För att göra sig lustig över en annan tråd, där ett känt hobbymärke för elverktyg hatades, pga att grejorna inte höll tillräckligt hög kvalitet.
Tumstocken, eller meterstock som den egentligen heter, är ju ett riktigt skitverktyg. Varför i hel-e envisas alla med att använda eländet? Proffs som amatörer. Det finns ju gott om alternativ. Måttband, talmeter, laser osv.
Personligen använder jag ett 5m måttband från Hultafors, en Leica Disto 5a och en Starrett kombinationsvinkel (med smitt huvud och 300 mm mattförkromad linjal). Talmetern har jag köpt och testat fler gånger, men det slutar alltid med att jag ger bort den. Jag tycker att de är för tröga och svåra att dra ut med en hand, pga de dubbla spetsarna. Dessutom händer det ofta att man kommer tillbaka från kapsågen med en bit som är 100 mm för kort, pga de dubbla skalorna.
Vilken stor fördel med tumstocken framför alla andra mätinstrument har jag missat?
Tumstocken, eller meterstock som den egentligen heter, är ju ett riktigt skitverktyg. Varför i hel-e envisas alla med att använda eländet? Proffs som amatörer. Det finns ju gott om alternativ. Måttband, talmeter, laser osv.
Personligen använder jag ett 5m måttband från Hultafors, en Leica Disto 5a och en Starrett kombinationsvinkel (med smitt huvud och 300 mm mattförkromad linjal). Talmetern har jag köpt och testat fler gånger, men det slutar alltid med att jag ger bort den. Jag tycker att de är för tröga och svåra att dra ut med en hand, pga de dubbla spetsarna. Dessutom händer det ofta att man kommer tillbaka från kapsågen med en bit som är 100 mm för kort, pga de dubbla skalorna.
Vilken stor fördel med tumstocken framför alla andra mätinstrument har jag missat?
Håller med om tumstocken. Använder nästan aldrig den.
Den enda fördel jag kan se är att den är hård så att man kan mäta "genom luften".
Annars har jag varit en Talmeter-fan sedan 80-talet. Den stora fördelen med den som jag ser det är att man aldrig behöver kolla vad det står på den utan bara ställa in rätt mått och ta det med sig till sågen eller skivan. Visst, jag har missat på skalorna några gånger också, men som sagt, det är sällan man egentligen behöver veta vilka siffror man har ställt in.
Den enda fördel jag kan se är att den är hård så att man kan mäta "genom luften".
Annars har jag varit en Talmeter-fan sedan 80-talet. Den stora fördelen med den som jag ser det är att man aldrig behöver kolla vad det står på den utan bara ställa in rätt mått och ta det med sig till sågen eller skivan. Visst, jag har missat på skalorna några gånger också, men som sagt, det är sällan man egentligen behöver veta vilka siffror man har ställt in.
Håller helt och fullt med... Måttstock är inget för precisionsmätningar, det är iofs inte måttband heller, men jag tror att formatet på måttstocken och att den är 'styv' kanske spelar roll för många snickare. Det finns ju en ficka i de flesta arbetsbyxor för måttstocken. Den väger också betydligt mindre än ett 5 meters måttband vilket inte är helt oviktigt när byxorna i övrigt är fullt med allehanda verktyg...
anders
anders
Tumstockens fördelar:
1 Lätt och bekväm i fickan
2 Kan användas som ritsmått när man delar gipsskivor eller dra ett streck på en skiva
3 Styv, kan mäta genom luften
4 Billig, man kan ha många i reserv
5 Har man två i fickan är det väldigt enkelt att ta invändiga mått
Tumstockens nackdelar:
1 Fuktkänslig
2 Lätt att bryta av
3 Ibland för kort
Måttbandets fördelar:
1 Längden, om det är ett 5 m.
2 Lättare att mäta exakt
3 Haken i ändan
Måttbandets nackdelar:
1 Tungt och klumpigt i fickan, i alla fall ett 5 m.
2 Mjukt och sladdrigt
3 Dyra
Ute på ett bygge föredrar jag tumstocken, främst för att den är smidig och alltid lättåtkommlig i tumstocksfickan, i snickarverkstan måttbandet.
1 Lätt och bekväm i fickan
2 Kan användas som ritsmått när man delar gipsskivor eller dra ett streck på en skiva
3 Styv, kan mäta genom luften
4 Billig, man kan ha många i reserv
5 Har man två i fickan är det väldigt enkelt att ta invändiga mått
Tumstockens nackdelar:
1 Fuktkänslig
2 Lätt att bryta av
3 Ibland för kort
Måttbandets fördelar:
1 Längden, om det är ett 5 m.
2 Lättare att mäta exakt
3 Haken i ändan
Måttbandets nackdelar:
1 Tungt och klumpigt i fickan, i alla fall ett 5 m.
2 Mjukt och sladdrigt
3 Dyra
Ute på ett bygge föredrar jag tumstocken, främst för att den är smidig och alltid lättåtkommlig i tumstocksfickan, i snickarverkstan måttbandet.
Lustigt det där med Talmetern, min pappa är en stor fantast av dem och jag har gång på gång försökt anamma sama mätredskap mun av någon anledning slutar det oftast ändå med tumstocken. Vet inte varför men jag tror det har att göra med att tumstocken är styv och rätt tunn i spetsen, man kan liksom fälla ut den en bit och går runt och vifta med. Talmetern har ju då en tendens att vika sig. Kanske bara jag som inte riktigt har fattat storheten i måttband?
Varför är skalan på tumstocken på "fel" sida?
Det är ju hopplöst att mäta/märka ut 7cm inne på en skiva, för resten av tumstocken tar i skivan.
Jag hittade en gammal tummis där skalan var på "rätt" sida, men den lyckades jag bryta av en led på
Det är ju hopplöst att mäta/märka ut 7cm inne på en skiva, för resten av tumstocken tar i skivan.
Jag hittade en gammal tummis där skalan var på "rätt" sida, men den lyckades jag bryta av en led på
De tumstockarna finns fortfarande att beställa. Hultafors tillverkar dem. Att ett 5 meters måttband skulle vara tungt kan jag inte hålla med om. Däremot har de alltid siffrorna åt fel håll. Jag skulle vilja ha måttbandet i vänster ficka, dra ut måttbandet med vänstern och markera med högern.
Det är inte ofta, men just i detta fall har jag fördelen av att vara vänsterhäntmattiasp skrev:
Men skjutmått...skjutmått
Kör med måttband hemma och plasttumstock på jobbet.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Tumstocken går att använda som omrörare i en färgburk.
Som mätredskap använder jag Laser, 5m måttband, 3m Talmeter, Stållinjal, Digitalt skjutmått, Mikrometer
I fallande ordning beroende på hur långt eller vilken precision man skall mäta.
Som mätredskap använder jag Laser, 5m måttband, 3m Talmeter, Stållinjal, Digitalt skjutmått, Mikrometer
I fallande ordning beroende på hur långt eller vilken precision man skall mäta.
Kontaktmeter.bax skrev:
Finns på Klasse tessempel
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18560398
Jag föredrar kontakttumstocken, dels för att jag inte alltid är så noga och då duger den bra, och dels för att man kan kasta den ur vägen utfälld och med ett hyggligt förutsägbart resultat.