Hutlösa servicepriser! Reservdelar till Makita (6317)?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2008-04-30, 14:15
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: mar 2006
Hutlösa servicepriser! Reservdelar till Makita (6317)?

Min skruvdragare (Makita 6317) går ej längre att ”smyga” igång. När jag trycker in strömbrytaren så händer inget förrän den är i botten och då går dragaren igång med fulla varv.

Efter lite undersökningar så är det nog bara att byta strömbrytare MEN serviceverkstaden vill ha nästan 800 kr för den reparationen! Att köpa strömbrytaren via dem och försöka reparera själv skulle gå på 450 kr. Om priserna är med eller utan moms vet jag inte då jag blev så paff av prisbilden att jag glömde fråga.

Efter att ha googlat lite finns strömbrytaren för 140 kr i USA men jag hittar ingen som skickar till Sverige (med frakt, tull och moms så blir det kanske ingen skillnad)

Vet någon om det går att få tag på en strömbrytare till ett mer rimligt pris i Sverige?

2008-04-30, 16:16
Citera |  #2

screamin-daemons avatar
Senior medlem

Medlem: nov 2006
Län: Kronoberg
Jag hade samma problem när jag skulle fixa min Makita slagskruvdragare. De ville dock har runt 1200:- inkl. arbete. Gjorde det själv för runt 400:-

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mht. billigare delar, jag ville bara tala om att det är lätt om man gör det själv.

2008-04-30, 19:04
Citera |  #3

Senior medlem

Medlem: okt 2007
Län: Vestfold
Dessverre er det blitt sånn med delepriser. Man må vurdere om det vil lønne seg og se på slitasjen generelt på resten av verktøyet.

2008-04-30, 19:48
Citera |  #4

P-platss avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2006
Med tanke på vad man som ÅF får betala när man köper den strömbrytaren av generalagenten så tjänar dom inte storkovan på en lös brytare när dom säljer den för 450:- med moms.
Jag har full förståelse på ett konsumenter blir förbannade när man ser vad reservdelarna kostar här i Sverige MEN det är oftast inte återförsäljaren som är den bidragande orsaken till det höga priset...
förnödenheter till industrin.

2008-04-30, 22:18
Citera |  #5

Snailmans avatar
Forumgud

Medlem: sep 2006
Län: Västra Götaland
Ja, den enda metoden att komma till rätta med det, är att när tillfälle bjuds köpa allt som är billigare utomlands, utomlands, det enda sättet de kan lära sig på är via plånboken.

Förr om åren köpte man (jag) alla foto och datapryttlar utomlands, då det var omkring 40% dyrare att köpa i sverige, det behöver man inte längre göra.

2008-04-30, 23:37
Citera |  #6

Nykomling

Medlem: jul 2007
Län: Stockholm
En haltimmes jobb plus reservdelen= 700-800kr är normalt pris vid byte av strömbrytare, hutlöst tycker jag inte att priset var.

2008-04-30, 23:39
Citera |  #7

P-platss avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2006
Snailman skrev:
Ja, den enda metoden att komma till rätta med det, är att när tillfälle bjuds köpa allt som är billigare utomlands, utomlands, det enda sättet de kan lära sig på är via plånboken.

Förr om åren köpte man (jag) alla foto och datapryttlar utomlands, då det var omkring 40% dyrare att köpa i sverige, det behöver man inte längre göra.

Jag är lite kluven där för vart ska du göra service på din kamera om det behövs när inte affärerna i Sverige går runt?
(Kamera kanske inte är bästa exemplet här men du fattar säkert!?)
Nu försvarar jag inte orimliga priser MEN då jag både är näringsidkare OCH konsument så har jag grubblat mycket på hur man ska gå till väga för att få ner priserna...
förnödenheter till industrin.

2008-05-01, 00:07
Citera |  #8

Snailmans avatar
Forumgud

Senste kameran köpte jag på dustin, så det är ju inte så att det inte går att köpa i sverige, objektivet från cyberphoto, datordelar brukar bli från komplett, så det går ju fortfarande att köpa i sverige, ett annat av objektiven tom från expert:confused:. ett nätagg pajade efter 3 månader då kunde man skicka delen fraktfritt tillbaka, vanliga fotoaffärer och datoraffärer brukar inte ha de delar man vill ha, man vill ju nämligen ha det senaste och det har inte den lilla lokala butiken.

