21 098 läst ·
35 svar
21k läst
35 svar
Kompressor för däckbyte?
Sida 1 av 3
Jag har en liten kompressor och jag undrar om det skulle kunna funka att driva en mutterdragare med den.
Kompressorn har denna spec: Avgiven luftmängd: 130 l/min. Arbetstryck: 8 bar. Tankvolym: 6 l. Genomlupen cylindervolym: 180 l/min. Effekt: 1,5 hp.
Den billigare mutterpickan: Luftförbrukning: 226,5 l/min. Arbetstryck: 6,3 bar. Vridmoment: 340 Nm.
Men mellandyra: Luftförbrukning: 200 l/min. Max arbetstryck: 6 bar. Vridmoment: 345 Nm.
Den dyra mutterpickan: Luftförbrukning: 85 l/min.
Är det så att det funkar med den billigaste, men att jag måste ha lite tålamod mellan hjulbultarna.
Tips?
Kompressorn har denna spec: Avgiven luftmängd: 130 l/min. Arbetstryck: 8 bar. Tankvolym: 6 l. Genomlupen cylindervolym: 180 l/min. Effekt: 1,5 hp.
Den billigare mutterpickan: Luftförbrukning: 226,5 l/min. Arbetstryck: 6,3 bar. Vridmoment: 340 Nm.
Men mellandyra: Luftförbrukning: 200 l/min. Max arbetstryck: 6 bar. Vridmoment: 345 Nm.
Den dyra mutterpickan: Luftförbrukning: 85 l/min.
Är det så att det funkar med den billigaste, men att jag måste ha lite tålamod mellan hjulbultarna.
Tips?
Min första kompressor var en sådan du har. Den duger helt enkelt inte till däckbyte. Den andra kompressorn jag hade var en 24-liters med 195 liter/min vid 6 bar. Den fungerade utmärkt med en mellanklass mutterknackare, men inte med den billigaste man kan hitta. Jag vet att det kan vara relativt stor individuell skillnad i prestanda mellan två tillsynes likadana mutterknackare. Den nuvarande kompressorn har 90-literstank och levererar kring 500 liter/min. Den fungerar till det mesta.
Som privatperson och hjulbyte några gånger per år kan det väl få ta några sekunder extra.
Jag brukar knäcka loss hjulbultarna ett kvarts varv med bilens dragskaft och sedan kör jag av och på bultarna med en batteridriven mutterknackare och en lätt efterkontroll med dragskaftet.
Gör du så kan du köra med valfritt av kompressor, eldriven eller batteridriven.
Har även jag har kompressor men kan inte motivera en mutterknackare enbart bör hjulen och att jag redan har några batteridrivna,
Jag brukar knäcka loss hjulbultarna ett kvarts varv med bilens dragskaft och sedan kör jag av och på bultarna med en batteridriven mutterknackare och en lätt efterkontroll med dragskaftet.
Har även jag har kompressor men kan inte motivera en mutterknackare enbart bör hjulen och att jag redan har några batteridrivna,
Tryckluft ska det vara av princip, det är dessutom manligt
Köp en större kompressor, åtminstone med större tank, så klarar du dig mellan varje däck. En stor kompressor kommer till nytta i andra sammanhang också, typ stomspikare osv
Det är underligt att en billig och klen mutterknack drar mer luft än en kraftfull, gick nu i vår upp från ÖoB:s billigaste mutterknack till en Ingersoll Rand och IR:n "drar hälften i luft" men ger 900 Nm i lossningsmoment vid 6 bar.
Men jag ska säga att även en billig tryckluftsdriven mutterknack (t ex ÖoB) gör sitt jobb, det är bara vid lossning som man får ta till "fälgkorset", men det har jag stått ut med i över 20 år.
Det är underligt att en billig och klen mutterknack drar mer luft än en kraftfull, gick nu i vår upp från ÖoB:s billigaste mutterknack till en Ingersoll Rand och IR:n "drar hälften i luft" men ger 900 Nm i lossningsmoment vid 6 bar.
Men jag ska säga att även en billig tryckluftsdriven mutterknack (t ex ÖoB) gör sitt jobb, det är bara vid lossning som man får ta till "fälgkorset", men det har jag stått ut med i över 20 år.
