17 623 läst ·
12 svar
18k läst
12 svar
Husqvarna 55 motorsåg
Jag har en Husqvarna 55 motorsåg som användes för 5 år sedan och fungerade då helt perfekt. Den har nu stått i fem år utan att användas och igår försäkte jag få igång den. (Bytte dock bensin, olja och tändstift innan startförsöken.)
Den vägrade först starta, men efter lite isärplockning och den fick stå framme i solen hela dagen så startade den. Den vägrade dock gå på tomgången, men jag gasade på och kapade några stockar.
Idag skulle jag få klart resten av vedstockarna, men idag vägrar den starta igen...
Det regnade ute i natt och sågen stod i kallgaraget. Är dem så känsliga för fukt, så den vägrar starta? Har testat att värma upp tändstiftet och köra med startgas, men det hjälpte icke.
Några förslag på vad som är fel?
Den vägrade först starta, men efter lite isärplockning och den fick stå framme i solen hela dagen så startade den. Den vägrade dock gå på tomgången, men jag gasade på och kapade några stockar.
Idag skulle jag få klart resten av vedstockarna, men idag vägrar den starta igen...
Det regnade ute i natt och sågen stod i kallgaraget. Är dem så känsliga för fukt, så den vägrar starta? Har testat att värma upp tändstiftet och köra med startgas, men det hjälpte icke.
Några förslag på vad som är fel?
Hej Stilig.. Dom brukar inte vara fuktkänsliga alls.
Försök ställa in förgasaren på grundlägena så den går på tomgång om du får i gång den.
Du har inte glömt avstängningsknappen i fel läge ?
Grundinställningen är H 1 1/4 varv och L 1 1/4 Varv
H = Högfarts munstycke , L = Lågfarts munstycke
Försök ställa in förgasaren på grundlägena så den går på tomgång om du får i gång den.
Du har inte glömt avstängningsknappen i fel läge ?
Grundinställningen är H 1 1/4 varv och L 1 1/4 Varv
H = Högfarts munstycke , L = Lågfarts munstycke
Redigerat:
Stoppknappen är i "på-läget".
Jag ställde in H och L på 1.25 varv men ingen skillnad...
Den får gnista, det kollade jag i morse igen. Startgasen hjälper ej...
Jag blir tokig... Jag är redan sen med veden som skall kapas...
Jag ställde in H och L på 1.25 varv men ingen skillnad...
Den får gnista, det kollade jag i morse igen. Startgasen hjälper ej...
Jag blir tokig... Jag är redan sen med veden som skall kapas...
får den gnista så är det ju inget fel på stopknappen. Vad har du för oljeblandning?
Kanske kan vara skit i förgasaren, det är väldigt trånga gångar där om det har
blivit avlagringar när den stått. Prova ta isär o blås rent, kolla membranet.
//
M
Kanske kan vara skit i förgasaren, det är väldigt trånga gångar där om det har
blivit avlagringar när den stått. Prova ta isär o blås rent, kolla membranet.
//
M
lite hjälp på vägen:
http://www.doityourself.com/forum/o.../456218-husqvarna-55-chainsaw-wont-start.html
fel kan vara bränslefilter som är igensatt men mest troligt något i gasaren eller som i detta fallet
en packning som var trasig fast det inte syntes. Behövs så lite...
/
M
http://www.doityourself.com/forum/o.../456218-husqvarna-55-chainsaw-wont-start.html
fel kan vara bränslefilter som är igensatt men mest troligt något i gasaren eller som i detta fallet
en packning som var trasig fast det inte syntes. Behövs så lite...
/
M
Luktar det bensin om tändstiftet ?
Renoverade en motorsåg för flera år sedan åt svärfar , den hade ett bensinfilter satt på bensinslangen i tanken och det hade geggat igen efter flera års stillestånd.
Renoverade en motorsåg för flera år sedan åt svärfar , den hade ett bensinfilter satt på bensinslangen i tanken och det hade geggat igen efter flera års stillestånd.
Jag gick ut igen sent igår och gav mig fan på att jag skulle få igång sågen, drar ett rejält drag i snöret och sågen startar... Helt otroligt.
Men, den är så seg... Den verkar först fullt fungerande, men när jag börjar såga orkar den knappt. Jag har slipat kedjan och ställt in varven. Grundinställningen fungerar ej, då orkar han ej gå på tomgången...
Men, den är så seg... Den verkar först fullt fungerande, men när jag börjar såga orkar den knappt. Jag har slipat kedjan och ställt in varven. Grundinställningen fungerar ej, då orkar han ej gå på tomgången...
Vad stod den med för bensin i? Etanolen i 95-oktan ställer till mer och mer med förgasare på säsongsprodukter. Det blir avlagringar som är ett litet helsike att få bort.
Fungerade sågen när du ställde undan den finns ingen större anledning att skruva på munstyckena, de ändrar sig inte när sågen står. Det är troligare med avlagringar i kanalerna i förgasaren. Ultraljudstvätt om du har, annars rekommenderar jag Hondas förgasarrengöring, mycket mer potent än t.ex. CRC:s.
Fungerade sågen när du ställde undan den finns ingen större anledning att skruva på munstyckena, de ändrar sig inte när sågen står. Det är troligare med avlagringar i kanalerna i förgasaren. Ultraljudstvätt om du har, annars rekommenderar jag Hondas förgasarrengöring, mycket mer potent än t.ex. CRC:s.
Starta alla edra (bensinar-) motorsågar varannan vecka eller så
under lågsäsong och kör dem varma så underlättas att undvika
flera onödiga men vanliga potentiella problem som har med frä-
tande gammalt bränsle, ihoptorkade gummigrejer i förgasaren etc
att göra ... .
Själv brukar jag gör jag detta varannan söndagmorgon
.
under lågsäsong och kör dem varma så underlättas att undvika
flera onödiga men vanliga potentiella problem som har med frä-
tande gammalt bränsle, ihoptorkade gummigrejer i förgasaren etc
att göra ... .
Själv brukar jag gör jag detta varannan söndagmorgon
Redigerat:
Hej
Det är mycket troligt membran fel , om den stått länge, ta ut membramet och titta på det fritt hängande så ska det inte se ut som en tesked utan rakt eller plant.Det kan vara slang filtret i tanken också det är lätt bytt.Det kan vara att inte luft kommer i tanken och då blir det vaccum och membranet orkar inte suga bränsle , minns inte om det var ventil i korken eller om det var luftslang från tanken det går att kolla.Så är det förstås inställningen som dom andra skrivit upp.
Det är mycket troligt membran fel , om den stått länge, ta ut membramet och titta på det fritt hängande så ska det inte se ut som en tesked utan rakt eller plant.Det kan vara slang filtret i tanken också det är lätt bytt.Det kan vara att inte luft kommer i tanken och då blir det vaccum och membranet orkar inte suga bränsle , minns inte om det var ventil i korken eller om det var luftslang från tanken det går att kolla.Så är det förstås inställningen som dom andra skrivit upp.
Klicka här för att svara