Så jag tror att om tillräckligt många handlar där det är billigast, så blir svenska generalagenter tvungna att inte lägga på mer än i andra länder och likadant för butikerna

Ett exempel från för 10 år sen Jak köpte en tv för 8200 på elgiganten, det var en ny modell, modellen före såldes då på expert för 9995kr Expert är ju normalt väldigt dyra, så med undantag av objektivet för nåt halvårsen, så har jag inte handlat där de senaste 10 åren, och då finns det ju ändå flera st expertbutiker här i staden.

Det börjar ju hända lite i byggbranchen oxå, tex byggmax och cheapy, problemet är väl att byggbranchen har varit en extremt skyddad verkstad, vi får väl hoppas det kommer att ändra på sig.

EU har ju gjort mycket för att förbättra konkurrensen, men tyvärr har de ju diverse skyddstullar på allt möjligt tex cyklar som fördyras flera 10 tals procent, och de har ju tyvärr även stoppat all gråimport... (för företag då alltså)

Hoppas detta inte blev alltför mycket off topic.

Senast redigerad av Snailman 2008-05-01 00:14.

2008-05-01, 00:21
Citera |  #9

Gudfader

Medlem: dec 2004
Blogginlägg: 3
Fler bruksanvisningar på polska och sämre service? Jo, det märks man närmar sig EU *suck*

Off topic ja.

/Kent

2008-05-01, 00:28
Citera |  #10

Nykomling

Medlem: mar 2006
I relation till annat skruvdragarrelaterat så får man en del för 800 kr, tex:

Syrran kan köpa en ny Makitamaskin när hon åker till USA i sommar.

Jag kan handla fyra kinesmaskiner där smygfunktionen funkar

Jag får Bosch minidragare på kampanjerbjudande

Etc, etc.

I relation til ovan är en ynka strömbrytare dyr. Samtidigt tilltalar det mig att kunna laga en bra maskin istället för att ersätta den (eller komplettera den med en till maskin).

Förmodligen drivs priset upp av protektionistiska generalagenter och att det mest är företagsägda Makitamaskiner som repareras (aturligtvis kostar det också att både ha reservdelar tillhanda och en serviceorganisation. En Kinamaskin måste man förmodligen slänga och köpa en ny istället.)

2008-05-01, 06:14
Citera |  #11

phls avatar
phl
Gudfader

Medlem: aug 2006
Län: Skåne
Jag kan tycka att den springande punkten i sammanhanget är Essve (Makitas svenska generalagent) som jag tycker har en prissättning som är HELT uppåt väggarna. Detta gäller både nya maskiner och reservdelar. Må de tvingas anpassa priserna till lite åtminstone europeiska nivåer.

2008-05-01, 13:15
Citera |  #12

Fullvärdig medlem

Medlem: okt 2007
Anledningen till att reservdelar är dyra är ju att det är svårt att hålla dem i lager, det är otroliga mängder med småprylar man måste ligga på och en stor del blir aldrig sålt eller blir liggande länge. Normalt brukar man räkna med att om man skall köpa en maskin i lösa delar kostar den 2-3ggr mer än maskinens pris. Men det borde gå att se till så att vissa standardprylar inte är lika dyra som udda-prylar.

2008-05-02, 11:57
Citera |  #13

Senior medlem

Medlem: nov 2004
Län: Stockholm
Ålder: 46 år
Asså, jag förstår inte vad problemet är med 450:- för kontrollelektronik som är bra. Jag skulle inte tveka att betala det och byta själv. Skall verkstan ha 800:- ex moms för att byta så tycker jag det är rimligt också eftersom det blir lite pyssel att byta även om dom gjort det förr. Och har dom gjort det förr så tar dom troligtvis ett schablonpris för att täcka eventuellt strul och dylikt, kan vara skruvar som pajar, en plastdel som ger upp...

Att ersätta kontrollelektronik i kinamaskiner var en rätt dålig jämförelse då dess elektronik ofta är dålig då moment inte kan hållas och ryckig gång o.s.v. Nu kan ju detta vara något som stöts och blöts i all oändlighet men jag kan bara se till mina egna räkneexempel.

Jag köpte en Makita 6227 för ca 3000:- för ca 5 år sedan, det sved men jag visste att den var bra i all sin enkelhet. Den kör fortfarande underbart bra med jämn och fin gång med tillräckligt bra moment, batterierna fungerar bra även om dom visat vissa ålderstecken.

