Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Riktigt så är det inte, men gåvor som har ett värde understigande 500 SEK är tullfria.

2.    länk #32
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Import från Norge

Lite udda kanske, dels för att Norge ses som ett högkostnadsland, dels är Norge inte med i EU. Mycket är säkert dyrt, men annat är billigare.

Vi köpte en pelletskamin från www.energihuset.no. Pelletskaminer är vanliga i Norge och priset inte så farligt. När vi köpte hade de en kampanj och vi köpte en Wodtke vattenmantlad kamin. Jämfört med att köpa i Sverige blev det över 20% billigare. Vi ville inte köpa i Sverige eftersom generalagenten, narvells, är urusel på service. Kollade på internet efter pris i andra europeiska länder, men det visade sig som sagt att Norge var billigast.

Energihuset har varit föredömliga både vad gäller service, rådgivning och annat. Det fattades några delar till kaminen, kom efter tre dagar.

Att importera från Norge innebär att den norska momsen dras av, 25%. Sedan läggs den svenska momsen på i tullen också den 25%. Själva tullavgiften är på kaminer av det här slaget 2,4%. Att få reda på vad tullavgiften var, var det svåraste. svårt att hitta på internet. Alla varor har olika tullsatser, dessutom har kaminer olika tullsatser beroende på vilket material de är tillverkade i. Nå, efter ett samtal till tullverket löste sig tullavgiften. Frakten från Norge gick på SEK 750, kaminen vägde 150kg med emballage.

Som sagt, enkelt att importera. Norge är dessutom nära och med i EES och hittills inga problem alls. För oss blev det ändå enklare eftersom den norska firman kom på att en av deras återförsäljare har firma i Sverige och det slutade med att vi fick en faktura i SEK från en svensk firma och tullavgifte, den behövde vi inte alls betala.

Det kanske finns andra produkter än pelletskaminer som är lönsamma att importera från Norge?

3.    länk #33
    foppa72s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 39

Så om man öppnar paketet i USA kör lite med maskinen, stoppar sedan ner den och skickar så slipper man moms??
    Jag tror mig kunna påstå att det inte spelar någon roll om det är nya eller begagnade varor som man skickar. Momsen läggs på i alla fall. Möjligen finns det någon nedre gräns för värdet på innehållet.

4.    länk #34
    Senior medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Hässelby

Reconditioned

Jag tror mig kunna påstå att det inte spelar någon roll om det är nya eller begagnade varor som man skickar. Momsen läggs på i alla fall. Möjligen finns det någon nedre gräns för värdet på innehållet.
    såg tex att toolking har fabriksrenoverade artiklar. Blir det samma moms på dem?
    Om jag köper en bil i USa blir det moms på den med?
    Jag är Toknyfiken!!!!!!

För moms betalar man ju bara på nya artiklar i sverige, inte begagnade eller vänta, från företag betalar jag moms men nte privatpersoner ........nu e jag trött i huvudet, sov gott

5.    länk #35
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

Det är moms på alla varor, oavsett skick, som tas in från ett icke-EU-land.

6.    länk #36
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Moms lär det ju bli, du har ju inte betalt någon moms för varan i något EU-land tidigare.

By the way, någon som har kontakter eller erfarenheter av att plocka hem större prylar från andra sidan pölen? Typ pall-till-container-storlek?
    Gör man fel får man lida.

7.    länk #37
    Senior medlem Medlem: Nov 2004
    Ålder: 46

Vill bara lägga till en sak som kan ställa till det när man köper från USA:

Exempel: Makitas polermaskin 9227 kör med tum (5/8") för polerplattan medans den som finns i Sverige kör med mm (14mm)... och dom är INTE kompatibla.

Kan vara vettigt att kolla tillbehören alltså. För min del var det ok då jag beställer lite nu och då från Coastaltools, så det var bara att beställa extra plattor.

Coastaltools har dessutom alltid haft snabb initiering av leverans och UPS har levererat inom 4-6 dagar.
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

8.    länk #38
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Ålder: 35
    Län: Västmanlands län

By the way, någon som har kontakter eller erfarenheter av att plocka hem större prylar från andra sidan pölen? Typ pall-till-container-storlek?
    Inte container, men största har varit c:a 4x2,5x1 meter, drygt ett ton i vikt. Kostade USD 2100 för flyg och USD 1465 för båt.

Jag vet inte om man behöver ha några speciella kontakter. Mitt kom med DHL.

9.    länk #39
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Inte container, men största har varit c:a 4x2,5x1 meter, drygt ett ton i vikt. Kostade USD 2100 för flyg och USD 1465 för båt.

