att man skall slipa tvärtom, från utsidan och inåt, för då blir det ingen råegg enligt honom. Fast jag tyckte inte det blev nåt vidare.

2. 2008-06-23 21:17
    Svara | #2

Fotografens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2006
    43 år
    E
    4 754 inlägg
    Gillad 270 gånger
    10 bilder
    Du har inte sand på eller i kubbarna? För det där låter skumt.

3. 2008-06-23 21:22
    Svara | #3

Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: maj 2003
    Västerbotten
    2 997 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder
    Ett par timmar brukar jag kunna såga mellan slipningarna under förutsättning att det inte är sand eller sten i virket, en enda sten kan räcka för att göra kedjan slö...

Jag har nyss köpt en filmall och filar från Bacho och enligt instruktionen som följde med så ska man fila ut mot spetsen från roten. (Jag filade tvärtom tidigare just för att slippa "graden").

3-4drag per tand brukar räcka för mig.

Du har väl kommit ihåg att fila ryttarna också?

4. 2008-06-23 21:27
    Svara | #4

561 inlägg
    Gillad 7 gånger
    7 bilder
    Jag råkade vid något tillfälle "köra i sten" någon sekund, så kedjan kanske är förstörd? I början när sågen var ny (har bara haft den en vecka) så skar den som i smör.

5. 2008-06-23 21:30
    Svara | #5

561 inlägg
    Gillad 7 gånger
    7 bilder
    Skall man fila ryttarna lika ofta som tänderna? Jag har bara filat ryttarna en gång och tänderna kanske 5-6 gånger.

6. 2008-06-23 22:03
    Svara | #6

1, Man filar _enbart_ från tandbotten och mot eggen, dra inte fram och tillbaka, eggen blir slö direkt av det. Den lilla råeggen försvinner i första skäret. Håll i tanden med den fria handen, det är omöjligt att fila en vickande tand.

2. Efter en korrekt filning så skall du kunna skära dig på eggen, kan du inte det så öva. Alltså på filningen *S*

3. Ryttarna filas enligt mall om man är ovan, rätt sällan så var femte till sjätte stämmer hyfsat, det sker vid daglig tillsyn. Vana motorsågsanvändare anpassar det lite efter sina behov men att dra ner ryttarna nedanför mallen är direkt dumt om man inte är väldigt van, kastrisken ökar nämligen enormt.

4. Har man sågat i sten så är det för en ovan användare kanske läge att lämna in den för slipning, det är lite trixigt att få alla tänder jämna. Ojämnt slipade tänder ökar kastrisken vilket man inte vill.

5. Kedjan skall spännas hårdare än vad de flesta gör... Lyft i kedjan mitt på svärdet, då motorkroppen börjar lyfta skall halva drivlänken synas, inte mer. Detta _oavsett_ svärdslängd! Och nej, man kan knappt dra runt kedjor på de längre svärden för hand då.

/Kent

7. 2008-06-24 11:06
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2004
    145 inlägg

När man tankar så slipar man, mycket enkel och bra regel.. Man måste alltid lyfta filen från materialet på tillbakavägen, man förstör både kedja och fil om man bak-drar.. Tryck inte nedåt när du filar, då slutar det bara med att man filar länkarna.. ryttarna kör man var 5-6 tankning..

8. 2008-06-24 22:43
    Svara | #8

561 inlägg
    Gillad 7 gånger
    7 bilder
    Köpte ny kedja, nu är det som att såga i smör igen. Såg att ytan på ovansidan på tänderna inte var plana på den gamla kedjan, utan svagt böjda. Blev nog mycket slitage när jag sågade i sten. Har för övrigt en elsåg som jag har slipat många gånger och som avverkar bra.

Liknande ämnen

1. Hur och hur ofta ????
    av liamab i forum Vatten & avlopp
  2. Sotare - hur ofta?
    av basshunter i forum Värme allmänt
  3. Hur ofta bör de vattnas?
    av Fran i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  4. Hur ofta & hur stor?
    av amjo i forum Bastu
  5. Hur ofta??
    av Jenny_U i forum Övrigt husrelaterat