En gång har jag repat den, och det gjorde jag själv. Köpte ny motor för 3 år sedan eftersom på denna modellen kan man inte byta kol. Motorn kostade 300:- ink moms på auktoriserad Makita verkstad. Blev som ny bokstavligen... Problemet är väl att om jag skulle vilja ha en annan dragare som ersätter denna så svider det eftersom denna 6227 kommer att ticka på i ett antal år till utan att knota. Den får jobba rätt mycket.

Så en maskin för 3000 + 300 blir 615 spänningar per år av bekymmersfri drift utan avbrott (räknar inte motorbyte som avbrott eftersom den fungerade tillräckligt bra för att kunna användas)

Jag ringde och beställde en motor som jag kunde hämta efter två dar.

Så för att summera så tycker jag att 450 för bra styrelektronik är ett helt ok pris med tanke på den normalt goda kvaliten även om allt kan gå sönder, märkesvara eller inte. Reservdelar finns tillgängliga i flera år, det gör det aldrig till kina maskiner eller dom billigaste, någonstans skall kostnaden kapas. Sedan måste jag se till alla tillbehör som passar till de maskiner man har eller den driftsäkerhet en ny billig maskin kanske inte har.

För 615:- kan jag köpa en ny maskin varje år, men vill jag åka till byggmarknader och leta efter en billig ersättare till den billiga dragaren som just dog. Argumentera med butiken om garantiåtaganden, få en ny i utbyte som kanske är en helt annan maskin eftersom den jag köpte och som var billig inte fanns mer än i två månader. Kanske har jag jiggar eller hållare eller annant som jag skapat för denna maskin som inte passar den nya.

För att inte tala om skräpberget som jag bygger på.

Jag tycker att det finns så mycket extra att vinna på att köpa riktigt bra saker som sedan håller och som har vettiga priser på reservdelar (jag tycker dom är vettiga). För att inte tala om garanterad service inom en viss tid heltäckande över Sverige.

Tycker man att reservdelar är dyrt eller knorrar över ett bra pris för en så pass komplicerad del som en steglös brytare med konstantelektronik, så ska man kanske inte köpa en dyr dragare till att börja med. Jag ser en dyr dragare som en investering som skall hålla lääänge, reservdelar och service behövs alltid. Man måste se till totalkostnaden.

Skulle jag köpa en Volvo eller Okända Märket från långtbortistan. Det skiljer ju mycket pengar mellan dom. Billiga bilen har svårt att komma igång på vintern, för att inte tala om service eftersom det inte finns någon verkstad som vet hur man repar Billiga bilen, än mindre hur man får tag på reservdelar. Det blir till att byta till en annan billig bil med allt besvär det medför. Många gillar att hålla på med bilar, dvs byta bil stup i kvarten, men det gillar inte jag så därför köper jag ett erkänt bra märke som håller länge. Saker slits alltid, det går aldrig att komma ifrån men man måste se till totalkostnaden

Det här blev ett långt inlägg...

Ser man till hur länge en proffsmaskin kan tänkas hålla om den används av en avancerad men försiktig hemmasnickrare så är proffsmaskinen en toppeninvestering, även om en del eller två måste bytas efter mången år.

Detta blev en liten utläggning men jag kan inte hålla mig då många stirrar sig så blind på priset hela tiden utan att se till vad man får totalt utslaget på tid, driftsäkerhet, service m.m.

2008-05-02, 17:24
Citera |  #14

Banned

Medlem: mar 2007
Län: Halland
Jag började skriva på nått liknande som geschwint skrev precis igår. Men jag märkte att det drog ut på tiden och bara blev längre och längre

Så nu är jag mest glad för att någon ventilerade mina tankar precis som jag hade sagt det om jag hade haft ork nog!

Bra skrivet geschwint!

2008-05-02, 18:04
Citera |  #15

Snailmans avatar
Forumgud

Jag bryr mig inte om priserna är vettiga eller inte, jag har bara inte lust att betala flera 10tals procent mera för exakt samma grejor, bara för att jag inte bor i tex tyskland, köper man från tyskland så brukar frakten tom vara billigare än om man beställer samma grejor från sverige... Att momsen tex är högre i sverige är ju inte något som handlarna kan göra något åt.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons