Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-10 12:29
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: mar 2007
    Örebro
    538 inlägg
    Gillad 14 gånger
    13 bilder

Fräsbord och sinkaggregat

Vad för fräsbord rekommenderar ni att använda?
    Helst ett som man inte blir ruinerad av att köpa, men samtidigt som det är lite kvalitet i, gärna med lite bra finesser.

Jag skulle även vilja veta vad ni rekommenderar för sinkningsaggregat?

Det finns många hempulare, så det borde bli många svar!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-10 12:35
    Svara | #2

Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: sep 2005
    Skåne
    5 016 inlägg
    Gillad 242 gånger
    156 bilder
    naresjo skrev Visa original
    Vad för fräsbord rekommenderar ni att använda?
    Helst ett som man inte blir ruinerad av att köpa, men samtidigt som det är lite kvalitet i, gärna med lite bra finesser.

Jag skulle även vilja veta vad ni rekommenderar för sinkningsaggregat?

Det finns många hempulare, så det borde bli många svar!
    Jag rekommenderar en titt i denna tråd:

http://forum.byggahus.se/verktyg-mas...fraesbord.html

Tror även att pernitta har gjort en platta att fästa sticksågen i, finns i tips/trix tråden som är klistrad överst. Kanska kan man göra platta för cirkelsåg/fräs/sticksåg i samma storlek o tjocklek och tillverka ett rejält o stadigt bord som plattorna kan fästas i, a la festools basis plus bord.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-10 13:13
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: mar 2007
    Örebro
    538 inlägg
    Gillad 14 gånger
    13 bilder
    Tack för ditt snabba svar Daniel, men jag vill inte bygga något fräsbord.
    Känner själv att det låter konstigt, när jag vill bygga allt annat.
    Sedan kan jag inte se en endaste liten bild från denna tråd, så det gör det svårare om jag nu skulle ändra mig.

Så mina frågor kvastår, tips erfarenheter på både på fräsbord och sinkaggregat, tack!

4. 2007-09-10 13:41
    Svara | #4

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Byta skiva på ett gammalt (vanligt) bord och skruva fast fräsen i den nya skivan med hål osv. är ju väldigt enkelt. Annars hade ju Elu en variant som jag skrev om i en annan tråd om bordssåg. Den passar till både fräs och cirkelsåg. Vet inte om de tillverkas fortfarande.

Men det finns dessvärre (gäller även en del ganska dyra) bord som man köper där skivan är dålig. Sett ett där bordet slagit sig (en stålplåt).

Nån kanske har förslag på något billigt bord som är ok?

5. 2007-09-10 16:27
    Svara | #5

Inget av de borden man köper slår det som man enkelt bygger själv efter att ha tittat lite på The Router Workshop.
    Just den lösningen med en lös platta som man lyfter upp med fräs och allt slår allt när man skall justera och byta frässtål.
    Anhållen behöver inte vara svårare än ett enkelt träanhåll som man fäster med två tvingar, jag har skrinlagt mitt gamla till förmån för några hyvlade träbitar.
    Om nu någon tvekar så ta en titt på det programmet på http://thewoodworkingchannel.com

Sinkjigg beror lite på om du vill gunna göra genomgående eller halvförtäckta sinkar. I det första fallet så är det Leigh som är marknadsledande och i det andra fallet så fungerar det från Clas Olsson riktigt bra.

/Kent

6. 2007-09-10 23:50
    Svara | #6

pernittas avatar
    Senior medlem Medlem: nov 2005
    846 inlägg
    Gillad 3 gånger
    32 bilder
    Hej Kent!

Det ser bra ut när gubbarna lyfter upp hela maskinen för byte av fräs eller justering av fräsdjupet. Och - den dom lyfter upp saknar fjädrar. Maskin med fjädrar justeras nog inte lika enkelt och snabbt.

Lös platta - det är väl egentligen så som jag byggt. Jag lägger den på två utdragsskivor.

Träanhåll - ja en enkel konstruktion, och bra! Hålls på plats med två tvingar som dessutom håller fast bordet mot utdragsskivorna. Knacka lätt och avverkningen ökas inför nästa skär, som jag vill minnas att Du skrev en gång.

Slutligen har Du kanske noterat hur enkelt maskinen avlägsnas från bordet, för det är ju så, att den inte alltid används fastsatt.
    Gubbarna har ju flera, med och utan inbyggd fjäder, jag klarar mig med ett exemplar, mycket beroende på att maskinen försetts med en spindel för justering av fräsdjupet.

Förmodligen skulle folk ha större glädje av sin maskin om de byggde eget fräsbord. Med väl valt material blir det både stadigt och inte alltför plåtskramligt.

När det handlar om sinkfräsning menar jag, att NYBÖRJARE bör ta en titt i tråden tips&tricks och studera ämnet. Och erforderlig materiel kostar just inget om man är ägare av maskinen.

Bordet det talas om finns beskrivet och avbildat i tråden tips&tricks.

per
    Senast redigerad av pernitta 2007-09-10 23:55

7. 2007-09-13 12:49
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    44 år
    Västra Götaland
    219 inlägg

snickarboden skrev Visa original
    Inget av de borden man köper slår det som man enkelt bygger själv efter att ha tittat lite på The Router Workshop.
    Just den lösningen med en lös platta som man lyfter upp med fräs och allt slår allt när man skall justera och byta frässtål.
    Anhållen behöver inte vara svårare än ett enkelt träanhåll som man fäster med två tvingar, jag har skrinlagt mitt gamla till förmån för några hyvlade träbitar.
    Om nu någon tvekar så ta en titt på det programmet på http://thewoodworkingchannel.com

Sinkjigg beror lite på om du vill gunna göra genomgående eller halvförtäckta sinkar. I det första fallet så är det Leigh som är marknadsledande och i det andra fallet så fungerar det från Clas Olsson riktigt bra.

/Kent

Är det fler än jag som har problem med Träarbetarkanalen? I min dator går filmen på dubbel hastighet.
    Gör jag något fel?

8. 2007-09-13 13:25
    Svara | #8

Springares avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2007
    Stockholm
    725 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Har inget problem.

9. 2007-09-13 18:07
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    349 inlägg
    Gillad 17 gånger
    147 bilder

Hemmagjort fräsbord !

Testa att bygga ihop ett hemma i garaget, det behövs inte mycket för att resultatet skall bli bra.
    Spana in mitt. Jag är helnöjd och min gamla överhandsfräs fick nytt liv!!

10. 2007-09-13 21:08

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    44 år
    Västra Götaland
    219 inlägg

Himla smart med en alu-profil! Nu kan jag slänga mitt nytillverkade plyfaanslag.
    Damsugarlösningen lockar. Kredit!!!

Liknande ämnen

1. fräsbord
    av pär h i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Fräsbord
    av Tjacko i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Fräsbord
    av SpiderTheSwede i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Fräsbord
    av gds4me i forum Verktyg, maskiner & fordon
  5. fräsbord
    av Niq i forum Verktyg, maskiner & fordon