21 424 läst ·
25 svar
21k läst
25 svar
Fyrhjulingens vara eller icke vara. Köpråd/Beslutsångest/Användningsområde
Ja sökte på fyrhjuling så har många skrivit om just användningsområdet med den, både + och minus. Eftersom jag har vad jag tycker behov av en fyrhjuling pga snöskottning, hämta ved och tomtarbete på höst och vår osv så tänkte jag starta en tråd för att se om jag kommer ändra mina åsikter eller om jag går och köper mig en....
Ja hur ser de ut hos er och vad vet ni, tycker ni osv om detta med att:
Snöskottning med fyrhjuling? Bra eller dåligt? Varför? Skillnad på maskin och maskin?
Hämtning av ved? Bra eller dåligt? Varför?
Finns de någe fabrilat och storlek på motor man bör akta sig för? Finns de något fabrilat som står ut som är RIKTIGT BRA som de inte finns minus för?
Skare vara reggat eller inte?
Vilket motoralternativ är de mest optimala för en alroundanvändare?
Ja skriv på vad ni tycker och tänker och vet.....
Ja hur ser de ut hos er och vad vet ni, tycker ni osv om detta med att:
Snöskottning med fyrhjuling? Bra eller dåligt? Varför? Skillnad på maskin och maskin?
Hämtning av ved? Bra eller dåligt? Varför?
Finns de någe fabrilat och storlek på motor man bör akta sig för? Finns de något fabrilat som står ut som är RIKTIGT BRA som de inte finns minus för?
Skare vara reggat eller inte?
Vilket motoralternativ är de mest optimala för en alroundanvändare?
Ja skriv på vad ni tycker och tänker och vet.....
Ja, du kan lägga ner tråden direkt!!
För en fyrhjuling finns ingen praktiskt nytta. Kan den möjligtvis ha nån liten nytta så måste man köpa en fyrhjuling för minst 50´ och då kan man lika gärna köpa en traktor eller bil eller både och för de pengarna, ja snöslunga får du säkert också inom den prisramen.
håller med!
En riktig fyrhjuling med 4WD är dyr. kina maskinerna har oftast bara 2wd och då kan du glömma plogen. jag har använt en riktig fyrhjuling att sladda baksidan innan grässådd och för att köra ner en båttrailer till sjön för att dra upp båten.
däremot är det ju väldigt kul med en fyrhjuling
En riktig fyrhjuling med 4WD är dyr. kina maskinerna har oftast bara 2wd och då kan du glömma plogen. jag har använt en riktig fyrhjuling att sladda baksidan innan grässådd och för att köra ner en båttrailer till sjön för att dra upp båten.
däremot är det ju väldigt kul med en fyrhjuling
Okej, jag skall ge en positiv kommentar. En traktor är inte lika bra på att köra i sluttningar. Vi har en ganska stor lutning ner till sjön, ca 16-17 meters höjdskillnad på 100 meter, där är det svårt att köra traktorn. Med en riktig fyrhjuling med släp hade det varit enkelt att få upp och ned saker och material. Men för oss var det alldeles för dyrt med en fyrhjuling, traktorn kostade bara några tusenlappar.
Ok...
+ Kul
+ Klarar sluttningar
- Pris
Mer? Håller också på att fundera på en 4-hjulings vara eller icke vara...
Har bara andrahandsinformation:
- Motorstorlek bör vara 450+ om man ska ploga (4x4 är givet)
- "Billiga" Kina håller inte lika bra som märkeshojjarna (enligt en kontakt som testat både och men det finns garanterat dom som köpt en "billig" variant och är precis lika glad för det)
+ Kul
+ Klarar sluttningar
- Pris
Mer? Håller också på att fundera på en 4-hjulings vara eller icke vara...
Har bara andrahandsinformation:
- Motorstorlek bör vara 450+ om man ska ploga (4x4 är givet)
- "Billiga" Kina håller inte lika bra som märkeshojjarna (enligt en kontakt som testat både och men det finns garanterat dom som köpt en "billig" variant och är precis lika glad för det)
Har en polaris big boss från mitten av 90-talet, 425cc och 2wd.
Perfekt till alla smågrejer på gården och runt huset. Har en liten bilkärra bakom och använder ekipaget till allt möjligt. Kör ved, stängslar, kör vatten till djuren, m.m.
Fördelen tycker jag är smidigheten, man kommer fram där det är trångt och man kör inte sönder så mycket. Superbra när man stängslar eller sätter snökäppar då man kan gå bredvid och köra fram den, inget hoppande ut och in.
Effekten är inte heller något problem, skulle klara mig med mindre än 425cc, problemet är oftast att få ner den i backen. Drog runt en skylift på 1700kg runt huset och genom trädgårdslandet, inga problem så länge 2 pers stod på draget så den fick fäste.
Perfekt till alla smågrejer på gården och runt huset. Har en liten bilkärra bakom och använder ekipaget till allt möjligt. Kör ved, stängslar, kör vatten till djuren, m.m.
Fördelen tycker jag är smidigheten, man kommer fram där det är trångt och man kör inte sönder så mycket. Superbra när man stängslar eller sätter snökäppar då man kan gå bredvid och köra fram den, inget hoppande ut och in.
Effekten är inte heller något problem, skulle klara mig med mindre än 425cc, problemet är oftast att få ner den i backen. Drog runt en skylift på 1700kg runt huset och genom trädgårdslandet, inga problem så länge 2 pers stod på draget så den fick fäste.
