Skriv svar Nytt ämne
  1. 2007-03-01 17:08
    Svara | #1

JPW
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    260 inlägg
    Gillad 8 gånger
    8 bilder

K-Rauta

Japp, då har Umeå också fått ett K-Rauta. Som vanligt sist av alla i hela landet när det gäller nyetableringar.

Vad har ni för erfarenheter av K-Rauta där ute? Säljer de prylar man kan lita på? Är de specialicerade på egna märken man aldrig sett förut eller bara på kända grejjer? Kan man lita på personalens råd?

2. 2007-03-01 17:26
    Svara | #2

phls avatar
    phl
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Skåne
    6 151 inlägg
    Gillad 271 gånger
    2 bilder
    Jag tyrke K-Rauta är de bästa av de-stora-tyska-byggvaruhusen. De har precis som Bauhaus lite av sina "egna" tyska märken (sett något "Lux" exempelvis) men inte i samma utsträckning som Bauhaus. Det jag gillar med K-Rauta är att de faktiskt har mycket bekanta märken och prylar. Man kan köpa en Hultafors-stege osv.

Kunskapen hos personalen (min erfarenhet från Svågertorp i Malmö) är att de kan ungefär lika lite som personalen hos de tyska kusinerna. Däremot brukar de iaf försöka så gott de kan...
    Gör man fel får man lida.

3. 2007-03-01 17:35
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    317 inlägg

Perkele! K-Rauta är ju finskt. :-)

4. 2007-03-01 17:45
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: aug 2006
    61 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Jag håller med phl, om de inte vet så är de otroligt hjälpsamma med att ta reda på fakta, otroligt servicevänliga och trevliga. Här i Jönköping jämför jag med Silvan eftersom vi inte har Bauhaus än och då blir det 7-0 i landskampen Finland - Danmark

Föresten ändra siffrorna till 23-0 eftersom Silvan är en jävla katastrof....

5. 2007-03-01 18:46
    Svara | #5

ginnfilts avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    Örebro
    897 inlägg
    Gillad 35 gånger
    46 bilder
    Vill man ha bättre hjälp i en fräschare butik och betala lite mer - K-Rauta.
    Ingen hjälp i en lite sunkigare butik där man bör veta vad man ska ha och vill betala så lite som möjligt och gärna väntar i en lååååång kö för att personalen är helt oduglig i kassan - Silvan.

Så vart handlar jag? På Silvan nästan jämt... Ska jag föntershoppa - K-Rauta.

K vs S är lite Ica vs Willys.

6. 2007-03-01 20:35
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: aug 2006
    892 inlägg

10 bilder
    Tycker det beror på vilken K-rauta butik man hamnar i. K-rauta i Sollentuna har vissa avdelningar och personal som är riktigt usla. Exempel:
    gråa avloppsrör inomhus raka 50mm. Ett parti där samtliga har skador från att ha lagrats utomhus oskyddade. Gummimuffen är sprucken och krympt. Plasten i röret har tydliga skador av solens UV strålning. Frågar på VVS avdelningen om de har några av bättre kvalité: Ähh det är ju bara att smörja in med lite fett så blir gummit som nytt. Lägg också märke till att K-rauta tog 3 gånger priset för avloppsrören som Bauhaus tog.
    Deras virkesavdelning har en fukthalt alá tropisk regnskog, orsak: dörrarna till Drive in står öppna hela tiden fast det inte finns en enda bil som skall in. Allt slask som bilarna drar in i hallen där virket ligger är det ingen som torkar bort.

Däremot var jag mycket nöjd när jag köpte min gasolgrill där. Pratade med en försäljare som var riktig expert i ämnet och hade en av deras modeller hemma och jämförde den med en med vanlig kolgrill som han också hade hemma.

På andra K-rauta jag har varit förbi är det mycket bättre ställt.