Jag skulle börja med att skaffa en mutterknackare av kraftigare modell (typ 800-900 Nm) först. Går det sedan inte att lossa bultarna med den och din nuvarande kompressor så är det en större kompressor som gäller.
Jag har 2 stycken enkla mutterknackare på 200 resp. 340 Nm liggandes och samlar damm då ingen av dem orkar lossa fälgbultar. Har däremot en märkt med ca 800 Nm och den lossar fälgbultar både med min 2hk kompressor och min 4 hästars.
Jag har 2 stycken enkla mutterknackare på 200 resp. 340 Nm liggandes och samlar damm då ingen av dem orkar lossa fälgbultar. Har däremot en märkt med ca 800 Nm och den lossar fälgbultar både med min 2hk kompressor och min 4 hästars.
Verktgsköp ska väl inte behöva motiveras heller?! Vad är det för samhälle vi lever i egentligen.AndersS skrev:Som privatperson och hjulbyte några gånger per år kan det väl få ta några sekunder extra.
ropen skalla: ingersol åt alla!
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Ledhandtag-191438/
Långt ledhandtag, inga slangar eller sladdar
Och skulle de sitta hårdare än det här kan man enkelt trä på ett rör och dubbla hävarmen med då sitter de HÅRT.
Mycket av problemet är att hjulbultar skall skruvas åt med ca 100N och många överdriver, 100N är mindre än vad man tror. Så dra inte åt med den utan då räcker ett fälgkors gott och väl.
Långt ledhandtag, inga slangar eller sladdar
Och skulle de sitta hårdare än det här kan man enkelt trä på ett rör och dubbla hävarmen med då sitter de HÅRT.
Mycket av problemet är att hjulbultar skall skruvas åt med ca 100N och många överdriver, 100N är mindre än vad man tror. Så dra inte åt med den utan då räcker ett fälgkors gott och väl.
Jag håller med, har kört med den på jobbet några gånger. Otrolig kraft, fast extremt okontrollerad kraft..rsjerry skrev:
Så ska man dra åt hjulmuttrar med den så får man vara mycket varsam..
Måste bara "lyfta" denna tråd igen även om däckbytarsäsongen är över för stunden. Såg att Clas Ohlson har fått in en nyhet i form av en rätt så rejäl mutterdragare för tryckluft. Nu har jag redan skaffat min Ingersoll Rand och ska ha den resten av livet, men den Clas Ohlson har nu för 900 kr verkar på pappret och till utseendet riktigt lovande, 750 nm och ett vred riktigt likt "proffs-knackarna". Skulle vara kul att höra om någon har eller kommer att få praktisk erfarenhet av denna maskin framöver? Framförallt om de lossar alla hjulmuttrar utan problem?
(Ja, det gjorde Ingersoll Rand och det var en fröjd att byta däck i år!)
Artikelnummer 40-8665
[h=1]Mutterdragare Cotech 1/2"[/h]
899,00
Vår starkaste mutterdragare med dubbla hammare och hus av kompositmaterial. Mjukt grepp, tre lägen för högergång och ett läge med maxvrid vid vänstergång. Idealisk vid t.ex. hjulbyte. Utblås i handtaget. Maxvridmoment 750 Nm, varvtal 7500 v/min. Max arbetstryck 6,3 bar. Luftförbrukning 185 l/min. Snabbkoppling medföljer. Vikt 2,3 kg.
(Ja, det gjorde Ingersoll Rand och det var en fröjd att byta däck i år!)
Artikelnummer 40-8665
[h=1]Mutterdragare Cotech 1/2"[/h]
899,00
Vår starkaste mutterdragare med dubbla hammare och hus av kompositmaterial. Mjukt grepp, tre lägen för högergång och ett läge med maxvrid vid vänstergång. Idealisk vid t.ex. hjulbyte. Utblås i handtaget. Maxvridmoment 750 Nm, varvtal 7500 v/min. Max arbetstryck 6,3 bar. Luftförbrukning 185 l/min. Snabbkoppling medföljer. Vikt 2,3 kg.