galento
Hej,tänke höra om någon har nåt tips på en liten kulkoppling som man kan använda på en trädgårdskärra efter klipparen.Typ bilmodell men mindre.

Måste den verkligen vara mindre? Om du sätter en bilkula har du dels alla prylarna lättillgängliga (handskar, kula etc), dels kan du koppla på ett sådant billigt litet obromsat släp från valfri byggmarknad.

galento
phl skrev:
Måste den verkligen vara mindre? Om du sätter en bilkula har du dels alla prylarna lättillgängliga (handskar, kula etc), dels kan du koppla på ett sådant billigt litet obromsat släp från valfri byggmarknad.

Nja,dragstången på kärran är av 30x30 profilrör,kanske finns smäckrare handskar kanske,får kolla vidare.Gjorde en kärra själv med "gaffel" och sprint men det är nog enklare med kula om man ska ha av/på den ofta.

Varför inte göra som på traktorn?

Gaffel på dragarn och plattjärn på vagnen plus en sprint....smäckrare får du inte..

galento
TorpAnders skrev:
Varför inte göra som på traktorn?

Gaffel på dragarn och plattjärn på vagnen plus en sprint....smäckrare får du inte..

Härlig profilbild ;) Det är så jag har det nu fast tvärtom,brukar ställa vagnen och åka och tömma gräskorgarna i den och sen åka och tömma allt när det är fullt.Tänkte att en kulkoppling skulle vara enklare då man kan göra allt i ett handgrepp istället för att "sikta" in sprinten och sen stoppa in låsstiftet men det är klart,det är ju ingen ödesfråga ;)

Då jag hade en "gräsklippartraktor" hade jag båda varianterna
lilltraktor.jpg
Funkade faktiskt att dra "bilsläp" om man tänkte på hur man fördelade lasten ;) Nu har jag bytt till 4-huling då jag tyckter mig ha mer nytta av en sådan för att dra kärror :cool::D

galento
vojma skrev:
En kompis till mig har på sin snöskoter en kulkoppling där kulan är ca 25 mm i diameter. Ett tips skulle kunna vara att kolla på någon välsorterad snöskoterbutik. På .::Skoterleden.net.::.Snowmobile Magazine Scandinavia::. eller www.skoter.se kanske det finns någon länk...
Tackar för era tips.Vojma,detta låter precis som det jag tänkt mej.Ska genast ta kontakt med några snöskoteråkare och se om de har mer tips.:)

en riktigt liten "dragkula" är den som sitter på styrningen till utombordare på båten.

galento
styrman1 skrev:
en riktigt liten "dragkula" är den som sitter på styrningen till utombordare på båten.
Tack för tipset Styrman1,ska kolla detta också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.