Men jag har ofta funderat på varför K-rauta inte har en lägsta prisgaranti som Bauhaus och Silvan. Antagligen för att de inte har några aspirationer på att vara billigast....
    Senast redigerad av Martin_Blomberg 2007-03-01 20:38

7. 2007-03-02 02:33
    Svara | #7

SmygvinkelChalle skrev Visa original
    Här i Jönköping jämför jag med Silvan eftersom vi inte har Bauhaus än och då blir det 7-0 i landskampen Finland - Danmark
    Och jag som trodde Silvan var Norskt (vet inte varför jag fått för mig det).

Inte lätt att hålla reda på alla byggvaruhus som poppar upp överallt.

Silvan åker jag mycket sällan till f.ö. Varken bra utbud eller bra priser tycker jag. K-rauta handlar jag däremot ganska ofta ifrån. De är inte billigast, men de har hyffsade priser på etablerade märken.

8. 2007-03-02 05:15
    Svara | #8

fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2002
    41 år
    Stockholms län
    679 inlägg
    Gillad 1 gånger
    27 bilder
    Silvan, K-rauta, Beijers, Bauhaus... Ungefär samma tycker jag. beror väldigt mycket på vilka som jobbar där. Handlar mest på K-rauta då de ligger närmast och har en trevligare butik än Beijers som är mitt andra alternativ i närheten. Om jag saknar något hos K-rauta så kan det hända att de har det på beijers. Har silvan och Bauhaus på nån mils avstånd. Är där ibland, har köpt en hel del lampor på Silvan. Ska jag köpa mycket grejer (mer än ett par tusenlappar) så brukar jag vända mig till Järna trä som är en woody-handel.

När det gäller priserna så tycker jag att det brukar gå på ett ut om man köper lite olika varor. Är beredd att betala några kronor extra om jag bara behöver åka en kilometer till K-rauta, tid är också pengar...

K i K-rauta kommer från Kesko, en finsk koncern inom detaljhandel, rauta betyder helt enkelt "järn".

/fredrik

9. 2007-03-02 07:48
    Svara | #9

H_Ls avatar
    H_L
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    361 inlägg

15 bilder
    Hade fördelen att bo en knapp kilometer ifrån K-Rauta i Gävle innan nån stackare brände ner hela kalaset. Låg på väg hem från jobbet så det passade ju väldigt bra att titta in och köpa det man för stunden behövde för att kunna fortsätta husrustandet på kvällen. Det jag saknar mest är deras sortiment tillsammans med generösa öppettider, speciellt på helgerna. Det är guld värt att kunna åka iväg och köpa t.ex. tigersågblad när de gamla blev böjda lite tidigare än jag hade räkant med på söndageftermiddagen. Nu får jag hålla tillgodo med Byggmax, och då brukar det inte bli några sågblad...

Som tur är håller de på att återuppbygga, men jag saknar butiken i nuläget.

10. 2007-03-03 14:52

Senior medlem Medlem: aug 2003
    Stockholm
    1 080 inlägg
    Gillad 1 gånger
    15 bilder
    Martin_Blomberg skrev Visa original
    Tycker det beror på vilken K-rauta butik man hamnar i. K-rauta i Sollentuna har vissa avdelningar och personal som är riktigt usla.
    Delar din uppfattning om Krauta i sollentuna...

vvs var ingen höjdare

verktygsavdelningen är trevliga... de tar tid att hjälpa leta rätt på konstiga saker etc...

11. 2007-03-03 19:11

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    210 inlägg

39 bilder
    Hornbach gillar jag, men finns inte i Linköping. Så det blir K-rauta.

12. 2007-03-06 11:38

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2007
    446 inlägg
    Gillad 12 gånger
    15 bilder
    tiggre skrev Visa original
    Delar din uppfattning om Krauta i sollentuna...

vvs var ingen höjdare

verktygsavdelningen är trevliga... de tar tid att hjälpa leta rätt på konstiga saker etc...
    Ha, ha på K-rauta i Mölndal så är VVS den enda avdelningen som har någorlunda vettig personal (ja en gubbe iaf). Alla andra avdelningar suger riktigt hårt, särskilt färgavdelningen. Den består av en skock fnissmödisar som fått gå någon 1-dags kurs i "färgkunskap" och sen ska de stå och ge råd... yeah right...

13. 2007-03-14 23:38

Nykomling Medlem: mar 2005
    36 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

Jag röstar på...

