Byggahus.se
Var kan man hitta en sån här borr?
gärna grövre än 40mm och inte svindyr..
spiralborr.jpg
 
S
Vad ska du borra? Och hur djupt?
Stora borr brukar inte vara billiga men det finns ju flata borr som inte kostar så mycket.
40 mm spiralborr kräver också en kraftig maskin.
 
Varför inte köpa en hålsåg om du ska borra så stort hål?
 
Jag vet att Irvin tillverkar den storleken så kolla med någon återförsäljare. svedala.

Pär
 
Jag ska använda den som jordborr och ta lite markprover, isborr eller jordborr som är uppåt decimetern är för stort, tanken är att jag ska kunna handveva och det blir nog tung med så stor diameter med tanke på stenar o övrigt
 
Men då kanske skurupsborren kan vara något, jag har hört att den skall vara riktigt bra:
http://www.skurupsborren.se/
du får nog rota runt lite på den hemsidan så bör där finnas några bilder...
 
jac skrev:
Men då kanske skurupsborren kan vara något, jag har hört att den skall vara riktigt bra:
[länk]
du får nog rota runt lite på den hemsidan så bör där finnas några bilder...
Tipsade du i fel tråd nu Jac? Jag har en skurupsborr och den är toppenbra men kanske inte för hål på 40 mm i trä ;)
 
Lolle skrev:
Tipsade du i fel tråd nu Jac? Jag har en skurupsborr och den är toppenbra men kanske inte för hål på 40 mm i trä ;)
Så skrev TS:

hobbysnickrat skrev:
Jag ska använda den som jordborr och ta lite markprover, isborr eller jordborr som är uppåt decimetern är för stort, tanken är att jag ska kunna handveva och det blir nog tung med så stor diameter med tanke på stenar o övrigt
 
End skrev:
Så skrev TS:
Men bajs också, jag som ville pika någon annan gör bort mig själv istället.

Skurupsborren är en bra handdriven borr. Jag testade först en billig jula som var helt värdelös sen hyrde vi en Stihl och det funkade förvisso bra men vart tungt och när den tog i sten var man nära att flyga båda två. Köpte då en skurupsborr och har sedan dess använt den till staket, plintar för utebelysning, och hundgård - den har fungerat perfekt för dessa ändamål
 
Lolle skrev:
Men bajs också, jag som ville pika någon annan gör bort mig själv istället.
Så kan det gå, det gäller att läsa ordentligt ;)

Men jag får medge att det blev lite konstigt med inläggen ovan. Jag tog så lång tid på mig att skriva #6 så att TS kom före med sin förklaring i #5. Egentligen borde jag kanske redigerat #6 istället för att posta #7.

Nåja, du är ursäktad. Jag antar att du ägnar en stor del av din dag just till att läsa ordentligt så då är det väl OK om du någongång väljer att läsa lite slarvigt på lunchrasten.
 
Om vi går på ursprungfrågan, en husnavare skulle väl vara en god kandidat. Är väl 1 1/2 tum, 38 mm.
(Husnavare, borr för att borra hål till dymlingarna när man timrar hus)

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.