Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

Här kommer lite schyssta filmer på Boschen in action.
    http://www.bosch-pt.com/productspeci...e/de/index.htm

Vad gäller tillbehörspriser, finns listor på tyska sajter, där de jämför med Feins priser:

http://www.werkzeug-news.de/Forum/ftopic11256.html

Ett "Tauchsägeblatt Holz" på 32mm (rakt sågblad/trä antar jag) kostar 9,95 Euro = 95 kr. Utgår från att det är inkl. moms. Går säkert att få billigare på Jula snart, detta är kanske officiella listpriser.
    Feins Holz (trä) -sågblad på 35 mm kostar 171 kr inkl. moms (Dexport-priser).

Billigare, men inte extremt.

Förresten, bredaste/dyraste Fein 65mm japanbladet kostar 229 kr inkl. moms. En bit ifrån de 500 kr man läst om i andra trådar ang. Fein MM.
    Senast redigerad av Alko 2007-08-16 10:24

2.    länk #32
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Ojdå

Efter att ha kollat lite på de video som finns så verkar det ju inte bättre än att Bosch här har en Feindräpare. Jag kan inte komma på något på rak arm som inte Boschen klarar som jag kan gör med min fein.

Ett den dessutom är 1500 billigare och verktygena under hälften så dyra gör det ju lite svårmotiverat att köpa en Fein. Om man då inte köper den av samma anledning man köper Festool eller blå Bosch - kvalitet.

Enda fördelarna som jag kan se i nuläget skulle vara att Fein har en längre sladd vilket är användbart och att Feinen då skulle kännas robustare. Men vad hjälper det när man kan köpa nästan 3 Bosch för en Fein.

Någon som kan åka och köpe en och prova =)

3.    länk #33
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Verktygen

Att dömma av verktygens utssende så skall det nog gå att använda Bosch verktyg på den gamla MM med runt fäste.

4.    länk #34
    Senior medlem Medlem: Dec 2005
    Län: Uppsala

En annan sak som motiverar en viss prisskillnad är att Fein faktiskt kommer med betydligt fler tillbehör. Den har ju i TOP-paketet förutom bimetallsåg och segmentsåg även hårmetallrasp, cirkulär rasp (typ för kakelfogar), limskrapa, 2 slipplattor, och fler slippapper (ok, just dem är ju inte dyra direkt).
    På videon undrar jag också om inte Boschen ser ut att vara märkbart segare än Fein i de olika momenten, men det är kanske önsketänkande

Sen undrar jag varför det står att Bosch-bimetall-bladet endast används för "non-ferrous metals", vilket utesluter t.ex. att man kan kapa spik i trä med den. Låter märkligt, och begränsar användningen en del om man ska vara petig.

Och sen var det någon som sa att Fein ev. inte hade dammutsug, men det har den naturligtvis, bara att den inte är lika integrerad som i Boschen, utan måste monteras före användning, tar kanske 1 minut.

/A
    Senast redigerad av Alko 2007-08-19 21:06

5.    länk #35
    gadebergs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2006
    Län: Jönköping

Sitter opch väljer mellan bägge. Suttit och läst och kollat på Feins hemsida och filmer. Sen kom ju denna då.
    Jämför man med enbart filmerna kämms Bosch betydligt segare. Allt som Feinen gör verkar gå så lätt.
    Verklighet eller på film har jag ingen aning om än

6.    länk #36
    Junior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholm

Köp båda och upplys oss andra som också har svårt att välja!

7.    länk #37
    Fredrik.engdahls avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne

låter som ett bra förslag

8.    länk #38
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006

En tanke har slagit mig när jag tittat på Feins reklamviddejjos men som jag inte grävt vidare i -- det är inte så att de har ökat hastigheten på filmerna när de sågar/slipar/whatever med Multimastern? Vissa saker går verkligen undan!

Någon lycklig Multimaster-ägare osm kan bekräfta eller dementera?
    Gör man fel får man lida.

9.    länk #39
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006

Fein avverkar grymt bra men behövs det för hobby?

Bytte nyligen från den gamla till TOP med snabbfäste och det var verkligen stor skillnad. När man ser Bosch in action på filmen så ser den klen ut i jämförelse. Men om man inte jobbar professionellt med snickerier så tycker jag att det duger med Bosch maskin. Det är ju själva konceptet med ett skakblad som är så fantastiskt användbart. Har man en ansträngd budget och inte kan dra av grejorna i jobbet och bara ska ha den till hobby då och då, så skulle jag definitivt välja en Bosch. Ja, en beg Fein är ju ett alternativ nu när alla proffs byter till den nya TOP-modellen med snabbfäste.

