Har sökt med ljus och lykta efter ovanstående hammare, en lång 16oz med glasfiberskaft och titanskalle. Otroligt skön hammare, men verkar omöjlig att få tag på i sverige nu?

En kompis köpte en från Ahlsell förra året då dom hade tagit hem någon bara som en kul grej.

Någon som vet var man kan få tag på denna hammare i Sverige, eller europa?
Har trots en massa sökande bara hittat amerikanska sidor som säljer.

Produktlänk: http://www.amazon.com/Vaughan-TTC1FG-16-Ounce-Milled-Face-Fiberglass/dp/B0002IGGVC

Jag har sett en hammare som måste vara denna modell på Fresks i Sundsvall då jag svurit över att de inte har Stanleys antivibe med rak krok, dock osäker på vikten. Jag skulle kunna kolla då jag är hemma från resande fot till helgen om det fortfarande är aktuellt.

När det gäller Ti-hammare, så har Stiletto ett grundmurat bra rykte i USA. Leta reda på den du vill ha och beställ från USA. Det blir lite moms och tull, men det kan det vara värt.

Stilettos hemsida:
http://www.stilettotools.com/

Om du känner någon i USA kan du beställa på enklaste sätt och be kompisen att posta den till dig med USPS. På varadeklarationen skall han skriva "Used tools as gift" Value 50 USD.

Ahlsell har den fortfarande i sitt sortiment..

Dock är den rätt dyr, inget man dräller omkring med på bygget direkt ;)

P
Hur är den att spika med? Lika bra som deras vanliga hammare?

Det spritter ju onekligen lite i prylbögsnerven, men jag är inte helt övertygad om att det är en vettig konstruktion med utbytbara huvuden. Det kanske blir skramligt och glappt med tiden, eller?
Sen skulle det ju inte göra något om den var lite saftigare än 16oz.
Jag vill minnas att Ahlsell begärde någonstans runt 1200 bagis för den. Kan det stämma?

Finns det f.ö. någon som har sett BlueMax-modellerna någonstans i Stockholmsområdet?

Utgångspriset hos Ahlsell är närmare 2000 + moms. Sedan har man ju rabatt på det, och rabatten varierar väl en del men jag tror jag skulle få hosta upp runt 1400 + moms för en.

ACME skrev:
Hur är den att spika med? Lika bra som deras vanliga hammare?

Sen skulle det ju inte göra något om den var lite saftigare än 16oz.
Nu tror jag att ni har missuppfattat vitsen med Ti-hammare. De har tagits fram för att minska belastningen på främst armbågar. De har ett lite längre skaft och, framför allt, ett lättare huvud. Det leder till att man minskar belastningen på armbågen och ändå får bra "driv", eftersom man kan få mycket högre hastighet på huvudet. Att slagytan är gjort i stål beror på att Titan är för mjukt. De tidiga Ti-hammarna hade ingen slagyta i stål, och de fick småningom ett kantarelliknande huvud.

Som ingenjör är jag övertygad om att man kan göra en lika ergonomiskt bra hammare i stål. Titan säljer nog bättre.

16oz räcker bra med det långa skaftet.. Får bra driv i slagen.
Som jag förstod så hade dom inte dessa hammare på ahlsell men får kolla upp det igen då.

Klart att man klarar sig utan en sån hammare, men vad vore livet med bara de nödvändiga prylarna? :)

Patik: Kolla gärna det, vore toppen då jag ska till sundsvall å jobba om några veckor. Tack å bock.

P
jösses!! 2000+moms för en hammare, jag som tyckte att hultafors va dyr! måste vara en underbar skapelse isåfall

Hemmakatten
Jag tror att hammare är väldigt personliga saker. Snickarna som var här gick hellre 20 meter o hämtade sin egen hammare än lånade från kollegan som stod bredvid. Elektriken har en ganska liten favorithammar med läderbindning, tydligen inte helt lätt att få tag på. Den försvann i vintras för honom. han ringde flera gånger för att fråga om vi sett den. I våras dök den upp under snön. Blöt i läderbindninge och lite rostig, men elektrikern blev själaglad.

Den pensionerade snickare som var hos mig hade en hammare med läderhandtag, KROKIG i sidled.
Han gick hellre, med sina dåliga knän, ner för trappen och ut på gården och hämtade sin hammare än lånade min som låg bredvid.

Ursäkta mitt sena svar, men Fresks i Sundsvall har den mycket riktigt. Den kostar 1241:- och idag fanns det en hammare på hyllan.

Går väl att beställa en sån hos vilken återförsäljare som helst, iallafall tar dom hem åt mig på ab karl hedins här i stan. Skulle aldrig köpa en dock. länge leve True Temper rocket!
Kände på en ti-tech på en järnhandel i lysekil, och den är ju så stor å klumpig!

Snickare Zeb

Köpte genom Ahlsell å fick den för 1050:- Haft den sen slutet på september å skulle aldrig gå tillbaka till en vanlig hammare igen. Det enda jag kan klaga på är att man får dra åt skallen då och då; men det kan jag leva med: alltid retar det någon när man sitter på rasten och skruvar på hammaren:

Patrik_Svl skrev:
Jag har sett en hammare som måste vara denna modell på Fresks i Sundsvall då jag svurit över att de inte har Stanleys antivibe med rak krok, dock osäker på vikten. Jag skulle kunna kolla då jag är hemma från resande fot till helgen om det fortfarande är aktuellt.
Vad konkret är fördelen med rak klo?
Luna har de här
Rak http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5178525&katnr=2&katsektnr=1302
Vanlig http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5178524&katnr=2&katsektnr=1302
Med spikhållare http://katalog.toolstore.se/webspee..._bid=V15&dokid=5235542&katnr=2&katsektnr=1302

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.