Tänkte ge lite intryck bara...
Framförallt så ville jag ha en urstark handcirkel för kantning av rätt grova plank, 2-2,5 " alm och jag är faktiskt imponerad över vad man kan få för 449:- Klart jag kunde köpt en Hitachi 6BUx men jag är allergisk emot deras nya adidaslook.

Den klarar med bravur av jobbet kan jag säga och det t o m med den medföljande klingan, det enda jag retar mig på är som vanligt en plastsladd men däremot har den en suverän platta i 3 mm stål som verkar tåla en hel del.
Mjukstart är ett stort plus och likaså lösningen med snabbspakar för sågdjup och vinkel, de funkar faktiskt över förväntan och jag är imponerad... men först efter att ha justerat dem från den något sladdriga fabriksinställningen.

Nackdelarna är att den är mer än svår att byta klinga på och att man kan kasta spindellåsningen på tippen direkt, lasern kanske kan funka men då med några droppar cyanakrylatlim (läs LocTite) på skruvarna, eller nej förresten, ta hela tuben *S* men ställ in den rätt innan!!! Sladden är ju som vanligt på alla hobbymaskiner en sak som man retar ihjäl sig på så det blir nog ett byte rätt snart *suck*

Det här är en såg som jag faktiskt vill rekommendera och då framförallt för kraften och den suveräna plattan, det skall närmast till olyckor från tak för att stuka till den och sådana fall klarar inte ens den klassiska Hitachin av, sen är 1600 W mer än trevligt får jag säga, det skall en hel del till för att stoppa det ! De flesta handcirklar har kring 1200 W och det kan kännas som lite väl lite ibland.

Nåja, det var en liten kort recension av en mer än trevlig handcirkel, kan ju förresten säga att Kellens putshyvel för 99:- är mer än prisvärd med men man måste slipa stålet förstås. Jag kunde bara inte motstå den lilla söta handhyveln och även om jag bara använder den max en gång vartannat år så kompletterar den de gamla trähyvlarna bra.

/Kent

Ja, det er helt klart at man ikke alltid må kjøpe dyrt for å få gjort jobben, men krav til bruk, varighet og finish er forskjellig.

Jo, visst är det skillnad i hållbarhet mellan en maskin för under 500:- kontra en maskin uppemot 2000:- reservdelar etc lär definitivt inte finnas.
Dock så är det mestadels proffsmaskiner som avhandlas här på forumet och i en del fall kanske det är overkill för gemene man/kvinna. Kan man då tipsa om prisvärda verktyg/maskiner så tror jag att en hel del blir rätt glada?

Just större handcirklar är det dessutom ont om erbjudanden på, man ser ibland DW's mindre modeller för ca 1295:- men i mitt fall så ville jag upp i sågdjup och när jag såg denna så tyckte jag den kunde vara värd att testa. De flesta andra billigare, och för all del även de billigare DW, har en tunn plåtsula som jag inte är speciellt förtjust i.
Dock skall man nog inte förvänta sig att denna håller i 20 år såsom proffsmaskiner kan göra.

/Kent

Mikael_L
snickarboden skrev:
Dock skall man nog inte förvänta sig att denna håller i 20 år såsom proffsmaskiner kan göra.
Jodå, det kan den mycket väl göra.

Iaf när tänkt kundkategori köper den, dvs svensson som endast kapar nåt hyllplan eller några tiotal plank till altanbygget, per år.

Mikael_L skrev:
Jodå, det kan den mycket väl göra.

Iaf när tänkt kundkategori köper den, dvs svensson som endast kapar nåt hyllplan eller några tiotal plank till altanbygget, per år.
Jag tror att det ligger mycket i detta. Få delar i en maskin blir dåliga av att bara ligga och för många maskiner är det antal timmar en amatör använder dem per år jämförbara med det antal timmar ett proffs använder dem per vecka. Dessutom har iallafall jag fått uppfattningen att många proffs går betydligt hårdare åt sina maskiner än amatörer som jag, som behandlar dem ungefär som om de vore gjorda av glas...jaja nästan iallfall:)

men om det antagandet om vecka i förhållande till år, så borde alltså samma maskin för en hemmapulare hålla ca 40-50 ggr längre än för ett proffs, så kan ett proffs få kellen-sågen att hålla i en halv vecka så har man sina 20 år.....jaja mer vetenskapligt än då blir det inte på en söndag:)

För övrigt verkar de kellen-verktyg jag har tittat och klämt vara mer rejäla än de klassiska kina-maskinerna. Någon annan som har den uppfattningen eller är det bara för att de är lite grön-svarta som jag tycker att de verkar bra?

