8 466 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Bygge av TV-bänk - tips önskas
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på att bygga en TV bänk som skall se ut som nedan.

Den är i stort sett klar men har kanske det jobbigaste kvar, glasdörrarna.
Listerna runt skall vara 50x16 mm med en fals urfräst på baksidan för att försänka glasskivan.
Problemet jag har är att få ihop ramen rakt och snyggt. Hade tänkt att plugga (2 st i varje skarv) denna men idag spräckte jag en list när jag borrade (var väl inte tillräckligt försiktig).
Funderar på om jag skall ta en annan väg och fräsa not/spånt mha t.ex. http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22631997 men då såg jag att den har 12 mm pinne vilket nog inte passar i min handöverfräs.
Hur skall jag göra det på bästa/billigaste/enklaste sätt?
Håller på att bygga en TV bänk som skall se ut som nedan.

Den är i stort sett klar men har kanske det jobbigaste kvar, glasdörrarna.
Listerna runt skall vara 50x16 mm med en fals urfräst på baksidan för att försänka glasskivan.
Problemet jag har är att få ihop ramen rakt och snyggt. Hade tänkt att plugga (2 st i varje skarv) denna men idag spräckte jag en list när jag borrade (var väl inte tillräckligt försiktig).
Funderar på om jag skall ta en annan väg och fräsa not/spånt mha t.ex. http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22631997 men då såg jag att den har 12 mm pinne vilket nog inte passar i min handöverfräs.
Hur skall jag göra det på bästa/billigaste/enklaste sätt?
Den enklaste och bästa lösningen är om du kan låna/hyra en Festool Domino, dne är som gjort för ändamålet.
Skall du fräsa så tror jag inte du skall använda den frässtålskombinationen som du visade. Det finns kontraprofilfräsar som ger glasfals och förbindning.
Skall du fräsa så tror jag inte du skall använda den frässtålskombinationen som du visade. Det finns kontraprofilfräsar som ger glasfals och förbindning.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hej. Det går utmärkt att använda det stål du länkade till jag har gjort många luckor med ett sånt stål. Men nu hade du ju inte fräs som tog 12 pinne så jag hade nog tappat ihop kalaset. Fungerar fint med såg och borra stämma ur med ett stämmjärn.
Det där ser ut att bli en snygg sak. Du får nog visa en bild sedan...
Jag skulle, som enklaste lösning, köra domino för att tappa ihop ramen och sedan fräsa ut falsen med kullagrad fräs som denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22638130
Du kan köra med dubbla domino bitar med tanke på bredden för att få en tillräckligt stark förbindning. Bilden visar helt raka dörrar vilket är stilrent så det kräver egentligen ingen avancerad förbindning.
Alternativt borra försiktigt med *knivskarp* träborr, dvs centrumspets och annan slipning än metallborrar. Sedan stämma bort resten. Tappen görs med japansåg och sedan stämms resten bort med skarpt järn till bra passform. Du kan också köra med pinnfräs istället för att borra fast då gäller det att rigga ordentligt och inte köra för mycket per skär.
Du kan givetvis köra med visad fräs fast du måste ta en som passar din maskin och fräsdjupet måste noggrant justeras för att höjdplaceringen skall bli korrekt på not och spont.
Jag skulle, som enklaste lösning, köra domino för att tappa ihop ramen och sedan fräsa ut falsen med kullagrad fräs som denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22638130
Du kan köra med dubbla domino bitar med tanke på bredden för att få en tillräckligt stark förbindning. Bilden visar helt raka dörrar vilket är stilrent så det kräver egentligen ingen avancerad förbindning.
Alternativt borra försiktigt med *knivskarp* träborr, dvs centrumspets och annan slipning än metallborrar. Sedan stämma bort resten. Tappen görs med japansåg och sedan stämms resten bort med skarpt järn till bra passform. Du kan också köra med pinnfräs istället för att borra fast då gäller det att rigga ordentligt och inte köra för mycket per skär.
Du kan givetvis köra med visad fräs fast du måste ta en som passar din maskin och fräsdjupet måste noggrant justeras för att höjdplaceringen skall bli korrekt på not och spont.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Jag skaffade denna lamellfrässats till min handöverfräs:
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22641334
Jag har än så länge bara använt den till att fräsa spår och foga ihop hyllplan i en hörna och det fungerade fint.
