20 131 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Tips på billig motorsåg? Bensindriven?
Sida 1 av 2
Min tomt har ett tiotal träd som ska ner, mestadels ekar om 1-2 dm i diameter, och en hel del sly måste också bort. Tomten har än så länge inte tillgång till el. Så, vilken bensindriven motorsåg rekommenderar ni mig att köpa för detta arbete, sannolikt kommer jag inte använda motorsågen så värst mycket framöver.
Billigast och enklast är väl att fråga någon i närheten som har dessa grejer om inte dom kan hjälpa dig att såga ner din stor skog
. För egentligen får du räkna med sågens pris plus kanske två papp för skyddsbyxor och stövlar. NEJ NEJ NEJ
tänk inte ens tanken att det "bara" är tio små träd som ska ner så det kommer nog gå bra iaf. Det räcker med ett litet kast i sågen för att den ska hinna såga både fula och djupa märken i dig. Jag har sett hur det kan gå om man tror att blåkläder och träskor ger tillräkligt skydd för en nyslipad sågkedja. Jag säger det bara en gång till : inget sågende utan rätta skyddskläder...................
www.blocket.se om du ska en såg "billigt"
Om du ska köpa en ny såg "Billigt" så får du bara skit. Som min granne, hans stiga skar då de höll på att såga ner en stor björk.
Själv "kör" jag sthil 250 C, den är djävligt bra och inte billig. Det finns garanterat andra på forumet som har värre såg än min och det är bara att lyfta på hatten.
SÅGSKYDD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ett måste
Om du ska köpa en ny såg "Billigt" så får du bara skit. Som min granne, hans stiga skar då de höll på att såga ner en stor björk.
Själv "kör" jag sthil 250 C, den är djävligt bra och inte billig. Det finns garanterat andra på forumet som har värre såg än min och det är bara att lyfta på hatten.
SÅGSKYDD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ett måste
Håller med hkkv, köp en begagnad på blocket och be någon slipa kedjan (om du inte kan själv), kör så det ryker och dumpa möget på återvinningen (om du inte orkar sälja själv) Men! Jag trodde också att jag bara skulle använda min för några träd... nu har jag kapat träd, sågat till stolpar, tagit upp hål för fönster i en vägg (jaja tigersåg är kanske bättre, men det kändes manligare), jagat svärmor... nej, hjälpt svärmor med små träd (blandade ihop dröm och verklighet). Man vet aldrig när man behöver en motorsåg har jag upptäckt.
Och sågskydd! Jag sågade ett träd, stängde av, bytte kallingar och åkte och köpte skydd.
Och sågskydd! Jag sågade ett träd, stängde av, bytte kallingar och åkte och köpte skydd.
Har Överskottsbolaget några motorsågar?
Jag köpte överskottsbolagets billiga såg för 595 spänn. Va felmärkt men satt pris gäller. Den ligger på 1195 annars. Ingår 2 kedjor och har 35cc. Helt ok såg tycker jag. Har använt den några gånger. Hade en innan som va från Jula men gav bort den. Den va också helt ok. Talon hette den från Jula och Algro eller så från Överskottsbolaget. Dock så är det samma tillverkare OEM på dessa sågar.
Jag håller med några andra här köp en begagnad proffssåg, jag har en Jonsered 2051 turbo med värme i förgasare och handtag. Det är nog 7-8är sen jag köpte den ny iofs, jag har använt den till det mesta och ganska mycket, och det ända jag har gjort är att byta tändstift och kedja nån gång om året.
K-rauta har en billig Stiga. Tror de tog 1095:- för den. Funderar på att köpa den själv, det är ju trots allt en Stiga, men vet i övrigt inte ett skit om motorsågar. Kanske också kommer från Kina som Julas och Rustas sågar...
http://www.stiga.se/(p0pgb4r4llbzeb3ziec5lu45)/index.aspx?Country_id=2
http://www.stiga.se/(p0pgb4r4llbzeb3ziec5lu45)/index.aspx?Country_id=2