...Hornbach Yippieh Yippeh YahYa Hade varite enklare om man inte haft alla dessa byggvaruhus att fara omkring emellan... Hornbach, Byggmax, Bauhaus, Silvans, K-rauta, Coop bygg, Jula, Biltema, Harald Nyborg, Woody, Classe O, Beijerbygg...
    Ingen verkar ju vara bäst eller billigast på allt. Vad gäller priser märkte vi bland annat att priset på en säck med fix från alcro var det dubbla på ett ställe jmf. med det andra. Mao det är nog bara att fortsätta fara omkring en del...lite kul är det ju faktiskt. Vissa av varuhusen har man ju dock ledsnat på och vissa återkommer man oftare till. För vår del har Hornbach blivit en favorit, dock inte när det gäller kloka råd, dem verkar det vara ont om bland alla dessa kedjor.
    Senast redigerad av Frippen 2007-03-14 23:45

14. 2007-03-15 00:22

Senior medlem Medlem: mar 2004
    38 år
    Stockholm
    1 273 inlägg
    Gillad 4 gånger
    24 bilder
    Martin_Blomberg skrev Visa original
    Tycker det beror på vilken K-rauta butik man hamnar i.
    Håller med till 100% Och detta gäller de flesta av kedjorna inom alla branscher (förutom Siba som är konsekvent kassa tycker jag )

K-Rauta är nog den enda byggkedjan som lagt ner här i Haninge/Länna. Tyckte aldrig att de var speciellt bra men ta betalt kunde de. Antar att med den konkurens som fanns inom fem minuter med bilen så kunde de inte hålla emot de billigare ställena - Bauhaus, Obs! (Coop forum), Byggmax m.fl.

På Bauhaus tycker jag inte heller att de kan hjälpa till speciellt mycket med vissa undantag förståss, men så kostar ju sakerna därefter. Därför är det så bra att få hjälpen här på Byggahus och sedan gå och handla precis det man behöver.

Det värsta är att på flera av dessa kedjor kan de så litet att de råd de kommer med är rentav felaktiga. Det har hänt många gånger att jag gått ifatt någon som fått "råd" och förklarat att det blivit fel och visat vad/hur de ska göra egentligen. Exempel på rak arm från diverse kedjor: torx är inte samma som insex, alla orkidéer går inte att plantera i vanlig ytterkruka, det är skillnad på en tryckpump och en sugpump för bevattning o.s.v....

Jahapp... nu blev det långt igen men kontentan är kanske att man kan sällan lita på personalens råd och K-Rauta är nog i de flesta fall ungefär som de flesta andra kedjor: bra på en del, dåliga på annat.

15. 2007-03-15 07:57

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Västerbotten
    497 inlägg
    Gillad 8 gånger
    18 bilder
    Efter K-Rautas öppning i Umeå måste jag säga att jag störtgillar butiken. De anställda har överlag uppenbarligen inte fått någon vidare utbildning och är troligen inte anställda på sina byggtekniska kunskaper, men butiken är enormt trevligt upplagd och en ren fröjd att gå runt och glutta i, jämfört med alla andra alternativ här i stan. Dessutom hyfsat välbemannat (det är lätt att hitta nån att ställa frågor till som dom inte kan svara på ). Jag har hittat en där som kan saker, förhoppningsvis kan man identifiera någon till när man handlat några gånger, så kan man leta reda på dessa varenda gång sedan. Riktigt bra priser på vissa områden också, men inte genomgående.

Summering: störtskön hyfsat välbemannad butik, men man ser till att veta vad man ska ha innan man åker dit. Man kan heller inte förutsätta att dom är billiga på allt.

För övrigt har dom en riktigt pinsamt usel hemsida för ett företag av den storleken. Hoppas dom fått den billigt.

Liknande ämnen

1. K rauta
    av Rund_skruvad i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. DW 777 på K-Rauta
    av antoos i forum Verktyg, maskiner & fordon
  3. Rea på K-Rauta
    av Snozzi i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. K-rauta
    av Mady i forum Kök
  5. K-rauta hus
    av Ica80 i forum Hustillverkare