Jag vet inte om man behöver ha några speciella kontakter. Mitt kom med DHL.
    Oj, det är ganska mycket pengar.
    DHL är prisvärda på småprylar men dyra på större grejer.
    Vill man dock ha sin stora grej fort så kanske det är ett alternativ.

En hel 40 fots Container kostar ca 11-15 tusen från USA beroende på utskeppningsort.
    Googla så hittar du.

Mvh

10.    länk #40
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Ålder: 35
    Län: Västmanlands län

Ok, vi kanske tangerar gränsen för vad som bör diskuteras som privatimport här, från pall till container är det inte måga privatpersoner som tar in. Men hur som helst: dyrt, jag vet inte, det där var från dörr (i North Carolina) till dörr (i Västerås). Har aldrig arbetat med containers, men av vad jag förstått är risken att man, rent prismässigt, blir spöad på 'short legs', dvs transporten till container, lastning av container, urlastning, och transport ut till dig. Det prisläget, 11-15, om det är fast pris på det hela låter mycket förmånligt.

Det som förvånade mig avseende större transporter är hur relativt liten skillnaden mellan båt (4-7 veckor) och flyg (1 vecka) var. Jag had nog trott att båt skulle vara något billigare och flyg något dyrare, i slutändan diffade det i runda slängar 4000 kr, ungefär 1,5% på totalvärdet av importen. Kan kanske vara något att tänka på om man får en quote på båt.

11.    länk #41
    Senior medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Hässelby

är det ngt speciellt som skall handlas?

Moms lär det ju bli, du har ju inte betalt någon moms för varan i något EU-land tidigare.

polaren jobbar på fraktbåt, jag kan ju höra med honom. vet att det ibland slinker med en bil eller två på jollen de seglar med.

12.    länk #42
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Har tittat en del på lite tyngre stationära maskiner (typ planhyvel, bordssåg osv) och de väger i runda slängar 50kg styck. Med tanke på priserna tycker jag det kan vara värt att överväga en stor trafo för att driva sådana mer stationära maskiner. Har varit i kontakt med Toolking som verkar nyttja sig av "freight forwarders" för transporter till utlandet. Får se var priserna landar...
    Senast redigerad av phl 2007-12-12 21:46
    Gör man fel får man lida.

13.    länk #43

Jag tycker inte att trafo för större maskiner avskräcker ett köp från andra sidan pölen. Allt beror ju på hur och var man skall använda mskinerna.

Skulle själv aldrig köpa exempelvis en vinkelslip i USA eftersom den till sin natur lätt används på ställen där en extra trafo på 20 kilo skulle göra det väldans besvärligt. Medans min USA bandslip/excenterslip/minifräs/... m.m. är sådant som jag i 99 av 100 använder i snickarboa och då får trafon väga 100kilo (min väger 20) eftersom den står monterad och undangömd. Skulle jag absolut envisas med att använda excentern långt i från boa, händer max ett par gånger under sommaren, så är det ju inget problem att antingen använda en 110V skarvsladd (har en 10 meters) eller helt enkelt ta ut trafon i det fria. Den kan behöva dammas av ibland.

Så skall man investera från USA och köper för att använda stationärt i huvudsak så tycker jag inte att trafo är ett argument för att inte köpa. Visst, priset på en stor och bra trafo trillar lätt upp till 5 lök men det vinner man snabbt istället på biliga maskiner.

// Edit
    Tänk på att trafon köper du en gång och dimensioneras efter kraftigaste maskinen du kan tänkas köpa inom rimlig framtid. Räkna inte efter att köra flera maskiner samtidigt, själv så kör jag aldrig cirkelsåg och bandslip samtidigt , typ... Billiga maskiner köper du flera gånger, för mig tog det två inköp så var trafon för 5000:- intjänad även om det sved i början.
    Senast redigerad av geschwint 2007-12-13 09:01 Anledning: Tillägg

14.    länk #44
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Hej igen Hr Geschwint! Jag trodde att du hade slutat på forumet. Välkommen tillbaka!
    Jag har för mig att jag skrev tidigare i tråden om att du hade en större trafo, så det var ju bra att du tog upp saken.

15.    länk #45

Inte slutat men väl kört eget och då fanns det sällan tid till detta eller boa heller för den delen. Nu har jag blivit anställd så nu har jag tagit upp snickerierna igen vilket känns skönt. Köra eget inom IT var rätt stressande. Min fru tycker det är bra att jag nu dammar av verktygen i snickeboa. (lite offtopic)

Trafon var ett kännbart men bra köp då jag såg att det fanns pengar att tjäna framledes.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42