Medlem
· västra götaland
· 17 inlägg
Hejsan Hoppsan! Är ny här 
Så här ligger det till..
Våren är på gång och jag ska köpa mig en motorsåg för att kapa lite träd och kvista ner dem
Jag har ingen aning om vad man skall satsa på. Jag skall mest såga ved-träd, men vill även kunna kapa ner ett par stora bamsingar med sågen. Jag kommer väl att köra långa pass med sågen antar jag. Så nån sorts kvalite får det väl ändå vara.
Jag har kikat på en Stihl ms170. Verkar väldigt lättarbetad och väger lite som jag lägger som ett stort plus. Den är ju billigast ur stihls serie dock, men är öppen för alla märken. Vad tycker ni? Vad kör ni med själva för sågar? Är ju kul att veta.
Är tacksam för alla svar!
Så här ligger det till..
Våren är på gång och jag ska köpa mig en motorsåg för att kapa lite träd och kvista ner dem
Jag har ingen aning om vad man skall satsa på. Jag skall mest såga ved-träd, men vill även kunna kapa ner ett par stora bamsingar med sågen. Jag kommer väl att köra långa pass med sågen antar jag. Så nån sorts kvalite får det väl ändå vara.
Jag har kikat på en Stihl ms170. Verkar väldigt lättarbetad och väger lite som jag lägger som ett stort plus. Den är ju billigast ur stihls serie dock, men är öppen för alla märken. Vad tycker ni? Vad kör ni med själva för sågar? Är ju kul att veta.
Är tacksam för alla svar!
Husqvarna 55 är mitt tips. Oerhört robust såg och bra kraft för det du beskriver.
Nu är jag inte säker på att den ens finns längre i deras sortiment men om jag inte är helt fel på det så är efterföljaren 350 vilket är lillebrorsan till min huggarsåg som är 351.
Jonsered och Stihl har med bra sågar men glöm de andra fabrikaten som Partner etc, det är inte sågar i samma klass.
Du bör ha en såg kring/över 3 hk dvs 50 cc, typ en allround huggarsåg. Skippa de högvarviga proffsågarna och gå hellre på en med ren råstyrka och ett svärd på 13", med rätt teknik så klarar du det mesta med den.
Själv så har jag dels en 351 med 13" svärd, med den hanterar jag fällning upp till en 70 cm träd och skulle det bli större så tar jag fram min 288 XP med 20" svärd och där är det mer än metern som den hanterar. Husqvarna bägge.
Enda skälet till att jag har ett sånt monster som 288'an är för att jag även kör med den som sågverk, dvs sågar plank ur stockar., det är liksom inte ens vettigt annars för det är ett rent monster att jobba med. Å andra sidan så går det jäkligt fort att kapa med den med *S*
Finesser som är bra är att kunna öppna kåpan lätt och att spänna kedjan från sidan. .På min 351 så är det .325 kedja och jag gillar den kedjetypen eftersom jag aldrig haft ett allvarligt kast med den, 3/8 är inte så snäll kan jag säga utan man tar det lite lugnare framförallt vid kvistning. Å andra sidan skall nog inte jag vara referens där utan ta det lugnt oavsett kedjetyp.
Använd vegetabilisk kedjeolja, den är bättre, snålare och miljövänligare. Jag har dragit ner smörjningen med ett steg med den oljan utan problem, Det efter rekommendation från Husqvarna.
/Kent som börjar sakna tiden i skogen *S*
Nu är jag inte säker på att den ens finns längre i deras sortiment men om jag inte är helt fel på det så är efterföljaren 350 vilket är lillebrorsan till min huggarsåg som är 351.
Jonsered och Stihl har med bra sågar men glöm de andra fabrikaten som Partner etc, det är inte sågar i samma klass.
Du bör ha en såg kring/över 3 hk dvs 50 cc, typ en allround huggarsåg. Skippa de högvarviga proffsågarna och gå hellre på en med ren råstyrka och ett svärd på 13", med rätt teknik så klarar du det mesta med den.
Själv så har jag dels en 351 med 13" svärd, med den hanterar jag fällning upp till en 70 cm träd och skulle det bli större så tar jag fram min 288 XP med 20" svärd och där är det mer än metern som den hanterar. Husqvarna bägge.