10.    länk #40
    heckes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005
    Län: Östergötland

På allmän begäran gör jag en recension av min nyinköpta PMF 180E. Recensionen blev betydligt längre än vad jag hade föreställt mig när jag började skriva. Maskinen inhandlades på Bauhaus för 895 kr och levererades i en bra låda av lagom storlek som hade ledigt utrymme för att förvara framtida tillbehör. Tyvärr fanns det för tillfället inga tillbehör i affären (förutom slippapper), vilket var synd.

Med maskinen medföljde:
    * Bimetall segmentsågklinga (0,7 mm tjock)
    * Sågblad i kolstål för trä (0,6 mm tjock)
    * Slipplatta för slippapper Serie Delta 93 mm (Standardpapper för Deltaslipar)
    * 5 st slippapper av olika korn
    * Insexnyckel fastsatt på sladd för klingbyte

I dagsläget finns det ytterliggare 3 st klingor som tillbehör, se bild nedan, men jag antar att utbudet av tillbehör kommer utökas efterhand, se bara på vad som finns till Fein.

Första intrycket när jag öppnade lådan var över förväntan, den var något större än vad jag föreställt mig, men såg gedigen ut. Själva maskinkroppen är ca 260 mm lång och är lagom tjock så att man får ett bra enhandsgrepp runt det gummerade greppet av Boschs moderna design. Det är möjligt att personer med små händer tycker att den är för tjock, men jag som har medel eller strax över medelstorlek på händerna får bra grepp. Kabeln är tillräcklig lång i mitt tycke (ca 2,7 m) men tyvärr av den plastiga sorten som används för gröna Bosch.

Strömbrytaren sitter bra placerad uppepå maskinen, och kan enkelt sättas på med tummen när man håller den med en hand, men därefter föredrar jag att flytta handen något närmare bladet för att få bättre kontroll, men det går enkelt att göra fortfarande med endast en hand på maskinen. Oscilationen går att variera mellan 16000 - 21000 rpm med en ratt längst bak och vinkelrörelsen är 1,4 grader. Ljudet är således av det högfrekventa ettriga slaget och rätt så påtagligt och genomträngande speciellt på högre varv. Man vill instinktivt ta på sig hörselskydd. Ljudet kan liknas vid en B&D Slipmus, men något dovare.

Börjar att testsåga i en 12 mm spånskiva med det runda segmentsågbladet. Precis när bladet går i ingrepp så kastar maskinen till lite grann, främst för att jag inte är van att köra denna typ av maskin. Har t.ex. aldrig hållit i en Fein Multimaster. Är man bara med på det så är det inga problem. När man drar upp varvet till högsta varvet så averkar den med rätt så bra hastighet i spånskivan utan att man behöver trycka nämnvärt och jag föreställer mig att när man vanligtvis använder denna typ av maskin så är det precisionsjobb som inte kräver högre hastighet. Man gör enkelt instick mitt i skivan och jag ritade upp lite räta linjer som man med lätthet kunde följa med en hand inom ca 0,3 - 0,5 mm från strecket och snittet blir endast ca 0,7 mm tjockt.

Vibrationsnivån är kanske något hög, dock inte lika hög som en B&D Slipmus om vi ska jämföra med något, men ungefär som jag förväntade mig. Jag kan dock tänka mig att man vill inte stå en hel dag och jobba med denna maskin, men det tror jag inte heller man kommer att göra utan det blir mer unika jobb då och då. Ni som har erfarenhet från Fein får väl rätta mig om jag har fel i mina antagande. Skulle även vara intresant och höra om vibrationsnivån är lägre på Fein.

Jag noterade dock en sak med maskinen under drift som jag tycker Bosch har lyckats mindre bra med och som de borde förändra. När man håller maskinen med en hand på det ställe som känns naturligt, i alla fall för mig, och där det även finns en liten insjunkning för tummen, se bild nedan på mitt grepp, så hamnar långfingret mitt över kylluftutblåset på baksidan och täcker 4 av 5 hål. Tummens handflatedel täcker 1 av 5 kylhål på andra sidan. Det känns inte så bra att man blockerar kylluften och det står även i manualen att man ska se till att man inte gör det. Kyllufthålen borde flyttas ner ca 4 cm på kroppen i mitt tycke för att förbättra ergonomin vid enhandskörning. Dock om man håller maskinen med två händer som jag antar att Boschs designer tänkt sig, så flyttar man fram den främre handen något och då funkar greppet utan att man blockerar kylluften.

Byter till det rektangulära sågbladet som är till för att göra urtag mer rakt in. Måste passa på att kommentera infätsningssystemet som är riktigt enkelt och smart. Bladen har 12 st hål och maskinen har motsvarande 12 st små pinnar som går in i dessa hål, med påföljd att man enkelt kan flytta bladet en delning (30 grader) om en annan vinkel önskas för bladet/verktyget. På samma gång låses bladet säkert i rotationsled med denna konstruktion. I centrum sitter en insex skruv som man enkelt drar åt med den medföljande insexnyckeln som sitter i ett fäste på sladden. Betydligt bättre än Fein 1:a generations infätstning med endast ett hål, stjärnfäste för Fein 2:a generation med snabbspännare är nog ännu bättre än Bosch variant, men jag har endast sett det på bild.

