Byggahus.se
Hej, har läst ett antal trådar kring cyklonavskiljare bla Clearvue och funderat om jag inte kunde för-avskilja det mesta dammet/sågspånet innan det landar i en tämligen dyr kärcher-påse.
Såg annons på blocket om PELLVAC Virvelvind, typ 1000:-
( videon på pellvacs hemsida ser lovande ut.)

Någon som testat ? - Synpunkter ?
 
Har en dito före grovdammsugaren som jag använder när jag askar ur pannan. Blir bra sug och överlag är jag nöjd, men jag har för mig att de säger att avskiljningen endast är ca 99 %. Av tio liter aska hamnar alltså några dl i dammsugarpåsen. Grövre partiklar får säkert bättre avskiljning.
 
Har en till att avskilja spån och slipdamm i snickarboden. Funkar utmärkt, inte mycket som kommer förbi men lite fint damm slipper igenom. 99% avskiljning verkar rimligt.slipper köra med påse i dammsugarn (har dammsugare som man kan blåsa rent filtret på under drift, gör det som en rutinåtgärd men vet egentligen inte om det behövs).
 
Det verkar vettigt, kan jag dessutom tippa ut sågspån och damm i skogsbrynet istället för i dammsugarpåse-soptunnan-sopbilen så är även det positivt.
 
  • Gilla
Krillemannen
  • Laddar…
Har deras 20l cyklon och den fungerar väldigt bra. Fick jag avsättning för min nuvarande skulle jag byta till deras 60l för ökat flöde och länge tömmningsintervall. "Locket" dvs cyklonen är väldigt robust och faten är standardprylar. Köp.
 
Nu är ju inte Thein orginalet. Pellvacs grundare (minns inte namnet) tog patent på designen på 70-talet. Desigen är snarlik Thein, men inte exakt samma. Pellvac har t.ex. det som Pentz mfl kallar neutral vane, det som Thein kallar baffle ser lite annorlunda ut i en Pellvac, etc. Men Pellvac och Thein har onekligen stora likheter.
 
  • Gilla
trango
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.