Enda skälet till att jag har ett sånt monster som 288'an är för att jag även kör med den som sågverk, dvs sågar plank ur stockar., det är liksom inte ens vettigt annars för det är ett rent monster att jobba med. Å andra sidan så går det jäkligt fort att kapa med den med *S*
Finesser som är bra är att kunna öppna kåpan lätt och att spänna kedjan från sidan. .På min 351 så är det .325 kedja och jag gillar den kedjetypen eftersom jag aldrig haft ett allvarligt kast med den, 3/8 är inte så snäll kan jag säga utan man tar det lite lugnare framförallt vid kvistning. Å andra sidan skall nog inte jag vara referens där utan ta det lugnt oavsett kedjetyp.
Använd vegetabilisk kedjeolja, den är bättre, snålare och miljövänligare. Jag har dragit ner smörjningen med ett steg med den oljan utan problem, Det efter rekommendation från Husqvarna.
/Kent som börjar sakna tiden i skogen *S*
Medlem
· västra götaland
· 17 inlägg
Tack för svar! Min budget är ju inte så stor för tillfället så köp ifrån utomlands är ju ett bra tips! Tack för det
Men någon som har någon åsikt om just denna såg jag kikat lite på ? Stihl ms170, har även kollat på 180 varianten, den är lite starkare har jag förstått det som.
Jag har en stihl 180 som jag är väldigt nöjd med. Har man bara 14" svärdet så räkcker den till det mesta. Har just sågat upp 10 kubik björkved med den där dom största stockarna var runt 70 cm . 180 har väl något mer effekt än 170 men jag tror att det inte är något man märker i hanteringen. Det som jag tycker är bättre med 180 är att den har verktygslös kedjespäninng och stihls lättstartsytem som fungerar bra när man vet hur det skall användas. Be någon visa dig om du väljer en sådan såg. 180 är en 170 med lite mera lyx.
Hallo alla motorsågsvänner.Kolla denna sida.Kanonpriser på motorsågar.
Hittade sidan av en slump när jag var ute och letade efter sågar.
http://www.kentucky.nu/gallery1_3.html
En annan sak.Hyrde en vedmaskin Kellfri som det satt en elmotorsåg på.Stihl 2200 watt.Har aldrig vart imponerad av elsågar förut men denna var mkt bra.
Har en husquarna 55 men funderar på en elsåg.
Varför föra oväsen,dra i sig avgaser mm helt i onödan.
Finns det elsågar som har lite mer power en 2200 watt nästan 3 hk.
Hittade sidan av en slump när jag var ute och letade efter sågar.
http://www.kentucky.nu/gallery1_3.html
En annan sak.Hyrde en vedmaskin Kellfri som det satt en elmotorsåg på.Stihl 2200 watt.Har aldrig vart imponerad av elsågar förut men denna var mkt bra.
Har en husquarna 55 men funderar på en elsåg.
Varför föra oväsen,dra i sig avgaser mm helt i onödan.
Finns det elsågar som har lite mer power en 2200 watt nästan 3 hk.
Hej,
Sök på blocket på förslagna makiner eller kolla med åf av trägårdsmakiner, om de har beg proffsmaskiner etc.
Köp inget billigt och ta en investering till på ett par sågskyddsbyxor också!
Lycka till
Har en stihl 250, som jag är nöjd med.
Bra vektyg för att själv slipa kedjorna med, det finns i olika varianter och vilken model är att satsa på? Det blir lite dyra att lämna in hela tiden.
Sök på blocket på förslagna makiner eller kolla med åf av trägårdsmakiner, om de har beg proffsmaskiner etc.
Köp inget billigt och ta en investering till på ett par sågskyddsbyxor också!
Lycka till
Har en stihl 250, som jag är nöjd med.
Bra vektyg för att själv slipa kedjorna med, det finns i olika varianter och vilken model är att satsa på? Det blir lite dyra att lämna in hela tiden.
hkkv>Inget elakt menat men varför inte lägga lite tid på att lära sig fila? Det är liksom oumbärligt att kunna det.