Jag såg tidigare i tråden att det spekulerades om tillbehören skulle passa på Fein. Som info kan jag delge att Bosch verktyg har en diameter av 10,2 mm, någon Fein ägare kanske kan ange vad motsvarande är för 1:a generationens Fein.

Börjar att såga med det rektangulära bladet och det funkar också bra, dock tyckte jag vibrationsnivån på högsta varvet blev något störande om man skall köra längre tider. Min ingenjörsmässiga analys av orsaken till detta beteende är att tyngdpunkten på det fyrkantiga bladet ligger betydligt längre ut än för det runda bladet med påföljd att en större obalans genereras. Hur är det med Feins vibrationer med motsvarande blad?
    Med detta blad kan man sticka urtag rakt in. Testar även att såga i Furu och det är som att skära i smör, vilket det även var med det andra bladet. Snitten från detta blad var ännu tunnare, endast 0,6 mm.

Byter slutligen till slippappershållaren och den fungerade bättre än vad jag trott. Jag har ingen deltaslip sedan tidigare så denna blir användbar. Gillar speciellt den totala kontrollen man har över slippappret. Ofta när jag snickrar någon så vill jag bryta kanten med 1-2 mm fas och detta kan göras med en väldigt bra precsion. Samtidigt kommer man åt väldigt bra med denna slip. Vibrationsnivåerna upplever jag nu i princip vara borta och det beror nog på att som jag tidigare resonerat att för slippappret så rör sig inte tyngdpunkten alls då slippappret är helt symetriskt, men för de övriga två bladen så är masscentrum för bladen en bit ut från rotationscentrum. Vid slipning så håller man på ett annat sätt så då är inte kylutblåsen ivägen. Dessutom så går det att enkelt koppla på en damsugare som suger genom hål i slippappret. Som grädde på moset så passar vanliga slippapper för deltaslipmasiner vilket drar ner priset på slippapper vilket är positivit.

Har inte testat att kapa metall, då jag saknade lämpligt blad för detta.

Slutsats
    Maskinen som helhet rekomenderar jag starkt om man har behov av dess funktioner, speciellt om man ser till priset för Fein som är exakt 2,5 ggr dyrare. I princip så tycker jag maskinen är köpvärd enbart för deltaslipfunktionen. Dock behöver Bosch öka sitt sortiment av tillbehör jämfört med Fein som har ett enormt utbud. Kylluftutblåset på maskinen bör flyttas som jag kommenterat. Om man köper maskinen till en specifik uppgift kontrollera att aktuellt tillbehör finns för Bosch annars bör man överväga en Fein Multimaster.
    Measure twice - Cut once...

11.    länk #41
    heckes avatar

Bilder till recension
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Låda utsida.jpg
Visningar:	80
Storlek:	43.8 KB
ID:	10724  

Namn:	Låda insida.jpg
Visningar:	76
Storlek:	54.3 KB
ID:	10725  

Namn:	Innehåll.jpg
Visningar:	89
Storlek:	56.1 KB
ID:	10726  

Namn:	Infästning.jpg
Visningar:	77
Storlek:	49.1 KB
ID:	10727  

12.    länk #42
    heckes avatar

Bilder till recension, del 2

Namn:	Grepp.jpg
Visningar:	62
Storlek:	35.7 KB
ID:	10730  

13.    länk #43
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006

Lysande recension. Tackar för den. Om ingen hinner före, ska jag hen efter jobb och mäta hålet till min ver. 1 Fein MM.

14.    länk #44
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

En tanke har slagit mig när jag tittat på Feins reklamviddejjos men som jag inte grävt vidare i -- det är inte så att de har ökat hastigheten på filmerna när de sågar/slipar/whatever med Multimastern? Vissa saker går verkligen undan!
    Dom kanske sågar i balsa

BRA recension Hecke !!!

15.    länk #45
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Tack för strålande recension!
    Axeln på MM ver 1. håller 9,97 mm. Det betyder att man kommer att kunna avvända Bosch tillbehör på den gamla multimastern utan att modifiera. Tack för det, Bosch!

Speciellt intressant blir det att montera en Bosch slipplatta på MM, eftersom 93 mm slippapper är standard och tillgängligt i alla byggvarauhus, medan Fein håller sig med 80 (?) mm. Feins papper är väl egentligen inte svindyra, men lite knöliga att få tag i för en "weekend warrior"

Edit: Om ni ville vara vänliga att fylla i var ni bor i era profiler, så skulle bli lättare att föreslå att man skulle kunna ses för en jämförelse av MM1, MM2 och PMT180. Jag har en MM1 i Västmanland.
    Senast redigerad av mattiasp 2007-08-17 07:26

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen