Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-07 12:56
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2003
    1 271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder

Bra bordcirkelsåg för ca 1500kr?

Finns det? Jag tror inte att jag kommer att använda den så mycket utan lite då och då. Vad ska man satsa på?

Jocke
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-07 13:17
    Svara | #2

heckes avatar
    Senior medlem Medlem: apr 2005
    Östergötland
    559 inlägg
    Gillad 14 gånger
    47 bilder
    Vi har alla olika preferenser på vad bra är, men min erfarenhet säger mig att du får inte en bra bordscirkelsåg för 1500 kr.
    Measure twice - Cut once...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-07 13:30
    Svara | #3

Nykomling Medlem: aug 2007
    Stockholm
    1 inlägg

På Bauhaus

Hej, jag köpte en kap/gersåg (tror att det är det du avser) på Bauhaus för ca 1 år sedan när jag började mitt verandabygge. Kostade 995:-. Finns säkert liknande på Jula eller CO.
    Det fanns billigare ner till ca 350 kr men dom saknade teleskoparm och klarade inte 45*170 dimension som jag har på reglarena.

Jag är supernöjd och den gör jobbet kanonbra. Kapa en 45*170 på 1 sekund och i helt rätt vinkel om man nu inte bara behöver rak 90 grader.

Så visst kan du få en bra maskin (som dock inte är något av dom kända märkena) för 1000-lappen.

Resultatet är alltså mycket snyggare sågsnitt (helt raka till skillnad från fogsvansens) och otroligt snabbjobbat.

Köp en !
    Hälsningar
    Kenneth

4. 2007-09-07 13:33
    Svara | #4

heckes avatar
    Östergötland
    559 inlägg
    Gillad 14 gånger
    47 bilder
    Eftersom Joukko skrev bordcirkelsåg så trodde jag det var det han avsåg, men jag kan ha fel.

5. 2007-09-07 13:40
    Svara | #5

Cinolins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2006
    Östergötland
    293 inlägg
    Gillad 4 gånger
    5 bilder
    Jag är också intresserad av en hyffsad bordcirkel, borde vara smidigare att längdklyva med än handcirkeln.
    De bordsågar jag tittat på för omkring 1000-lappen verkar väldigt rappliga. En fin maskin är väl Atika som Jula säljer, men då blir priset bortåt 4 tkr så det är frågan om att väga nyttan mot priset. Jula hade häromveckan en superduperpowercraft bordsåg för 1500 kr som jag kunde tänkt mig, men de sålde slut innan jag hann dit

6. 2007-09-07 13:52
    Svara | #6

Du kan köpa en cirkelsåg för en dryg 1000-lapp på Biltema eller Jula. De här sågarna är naturligtvis inga under av hållbarhet eller precision, men de duger att klyva några trallbräder eller reglar. Så ska du använda den till lite fritidssnickeri då och då och inte vill binda en massa pengar i en proffsmaskin, så är de OK. Yrkesmässigt snickeri eller möbeltillverkning, nej där duger de inte.

7. 2007-09-07 14:45
    Svara | #7

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Om du funderar på att köpa en bordscirkel i lägsta prisklassen, så undersök klyvanhållet på butikens demoexemplar väldigt noga, för det är ofta här de billiga maskinerna har sin största svaghet. Titta, känn, kolla om anhållet håller sig stilla när man drar åt spärren, om det kan tryckas/skjuvas i sidled etc. Ett klent anhåll som inte håller sig helt stilla och parallellt med klingan när man trycker på det från sidan gör sågen nästan oanvändbar till att t ex kapa skivor eller klyva bräder och reglar.

8. 2007-09-07 15:18
    Svara | #8

heckes avatar
    Östergötland
    559 inlägg
    Gillad 14 gånger
    47 bilder
    Titta även på vinkelanhållets "glidpassning" mot spåren i bordet.
    Dessutom bör den ha 30 mm diameter på klingorna. Vissa billigare sågar har 25,4 mm som gör det svårt att få tag på bra klingor.

9. 2007-09-07 19:10
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: aug 2006
    892 inlägg

10 bilder
    Lidl i Täby har just nu en bordcirkelsåg som kostar 1299 kr. Finns bara en kvar.Vet inget om kvaliten men det finns ju en egen tråd om Lidlverktyg i allmänhet och där bedöms dessa som prisvärda.

10. 2007-09-08 23:30

1 271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder
    hecke skrev Visa original
    Eftersom Joukko skrev bordcirkelsåg så trodde jag det var det han avsåg, men jag kan ha fel.
    Självklart menar jag bordcirkelsåg. Kap/Gering såg har jag redan, en helt ny PCM 8S BOSCH som jag betalade 2400kr för.

Jag får kanske åka runt och kolla på olika sågar och se om det finns något som duger.

Jocke

11. 2007-09-09 01:08

Forumgud Medlem: jan 2006
    39 år
    Legoland
    2 874 inlägg
    Gillad 20 gånger
    256 bilder
    Har Biltemas 1000:--såg och den är fullt godkänd för mina behov. Skulle främst ha den för att kapa utan större precision, men både jag och svärfar (snickare) har med framgång kapat ner större virke och reglar till mindre mått. Är man bara noga när man ställer in sågen så funkar det riktigt bra.

12. 2007-09-09 19:29

1 271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder
    Det lutar emot Biltemas bordcirkelsåg. Jag åkte runt lite idag och kollade men det flesta var ju sönderskruvade så man kunde inte testa dem riktigt.

13. 2007-09-09 19:29

1 271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder
    Det lutar emot Biltemas bordcirkelsåg. Jag åkte runt lite idag och kollade men det flesta var ju sönderskruvade så man kunde inte testa dem riktigt.

14. 2007-09-10 08:48

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Kollade för ett tag sen på Julas Atika, och problemet med den verkade vara att reglagen för att höja/sänka klingan var väldigt klena, trots en i övrigt ganska stadig konstruktion. Och anhållet var väl inte så bra. Det är typiskt billiga maskiner. Dåligt anhåll, dåliga reglage.

Blir kul att höra vad du gillar Biltemavarianten.

15. 2007-09-10 14:11

Junior medlem Medlem: dec 2006
    85 inlägg

Var i samma situation förut och köpte då en Bestool på K-Rauta. Efter att ha använt den ett tag så såldes den (bara rappel).
    Köpte sedan en gammal ELU Kap/Ger/Klyv för några hundringar mer (1200 kr) och det är jävla skillnad på kvalitet och således resultat. Så mitt råd är att kolla om du hittar någon begagnad kvalitetsmaskin till ett bra pris.

Liknande ämnen

1. Bästa kap- /gersågen under 1500kr
    av Johncarpenter i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Tips på ny skruvdragare för max 1500kr?
    av J_B i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Bosch GST 135 BCE för runt 1500kr
    av gwyrlim i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. 1500kr/m för en stenmur???
    av linda_fbg i forum Trädgård allmänt
  5. Driftkostnad på 180kvm, 1500kr?
    av Sweli i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.