15 354 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Vilken svets-modell av Kemppi eller ESAB ska jag söka?
Behöver en prisvärd MIG-svets till verkstaden.
* Främst fokus på enklare reparationer av bil,gräsklippare och egenbyggen.
* Samtidigt gillar jag tanken om den klarar rätt tjocka gods. (10mm)
- Eller ska man hellre satsa på en mer teknisk 6mm MIG. Sen pinnsvetsa annat.
* Samt så tyckte jag om pulsfunktionen när jag gick i skolan.
* 3-fas.
* Prisklass, runt 5000 (tänker begagnad).
Men jag vet inte riktigt vilka modeller som är lämpliga att söka efter?
De nyare små, nästan bärbara ESAB med Qset-funktionen som sköter inställningarna åt än, funkar detta bra?
* Främst fokus på enklare reparationer av bil,gräsklippare och egenbyggen.
* Samtidigt gillar jag tanken om den klarar rätt tjocka gods. (10mm)
- Eller ska man hellre satsa på en mer teknisk 6mm MIG. Sen pinnsvetsa annat.
* Samt så tyckte jag om pulsfunktionen när jag gick i skolan.
* 3-fas.
* Prisklass, runt 5000 (tänker begagnad).
Men jag vet inte riktigt vilka modeller som är lämpliga att söka efter?
De nyare små, nästan bärbara ESAB med Qset-funktionen som sköter inställningarna åt än, funkar detta bra?
Esab lka180/240 är ett par smidiga modeller som bara går och går, lite som svetsarnas Volvo 240. Verkar uppfylla kraven du har. Ett plus på lka240 är fläktkylning så den pallar lite längre stunder med hög belastning.
Jag och farsan har en varsin av modellerna och under de snart 10 åren har det aldrig varit några bekymmer men nån av dom. Nån ny trådledare i min och farsan fick byta pistolgrepp men det var inte svetsens fel, de tål helt enkelt inte att bli överkörda.
Jag och farsan har en varsin av modellerna och under de snart 10 åren har det aldrig varit några bekymmer men nån av dom. Nån ny trådledare i min och farsan fick byta pistolgrepp men det var inte svetsens fel, de tål helt enkelt inte att bli överkörda.
Jag har en ESAB 180 från -70 talet....bytt slangpaket och gasklocka.....går som tåget......
Kemppi verkar generellt ligga lite högre i pris, men båda märkena är bra maskiner. Gott tom reservdelar till gammla maskiner även idag.
Jag hade valt någit runt en MIG 125-140A för plåtarbeten, och en MMA på ~250-300A till grovarbete.
Onödigt att köpa en stor MIG om man mest håller på med småarbeten, och med MMA så slipper man risken för gastorsk på söndagen. Stora MIGar verkar dra iväg priset till 7-10k direkt med.
Har du gott om plats så är finns det en del stora Kemppi och ESAB likriktare med trafo eller äldre tyristorstyrda maskiner ute till bra pris. Dom är dock 5ggr så tunga som invertermaskinerna.
Jag hade valt någit runt en MIG 125-140A för plåtarbeten, och en MMA på ~250-300A till grovarbete.
Onödigt att köpa en stor MIG om man mest håller på med småarbeten, och med MMA så slipper man risken för gastorsk på söndagen. Stora MIGar verkar dra iväg priset till 7-10k direkt med.
Har du gott om plats så är finns det en del stora Kemppi och ESAB likriktare med trafo eller äldre tyristorstyrda maskiner ute till bra pris. Dom är dock 5ggr så tunga som invertermaskinerna.
Funderar själv på en mig. Jag har inte kommit över motståndet med gasflaskor så jag lutar åt coreshield tråd (men maskinerna ska ju gå använda med gas också).
Jag vill ha lätta små saker. Har hittat dessa än så länge:
ESAB CADDY-MIG C160I
FIMER QUEEN 150 Inverter MIG
Kemppi Minarcmig 170 EVO
Rallymig 161i
Några fler tips på bra kvalitetsmaskiner som kanske ligger lite lägre i pris uppskattas.
Jag vill ha lätta små saker. Har hittat dessa än så länge:
ESAB CADDY-MIG C160I
FIMER QUEEN 150 Inverter MIG
Kemppi Minarcmig 170 EVO
Rallymig 161i
Några fler tips på bra kvalitetsmaskiner som kanske ligger lite lägre i pris uppskattas.
Klicka här för att svara