Mikael_L
Jag har sneglat lite på Kellens borrhammare och B&D's dito. Dom ser misstänkt lika ut varandra. Undrar om inte det dessutom kan finnas en "likadan" deWalt ...? ;)

Inte sneglat på det viset att jag funderat på att köpa en, dock. Jag har redan köpt ClasOhlssons egna märke, COtech, med tanken att jag antagligen kommer att göra max 100 betonghål till i mitt liv.
Visar sig detta inte stämma får jag ju nöjet att köpa ännu ett fint, blått/ljusblått/rött, gult eller vad det nu blir för färg, kvalitetsverktyg i framtiden. ;)

Jeg er enig med flere her. Kellen virker mer solid på visse verktøy enn andre kinesiske billig verktøy.

Man kjøper etter behov, men jeg synes det er greit å holde seg til et merke man kan få reservedeler til. Men til et verktøy man bruker hjemme 2 ganger i året spiller det liten rolle, så lenge det gjør jobben.

Selv er jeg bare en hemmafixare, men jeg har under 5 "billig" maskiner av de omkring 30 jeg har. Resten er Grønn Bosch, Blå Bosch osv.

XT Serien fra B&D synes jeg har vært super i forhold til pris/kvalitet. En semiproff serie for hemmafixare som trenger det litt mer proft, uten at det koster alt for mye.

Kul med en recension Snickarboden! Mer sånt!

Jag vet inte varför ni tror att det är så ont om reservdelar till Kellen. Vet ni att det inte går att hitta, eller tror ni att det inte går? Själv har jag bara en spärrnyckel 14/17mm som jag hittade i en reakorg på ett Coop Bygg, och det är klart att det inte är någon Kamasa/Bahco eller för den delen AmPro-kvalitet, men långt bättre än många grejer i samma prisklass (som Kellen).

Rejäl plåtsula är värt en del om det är skräpigt virken man kör i. Har funderat på en Hitatchi C9CBU, alltså största (tror jag) brorsan till C6:an, men den har aluminiumsula så det är lite ömtåligare. Ska finnas skenor, men inte i Sverige. Recension av C9:an finns i förra numret av The Woodworker, men den är inte så omfattande direkt. Enda de testat där är att tvärkapa en 85mm tjock ekplanka på tvären. Står ingen om skenorna där heller. Men den får i alla fall gott betyg. Där kallar de förresten adidasdojestilen för "futuristic black and green livre" om jag inte minns fel.

Det sier seg vel nesten sjøl at bytte av deler på billig maskiner ikke lønner seg. En maskin til 400kr er ikke til mer enn 30 min arbeid ved bytte av deler på garanti. Det er derfor billigere å bytte en hel maskin når det er garanti.

Deler fins, for maskiner lages. Men billigere maskiner har ikke det samme servicenettet.

Billig fungerer det. men jeg forventer jeg ikke så mye annet enn at det gjør jobben sin.

Jag köpte Julas borrhammare för 299:- för att bila en grop på kanske 10x15x5 cm i betong/asfalt ( konstig blandning men det var inte jag som gjort den...). Hyra en Hilti för 250:- kändes overkill.

Gropen mejslades ur på nolltid, dessutom var det mejslar med i satsen. Även en adapterchuck till vanliga borrar följde med. Borrade med den påsatt 10 hål i järnvägsräls hur lätt som helst.

För 49 kr mer än hyra av en maskin så fick jag jobbet gjort och 10 hål i järn borrade. Dessutom 3 års garanti och så har jag en maskin kvar hemma. Tycker jag är ganska ok investerat.

apotekarnes
Appropå hållbarheten hos billiga maskiner...

Jag köpte för snart tio år sedan en slagborrmaskin från skil för 250:- som har följt med mig på alla äventyr. Den har borrat i både betong och sten och verkar hålla för allt. För ett tag sen borrade jag 12mm i betong för att sätta expander. Hela maskinen var glödhet och jag fick nästan ha arbetshandskar för att kunna köra vidare, men aldrig att den gick sönder. Eftersom jag börjar bli sugen på en ny maskin med mer klös och snabbfäste har jag börjat misshandla den gamla så mycket jag bara kan men den vägrar att ge upp.

Billiga grejer kan hålla hur länge som helst.

Har själv en dito Kellen maskin. lasern har aldrig funkat men det spelar mindre roll för jag hade inte använt den ändå.
Det jag använder denna kellen till är till sådana arbeten som jag inte skulle vilja använda någon "bättre" såg. Såsom att kapa uppsatt gips där det är risk att det finns skruv/spik i eller under.
definitivt värd den 5-hundring maskinen kostade

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.