Det är ju samma sak som i ditt fall under förutsättning att inte kexen är för breda men dessa går ju för all del att kapa.
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22641334
Jag har än så länge bara använt den till att fräsa spår och foga ihop hyllplan i en hörna och det fungerade fint.
Det är ju samma sak som i ditt fall under förutsättning att inte kexen är för breda men dessa går ju för all del att kapa.
Jag har nu funderat lite och Festool Domino kanske kunde varit något men dyr att köpa och inte så lätt att hyra/låna.
Så jag har funderat på att ge mig in i "kex-världen" och då finns det två möjliga vägar (för mig i dagsläget) Antingen köpa den lamellfrässats till handöverfräsen som jag har (á la Biltema) som "jac" tipsade om eller köpa en dedikerad och billig lamellfräs.
Vilket skulle ni välja?
PS. Normalt brukar jag inte köpa riktigt skräp (trivs med mina andra Metabo maskiner) men när det gäller dessa grejer så används dom inte speciellt mycket. Kanske blir man mer sugen på att bygga fler möbler och då kommer jag införskaffa bra maskiner. Man kanske blir en kex-fantast
. DS.
Så jag har funderat på att ge mig in i "kex-världen" och då finns det två möjliga vägar (för mig i dagsläget) Antingen köpa den lamellfrässats till handöverfräsen som jag har (á la Biltema) som "jac" tipsade om eller köpa en dedikerad och billig lamellfräs.
Vilket skulle ni välja?
PS. Normalt brukar jag inte köpa riktigt skräp (trivs med mina andra Metabo maskiner) men när det gäller dessa grejer så används dom inte speciellt mycket. Kanske blir man mer sugen på att bygga fler möbler och då kommer jag införskaffa bra maskiner. Man kanske blir en kex-fantast
Problemet om du köper en "billig" kexmaskin för detta projekt är kanske att dess precision inte räcker för att det skall bli bra. Och indirekt gör att du drar dig för att göra mer, indirekt för att kexfräsen inte är parallell/rak/bra lagrad osv...
Jag köpte direkt en bra fräs, Makitas kexmaskin och har aldrig ångrat det. Kände på en hel del andra maskiner och varianter och tyckte att Makitan stod sig bra. Prismässigt är det ca en tredjedel av vad en domino kostar, exklusive dominbrickor... 1000st kex ligger på ca 250:- + moms. Domino brickorna kostar bra mycket mer.
Jag köpte direkt en bra fräs, Makitas kexmaskin och har aldrig ångrat det. Kände på en hel del andra maskiner och varianter och tyckte att Makitan stod sig bra. Prismässigt är det ca en tredjedel av vad en domino kostar, exklusive dominbrickor... 1000st kex ligger på ca 250:- + moms. Domino brickorna kostar bra mycket mer.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
En möjlig variant borde vara att göra tappning på bandsågen eller klyven. Kanske lättare att få till det på klyven? Lite pyssel att ställa in men jag gör mycket sånt på Bosch GTS10 men det här är nog iofs en nivå till i precision. Vad tror ni andra om det? Man får ju förstås ta bort klingskyddet och när man kör bitarna stående kan man med fördel spänna ihop dem med en liggande bräda av samma tjocklek.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Ang tappning. Jag använde ett sånt borr som man använder för "IKEA"-gångjärn till skåpsluckor (kommer inte ihåg namnet på borren) Till den använde jag en pelarborrmaskin där jag ställde in djupet. De sista midjorna som blir kvar tas bort med stämjärn. Ytan blev helt plan. Perfa!
Mats
Mats
Kvistborr kallas dom, eller foerstner borr, fast egentligen har foerstner borret en helt annorlunda slipning för att ge fina hål och inte brinna upp för inget. En liten sådan kan definitivt användas för urborrning av tapphål.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ang kexmaskin, det går ju använda dom utan att använda anhållet, i dom allra flesta fall. Man lägger biten som ska kexas och maskinen mot varandra på ett plant underlag bara. Kan du tänka dig att alltid anstränga dig för att använda en kexmaskin på det sättet klarar du dig bättre med en kinamaskin än någon som konstant försöker använda det rangliga halvsneda anhållet.
Hej! jag förstår inte?
Har dom allra enklaste basala snickarkunskaper gott förlorade....... .