Jag äger en Quad (ATV) av märke SMC. Den ligger i segmentet Mellanklassen mellan Billiga Kina skit för 14.995 kr till Yamaha/Suzuki mfl för 80.000 kr. En SMC 300cc kostar 35.000-43.000 kr beroende på vad för typ.
Innehar en för frugan pendlar med den dagligen till jobbet 1,5 mil bort. Jag har kört den för nöjes skull. Det finns tillbehör som dragkrok, snöplog och svinch men jag har ej nytta. En stadsbo som man är.
Den har gått 320 mil och inga problem ännu. Känner två som har kinaskit och redan vid 80 mil trasslade hjullager, kedja längre o.s.v. men SMC har över förväntat hållit i kvalitet.
Jag gav 43.000 kr för SMC CBW-300 i våras (-07 ny) och ångrar ej enda sekund. Skoj och skoj!
Föredrar 250-300cc motorer. De klarar ca 100 km/h. Om du vill gå upp i högre pris finns Hoysun 450cc som är en kopia av
Yamaha men till mycket lägre pris. kika på www.atvsweden.se och www.atvhuset.se och några till. Finns en del på blocket (Motorcykel / fyrhjulning) så får du en prisbild. EN fullutrustad 4WD av bra kvalite och stark motor 450->cc inkl all utrustnuing bör kosta ca 70.000 kr och mer.
Innehar en för frugan pendlar med den dagligen till jobbet 1,5 mil bort. Jag har kört den för nöjes skull. Det finns tillbehör som dragkrok, snöplog och svinch men jag har ej nytta. En stadsbo som man är.
Den har gått 320 mil och inga problem ännu. Känner två som har kinaskit och redan vid 80 mil trasslade hjullager, kedja längre o.s.v. men SMC har över förväntat hållit i kvalitet.
Jag gav 43.000 kr för SMC CBW-300 i våras (-07 ny) och ångrar ej enda sekund. Skoj och skoj!
Föredrar 250-300cc motorer. De klarar ca 100 km/h. Om du vill gå upp i högre pris finns Hoysun 450cc som är en kopia av
Yamaha men till mycket lägre pris. kika på www.atvsweden.se och www.atvhuset.se och några till. Finns en del på blocket (Motorcykel / fyrhjulning) så får du en prisbild. EN fullutrustad 4WD av bra kvalite och stark motor 450->cc inkl all utrustnuing bör kosta ca 70.000 kr och mer.
Själv hade jag gärna haft en 4WD ATV hemma på vår avstyckade gård (Quad köper man väl däremot endast som leksak eller tävlingsfordon). Terrängen här är alltför kuperad och svårframkomlig för en liten MF/BM eller liknande. Vore perfekt för vårt behov av snöröjning, vedkörning m m. Så att generellt döma ut ATV:n som bruksfordon är trams (funkar f ö alldeles utmärkt till att köra gallringsskog i svårframkomlig terräng samt att släpa ut skjuten älg till närmaste skogsväg). Men en fyrhjulsdriven 500-kubikare med tillbehör är som redan konstaterats löjligt dyr om man vill ha ett tillförlitligt fordon. Å andra sidan är min tvåhjuliga hoj också löjligt dyr sett till drifttid/sträcka för att inte tala om nytta. Tyvärr rymmer inte min plånbok bådadera.
4x4 ATV med snöplog eller vedboggie.
http://www.atvhuset.se/Shop/Application/pgImgPopup.php?sTbl=Art&sImgName=Linhai kampanj.jpg
Affären http://www.atvhuset.se/
http://www.atvhuset.se/Shop/Application/pgImgPopup.php?sTbl=Art&sImgName=Linhai kampanj.jpg
Affären http://www.atvhuset.se/
Jag har mest bara kört grannars maskiner från slutet på 80 eller början på 90-talet, en nackdel med dessa är ju att dom är lite väl lätta och drar därför lite dåligt..........men fördelen med dessa på 250-350cc är att man även ensam orkar lyfta loss en ände i taget.
Nyare maskiner jag försökt lyfta rår man ju inte på ensam, i.o.fs kan man ju ha blivit svagare också
Har svårt att se några riktiga fördelar mer än att åka på "inspektion", åka till och från skogen med såg och tillbehör, jo just, dom är fina att ha när man bygger stängsel också förståss.
Men har man råd, så varför inte
Nyare maskiner jag försökt lyfta rår man ju inte på ensam, i.o.fs kan man ju ha blivit svagare också
Har svårt att se några riktiga fördelar mer än att åka på "inspektion", åka till och från skogen med såg och tillbehör, jo just, dom är fina att ha när man bygger stängsel också förståss.
Men har man råd, så varför inte
Jag köpte en tvåhjulsdriven Linhai 275cc maskin för två år sedan, skaffade även snöplog och vinsch samtidigt och jag plogar snö på gårdsplanen och runt huset med den inga problem så länge det inte är mer snö än höjden på plogen. Har även kört hem årsförbrukningen av ved med den. Sen så tillkommer en annan aspekt på det hela, jag är snart 50 år och har haft diverse olika motordrivna leksaker genom åren ( MC, Amerikanare mm.) och jag har aldrig haft så roligt som med "Hjulle" och men ska väl ha roligt så länge man kan och orkar så jag kan bara rekomendera, Köp Köp och lev livet..