/Kent
/Kent
Vad jobbigt...nu måste jag ju dit o känna på sågen. bor ju bara ett par mil bort.GR_B skrev:
Edit : sökte på Kentucky Chainsaw och nästan det enda jag fick fram var "kentucky chainsaw massacre"
Låter fint....En sökning på svenska ger en massa olika annonslänkar till blocket osv. Troligtvis en kinesmaskin och intresset svalnade betydligt...
Har själv en Huskvarna 55 1 år gammal men nu skall jag köpa en elsåg.Kört 40 m i helgen med elsåg.Sågen är på 2200 watt nästan 3 hk.Inga avgaser,inget palltande med bensin.inget oväsen.Körde alla 40 m utan att ens slipa kedjan.Är tunna kedjan på.15 tums svärd.
Kapade allt från 1/2 m i diam till 1 dm.Mest grovt.
vart tveksam i många år på just elmaskiner.Provkört några eländes maskiner och funderat hur fanken folk kan använda slikt skit.
Sågarna var väl värstingar på 11-1200 watt.Inte mkt att hänga i granen.
Kapade allt från 1/2 m i diam till 1 dm.Mest grovt.
vart tveksam i många år på just elmaskiner.Provkört några eländes maskiner och funderat hur fanken folk kan använda slikt skit.
Sågarna var väl värstingar på 11-1200 watt.Inte mkt att hänga i granen.
Jag har en Partner 371 (1.8hk, 1,4kw) som funkar bra till lättare vedsågning. Men nu har jag kört fast med ett par stora sega träd på tomten.
Den pallar inte med helt enkelt och det skulle ta väldigt lång tid och mycket svordomar att få klart träden.
Fick idag en beg. Husqvarna 351G (3.1hk 2,3kw) som jag inte hunnit testa än, men h-e vilket drag det verkar vara i den jämfört med leksaken Partner.
Jag är amatör men har skaffat sågbrallor och skor och filar kedjan efter bästa förmåga, ser verkligen fram emot att testa den här 351'an. Hoppas och tror den kommer underlätta mitt jobb iallafall.
Ni som kan era 351'or - är ni nöjda??
Den pallar inte med helt enkelt och det skulle ta väldigt lång tid och mycket svordomar att få klart träden.
Fick idag en beg. Husqvarna 351G (3.1hk 2,3kw) som jag inte hunnit testa än, men h-e vilket drag det verkar vara i den jämfört med leksaken Partner.
Jag är amatör men har skaffat sågbrallor och skor och filar kedjan efter bästa förmåga, ser verkligen fram emot att testa den här 351'an. Hoppas och tror den kommer underlätta mitt jobb iallafall.
Ni som kan era 351'or - är ni nöjda??
gluecifer skrev:Jag är amatör men har skaffat sågbrallor och skor och filar kedjan efter bästa förmåga
Rätt tänkt!!
Amatör eller inte, sågskyddsbyxor o dylika skor/stövlar ska man alltid ha. Varför skulle benen kunna stå emot en sågkedja bara för att man sågar omkull ett enda träd eller bara sågar lite ibland........![]()
Kör man väldigt lite och sällan och inte så grovt kan en elkedjesåg fungera. Ska man köra lite oftare än väldigt sällan och lite grövre och samtidigt tycka att det är skoj ska man ha en bensinare. Själv har jag ärvt farsans gamla Husqvarna 55:a som är närmare 15 år nu och fungerar alldeles utmärkt. Lite svag emellanåt, men duger till fällning, kvistning och kapning av ett tiotal träd om året.
Jag skulle aldrig köpa en Partner eller något annat "billigt" märke. Då skulle jag hellre hyra en riktig såg de gånger det behövs. Skulle jag bli byta 55:an skulle det antagligen bli en Husqvarna 350, 346 eller en 357, men aldrig en Partner.
Jag skulle aldrig köpa en Partner eller något annat "billigt" märke. Då skulle jag hellre hyra en riktig såg de gånger det behövs. Skulle jag bli byta 55:an skulle det antagligen bli en Husqvarna 350, 346 eller en 357, men aldrig en Partner.