Varför krongla till det hela domino i all ära lika så kex MEN DET ALLRA FÖRSTA MAN FÅR LÄRA SIG SOM SNICKARE (TILL OCH MED I GRUNDSKOLAN FICK MAN LÄRA SIG DETA) är BLADNING OCH HLVT I HALVT den kan även geras.
Eller lite mer avanserat (och då menar jag lite) är SLITS OCH TAPP.Båda går utmärkt att göra för hand med en liten rygsåg eller japansåg eller vilken såg man har till hands.
Det finns masor av special böker om olika samansätningar om man vill förjupa sig .
ETT JÄTE BRA TIPS ÄR TEX Prismas stora SNICKARBOK .
Till och med jag som är båtbyggare inredningssnickare möbelsnickare med egen verkstad HAR den boken.
mvh pär h
Varför krongla till det hela domino i all ära lika så kex MEN DET ALLRA FÖRSTA MAN FÅR LÄRA SIG SOM SNICKARE (TILL OCH MED I GRUNDSKOLAN FICK MAN LÄRA SIG DETA) är BLADNING OCH HLVT I HALVT den kan även geras.
Eller lite mer avanserat (och då menar jag lite) är SLITS OCH TAPP.Båda går utmärkt att göra för hand med en liten rygsåg eller japansåg eller vilken såg man har till hands.
Det finns masor av special böker om olika samansätningar om man vill förjupa sig .
Till och med jag som är båtbyggare inredningssnickare möbelsnickare med egen verkstad HAR den boken.
mvh pär h
Välkommen till forumet pär!pär h skrev:Hej! jag förstår inte?
mvh pär h
Jag tror att det som finns att förstå är att trådskaparen frågar efter det "bästa/billigaste/enklaste" sättet att lösa hans problem. Det är rätt givet att det är svårt att hitta en enskild lösning som är både bäst billigast och enklast. Därför har inläggen i tråden behandlat en hel del olika metoder. Givetvis är det billigare med en bladlask än att köpa en domino, men är det enklare? kanske inte. Just därför får en så öppen frågeställning flera olika svar.
Hur menar du förresten med lösningen att gera fogen?
//Daniel
Hej,
Min lösning blev Classes Kexmaskin och ramarna är på oljning. Återkommer med bilder när dom sitter på TV-bänken
Min lösning blev Classes Kexmaskin och ramarna är på oljning. Återkommer med bilder när dom sitter på TV-bänken
Hej daniel och alla andra ursäkta mitt bitska på hopp!
Men jag hävdar fortfarande att det snabaste,kanske? enklaste, biligaste och med största sanolighet starkast är bladlask.
Enkelt ja vist ! Om man är osäker på hand verktyg går det änu bättre med bordssågen .
Gerad bladlask skall försöka förklara .Märk upp änden på det övre trästycket(liggande) som för en bladning halvt i halvt med en vinkel och penna ta bort träet till halva djupet
Gera den kvarvarande tappen. Gör lika dant på andra ände av trästycket.
Det stående trästycket : Lägg den färdiga övre tappen(liggande) som mall över den undre(stående)och märk(rita) av tappen. Såga längs den markerade linjen till hälften av trästycket ta bort överflödigt matrial .Gör likadant på andra änden av trästycket.
Färdig. Nu har du gerad bladlask som bara syns från ändarna. Det var MYCKET krångligare att förklara än att göra hoppas att du förstod
MVH pär h
Men jag hävdar fortfarande att det snabaste,kanske? enklaste, biligaste och med största sanolighet starkast är bladlask.
Enkelt ja vist ! Om man är osäker på hand verktyg går det änu bättre med bordssågen .
Gerad bladlask skall försöka förklara .Märk upp änden på det övre trästycket(liggande) som för en bladning halvt i halvt med en vinkel och penna ta bort träet till halva djupet
Gera den kvarvarande tappen. Gör lika dant på andra ände av trästycket.
Det stående trästycket : Lägg den färdiga övre tappen(liggande) som mall över den undre(stående)och märk(rita) av tappen. Såga längs den markerade linjen till hälften av trästycket ta bort överflödigt matrial .Gör likadant på andra änden av trästycket.
Färdig. Nu har du gerad bladlask som bara syns från ändarna. Det var MYCKET krångligare att förklara än att göra hoppas att du förstod
MVH pär h