Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Precis, det är inte att det kostar si och så mycket i Sverige som stör mig, utan att det oftast kostar vansinnigt mycket mindre ute i Europa, från Asien och från Staterna. Detta öven om man betalar tull och mums som man sig ibland bör...
    Gör man fel får man lida.

2.    länk #17
    snickarfrasses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Län: Västragötaland

Jag tror att kvantiteten är lite avgörande också det säljs nog miljoner med mer maskiner i usa tyskland osv. Och då får nog de stora butikskedjorna ner priserna. Det är ju inte samma förutsättningar här. Sedan kan man ju undra jag tror eller snarare vet att det är ju inte din lokala järnhandlare eller service ställe som tjänar storkovan direkt. Om 10 år om alla håller på och importera sina egna grejer och du 17.45 kommer på att du behöver ett paket skruv eller kört slut på alla blad till sticksågen får du beställa det på woodcraft med tum fattning/mått för då har järnia gått i kk. Försvarar inte höga priser på något sätt men man får ju göra ett avvägande jag vill klämma lite på saker och kunna prata med någon om man har frågor och kunna reklamerra/reparera utan att jag skall behöva gå till posten ringa dhl skriva avtal med schenker skicka mail osv. Bara lämna på disken och be dom fixa det. Sådant värdesätter jag men det kanske jag är ensam om.

3.    länk #18
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Skulle jag köpa en Volvo eller Okända Märket från långtbortistan. Det skiljer ju mycket pengar mellan dom. Billiga bilen har svårt att komma igång på vintern, för att inte tala om service eftersom det inte finns någon verkstad som vet hur man repar Billiga bilen, än mindre hur man får tag på reservdelar. Det blir till att byta till en annan billig bil med allt besvär det medför. Många gillar att hålla på med bilar, dvs byta bil stup i kvarten, men det gillar inte jag så därför köper jag ett erkänt bra märke som håller länge. Saker slits alltid, det går aldrig att komma ifrån men man måste se till totalkostnaden
    Någon hade tagit reda på varför Volvo XC90 kostar över 100 000kr (minst) mer i Sverige än i USA. Svaret var att Volvo hade gjort en marknadsundersökning i Sverige och frågat folk vad de kunde tänka sig att betala för bilen och sedan satte de priset därefter. Moms och avgifter som är olika påverkar naturligtvis också lite grann men sanningen är att du betalar mycket mer för en Volvo i Sverige än i USA utan att få ett förbannade dugg för de extra pengarna. Marknadsekonomi när den är som bäst

Så självklart ska man handla utomlands om det är billigare och till slut så kanske handlarna i Sverige lär sig och anpassar priserna.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Jag tror att kvantiteten är lite avgörande också det säljs nog miljoner med mer maskiner i usa tyskland osv. Och då får nog de stora butikskedjorna ner priserna. Det är ju inte samma förutsättningar här. Sedan kan man ju undra jag tror eller snarare vet att det är ju inte din lokala järnhandlare eller service ställe som tjänar storkovan direkt. Om 10 år om alla håller på och importera sina egna grejer och du 17.45 kommer på att du behöver ett paket skruv eller kört slut på alla blad till sticksågen får du beställa det på woodcraft med tum fattning/mått för då har järnia gått i kk. Försvarar inte höga priser på något sätt men man får ju göra ett avvägande jag vill klämma lite på saker och kunna prata med någon om man har frågor och kunna reklamerra/reparera utan att jag skall behöva gå till posten ringa dhl skriva avtal med schenker skicka mail osv. Bara lämna på disken och be dom fixa det. Sådant värdesätter jag men det kanske jag är ensam om.
    Du är inte ensam, men många stirrar nog sig blinda på priset på själva varan och ser närhet, tillgänglighet, garantier, personalens kunskap osv som sekundära värden. Det är ofta först när prylen går sönder som man ser värdet av garantier, öppettider, närhet m.m.

Själv åker jag numera mycket oftare till den lokala byggmarknaden istället för till Bauhaus trots att den lokala byggmarknaden är mycket dyrare. Detta för att jag numera har lärt mig värdesätta att den lokala handlaren alltid har kvalitetsvaror, det går fort i kassan, det ligger 3 mil närmare, de har alltid varor på lager och personalen vet vad de snackar om. Jag har insett att det är ganska dyrt (i både tid och pengar) att först åka till Bauhaus för att (ännu en gång) konstatera att det jag ska ha är slut på deras lager och då åka och handla hos den lokala handlaren.

5.    länk #20
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Det är klart att jag gynnar den lokala handlaren (200m runt hörnet)! Notera att jag ondgör mig över att vissa märken är högre prissatta i Sverige än i övriga Europa helt utan anledning! Nåja, helt utan anledning är det nog inte, den stackars generalagenten måste ju roffa åt sig en större del av kakan i detta landet än i alla andra av världens länder...
    Gör man fel får man lida.

6.    länk #21
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Kolla in t.ex. http://www.mtmc.co.uk. Deras priser ligger lägre än inköpspriserna hos de svenska leverantörer som jag kollat med (Laitis och någon ÅF i Sundsvall). Jag sökte en växellåda till en BDF440, vilken jag sparade in ca 300:- på inklusive frakten från UK. Dessutom levererades den hem till brevlådan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42