Byggahus.se
Är det någon som vet lite mer än jag om åkgräsklippare? Vi har köpt ett hus med stor tomt ca5000m2 och "handjagaren" känns lite liten... vi har tänkt att lägga runt 15000, vilken modell ska man ha? Vad ska man tänka på?
Fundera på att köpa en ny Stiga Villa 12, kostar lite mer 20000, eller ska man låta bli och köp en begagnad och spara lite pengar?
 
Beror ju lite på hur trädgåren ser ut. Om det inte finns mycket i vägen, backar, buskar, träd och annat och tomten saknar "sumphål" är en Stiga Villa helt OK, du kan lätt gå ned på 14-16 hästar utan att göra bort dig. Viktiga saker att tänka på tycker jag för min del är:

Servicebarhet, reservdelar etc. Rengörning klippdäck (finns bra modeller där man ansluter vattenslang till snurrande klippdäck etc), går däcket att vikla upp för åtkomst av knivar etc? en bekvämlighetsfråga, sköter man inte maskinen går de flesta att köra slut på en sommar, slöa knivar ger dessutom ful matta :)

En spakstyrd Toro har jag själv och den är förstås en DRÖM i jämförelse med allt rattstyrt :) Dessutom till salu...
 
Såg den i USA för runt 12000 och det borde gå att få hit den för inte så stora pengar. så minst 5000 skulle man kunna spara
.
 
För oss var en begagnad Park helt rätt val. Midjestyrning, "automatlåda" (hydrostat som det heter) och frontaggregat skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan. Dessutom har vi snöslunga till den och det är också underbart när man har några hundra kvadrat att röja. Tvåcylindrig motor som det är på vår är också skönt både för ens egna och grannarnas öron.

Men, jag är hyfsat händig och har inget emot att meka så det underlättar ju beslutet att köpa en gammal maskin. Har bytt ett par kullager, remmar, lagat startmotordrevet och litet annat pyssel. Inga svåra eller dyra grejer egentligen men precis som med en gammal bil så ska man väl vara medveten om att det man sparar i pengar måste man troligen betala i tid. Nu köpte vi vår maskin inkl. stora klippaggregatet med elinställning, snöslunga, vertikalskärare och vagn för litet över 20kkr. Nypris ligger lätt över 60kkr så det känns som om man har rätt bra marginal för litet eget arbete.
 
Husqvarna har det klart största sortimentet och bäst service. Bäst men dyrast är deras Rider, en midjestyrd oerhört smidig traktor med klippdäcket framtill, vilket gör att man ser precis var man klipper. Sen finns den enklare traktorn med klippdäcket under maskinen, lite svårare att manövrera men som sagt billigare. Jag har ridern på landet (över 5000 kvadrat) och den klipper fint även om gräset blivit högt. Hade tidigare en Stiga men tröttnade på alla fel och taskig service. Har en Partner (som tillhör Husqvarna) traktor till villan (1500 kvadrat) vilket kanske är att ta till lite i överkant för den lilla tomten men du klipper allt på en tredjedel av tiden jämfört med vanlig gräskippare.
 
Jag slog till och köpte en klippare när det var dags och jag ångrar det inte, fast den kosta "lite" mer än en stiga villa. Eftersom jag bor på landet och har en del gräsmatta och bor i en slänt så föll valet på en Hva Rider 155AWD. 4wd med trycksmord Kohler motor och 112cm combi klippdäck. Köpte den som "demo" , dvs att den stått som visnings ex i en affär, fick pruta 14K på den.
 
79:an skrev:
Jag slog till och köpte en klippare när det var dags och jag ångrar det inte, fast den kosta "lite" mer än en stiga villa. Eftersom jag bor på landet och har en del gräsmatta och bor i en slänt så föll valet på en Hva Rider 155AWD. 4wd med trycksmord Kohler motor och 112cm combi klippdäck. Köpte den som "demo" , dvs att den stått som visnings ex i en affär, fick pruta 14K på den.

Fy tusan vilken fin klippare! Nu blev jag allt avundsjuk!
 
Mitt tips till gräsklippare är följande... Är tomten hyfsat jämn, lite buskar och träd, ganska "lättsam" klippning. Köp en trädgårdstraktor med klipparen under, hydrostat är inte heller nödvändigt, köper du en sån får du en riktigt bra en för dom pengarna. Köp en Jonsered el. Husqvarna dom är bra. Är det mycket tjavs som träd och sånt välj en midjestyrd med frontklipp, det blir mycket enklare då.
 
Väntar med spänning på leverans av min Avant med klippare och lastskopa. Har lite att göra i trädgården och räknar med att hinna bli rätt trött på att gräva och kärra jord innan jag är klar.

200kauha.jpg
216puskulevy.jpg
200ruohol3.jpg
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
:D Avundsjuk!!
 
Eftersom den manliga delen av signaturen krukan som startade den här tråden är alltför upptagen med att putsa sin nya vän tänkte jag bara meddela att vi (han) nu har köpt en trädgårdstraktor, Husqvarna LTH nånting, nu väntar vi bara på att det ska bli sommar och klippartider.. Och det kommer vara strängt förbjudet att ta traktorn till affären! Våra barna ska gå i skolan här!
Vi fick betala ca 19000 och då ingår det en kärra som jag tydligen ska sätta ihop innan helgen...

 
Donald Trump skrev:
Väntar med spänning på leverans av min Avant med klippare och lastskopa. Har lite att göra i trädgården och räknar med att hinna bli rätt trött på att gräva och kärra jord innan jag är klar.
Jag blir alldeles varm å go inombords varje gång jag ser Avants minsting. :D
Är det en 216 eller 220 du beställt?

:. buan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.