Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #181
    jacs avatar
    jac
    Senior medlem Medlem: Sep 2007
    Ålder: 45
    Län: Skåne

Det blev en 20 oz Vaughan tubular steel handle med rak klo som jag mycket riktigt hittade på Prevex i Malmö. Jag blev erbjuden ett rabatterat pris på 583 SEK vilket jag inte tyckte kändes så blodigt. Nu har jag inte hittat några spik som behöver slås i ännu men den ligger perfekt i handen.

tihimas - Jag har inga stora händer så det kanske är därför jag tyckte denna passade så bra? Estwing har jag inte känt något begär efter när jag klämt på dem.

Som sagt, jag var egentligen nöjd med min gamla hammare också, förutom klon. Men OJ vilken skillnad det är på grepp och balans.
    Senast redigerad av jac 2010-08-14 20:06
    "Man is a tool-using animal...
    Nowhere do you find him without his tools; without tools he is nothing,
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

2.    länk #182
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

Som sagt, jag var egentligen nöjd med min gamla hammare också, förutom klon. Men OJ vilken skillnad det är på grepp och balans.
    Vänta bara till du börjar slå med den...grymt driv i den hammaren

3.    länk #183
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Blekinge

182 svar om en hammare??
    Och ni tycker att vi kvinnor är konstiga med våra skor!!

4.    länk #184
    Daniel_Ns avatar
    Moderator Medlem: Sep 2005

182 svar om en hammare??
    Va? En hammare? Här diskuteras ju massor av olika hammare, modeller och storlekar!

Angående skor - jag är helt lugn med alla, män som kvinnor, som gillar skor (detsamma gäller hammare för övrigt). Kanske blir man lite open-minded om man själv har ett riktigt nördigt intresse?

Välkommen till byggahus förresten!

5.    länk #185
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Blekinge

Tack tack
    Jag tänkte dels se min kära sambos likar i denna märkliga hobby, (Vi har bland annat hemskt stora verktyg här som jag varken skulle våga mig på att starta ELLER gissa vad de är) men även lära mig lite.. kanske..

6.    länk #186
    jacs avatar
    jac

182 svar om en hammare??
    Jo, men du har antagligen bara två fötter? Det finns massor med spik!
    OK, det haltar lite men det var det bästa jag kom på just nu. Men skor - jag har ett par som jag använder tills de tar slut, först då köper jag nya. (Jaktstövlar, sågstövlar, seglarstövlar, skyddsskor, skyddssandaler, trädgårdstofflor, vandringskängor, joggingskor, innejympaksor osv räknas som verktyg.)
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

7.    länk #187
    jacs avatar
    jac

Ja just det, välkommen hit!
    Kom gärna med frågor och synpunkter, det kanske kan ge oss lite perspektiv på saker och ting. (Många har försökt utan att lyckas )
    with tools he is all."
    - T.Carlyle

8.    länk #188
    skalman1s avatar
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Värmland in da house
    Inloggad
    Jag har en biltema hammare som kostade 59:-, blir jag avstängd från forumet då?

9.    länk #189
    Senior medlem Medlem: Jul 2006

NEJ !
    (jag har en skomakarhammare) så länge du inte visar den åt proffsen är det helt OK!

10.    länk #190
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: X

Kör med farsans gamla hammare som han använde på mitten av 70-talet då han byggde huset.

Tycker att den funkar riktigt bra och det är gott driv i den. Kör mest 3" & 4" med den.

Tänkte att jag skulle passa på att önska mig en ny i julklapp och funderade på vilken vikt som skulle passa, så jag la hammaren på vågen och kom fram till att den var på 700g eller 24,5oz

Blev lite förvånad och undrar hur en 16oz eller 20oz Estwing skulle sitta i handen?

Kanske inte så konstig att kompisen tyckte att det var jobbigt att spika förra helgen

Eller är det så att Estwing 16oz, resp 20oz, är vikter utan skaft. Någon som i så fall vet vad de väger med handtag?

/PC
    Senast redigerad av PCLarsson 2010-12-18 10:11

11.    länk #191
    Lightnings avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010
    Län: stockholms län

Kör med farsans gamla hammare som han använde på mitten av 70-talet då han byggde huset.

Tycker att den funkar riktigt bra och det är gott driv i den. Kör mest 3" & 4" med den.

Tänkte att jag skulle passa på att önska mig en ny i julklapp och funderade på vilken vikt som skulle passa, så jag la hammaren på vågen och kom fram till att den var på 700g eller 24,5oz

Blev lite förvånad och undrar hur en 16oz eller 20oz Estwing skulle sitta i handen?

Kanske inte så konstig att kompisen tyckte att det var jobbigt att spika förra helgen

Eller är det så att Estwing 16oz, resp 20oz, är vikter utan skaft. Någon som i så fall vet vad de väger med handtag?

/PC
    Vikterna 16/20oz är vikt utan skaft.En 24.5oz hammare skulle du uppleva som mycket tung.
    I USA är 22-26oz hammare vanliga bland framingbuilders.Själv använder jag nästan uteslutande 20oz hammare men det är ju en vanesak. Till pappspik kommer dock min enda
    16oz hammare fram.
    Åk till nån butik o känn på 16 resp.20oz hammare.Har du väl börjat använda en 20oz så vill du inte ha nåt annat! Satsa på en med "rak"klys,oöverträffat i mitt tycke.
    Min"älskling"(förutom min gamla Rocket)är Hultafors TR 20 XL.

12.    länk #192
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Något nytt eller spännande på hammarfronten?
    Granska era entreprenörer kritiskt!

13.    länk #193
    Pro framers avatar
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Halland

Något nytt eller spännande på hammarfronten?
    Japp vad sägs om en stiletto 14 0z med 18 inch hickory yx handtag

14.    länk #194
    tihimass avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: stockholm

Det lät ju onekligen spännande. Google nästa.

Lite lätt?
    Senast redigerad av tihimas 2012-02-26 07:59
    Granska era entreprenörer kritiskt!

15.    länk #195
    Pro framers avatar
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Halland

Lätt men driver som en 24 Oz

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42