Jag renoverar en båt och det blir många luckor och bänkar. Det mesta vill jag ha rundade hörn på, inte kanter, med varierande radier och då saknar jag ett hjälpmedel som jag undrar om nån sett i handeln. Ska försöka förklara vad jag är ute efter

Jag är väldigt förtjust i att använda handöverfräsen med en rak fräs med styrlager och fräsa efter rätskiva eller mall. Jag skulle vilja ha en bunt med 90 gradiga, "boomerangformade" fräsmallar tillverkade i tex plexiglas, en för varje radie, med rundning både utvändigt och invändigt. Då kan man sätta en sån med tvingar vid hörnet och sedan fräsa rätt rundning.
Finns detta att få tag på, har googlat men inte funnit.
Men folket här brukar ha kolla på de mest avskilda verktygssite och dess sortiment :D

Den böjbara var ju inte så dum, kanske inte i detta fallet men den ska jag nog skaffa :thumbup:

Annars hade jag tänkt något sånt här, ca 10 mm tjock och med olika radier. Kanske 200x200 mm i vinkeln så man får plats med tvingar
fräsmall.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tips. Dessa passar nog som du sa mest till stationära, men då är de ju görenkla att använda.
De flesta av mina luckor mm är så stora så jag måste ha de liggande och ha fräsen löst ovanpå.

Får nog ta en lördag och tillverka ett set i MDF, kommer man bara igång så tar det ju inte så lång tid. Vad lätt det hade varit om man "bara" haft en cnc-fräs:|

Var i västra götaland finns du jag kan göra mdf mallar i cnc om intresse finns.

• Gilla
MK72
  • Laddar…
Jag finns i Göteborg. Tack för erbjudandet, jag ska ha det i åtanke om jag inte får till de bra.
Bra att veta var det finns nån med cnc man kan anlita om det skulle behövas:thumbup:

Det är bara hojta till det är kört på några minuter. Hälsar på en kompis i göteborg med jämna mellanrum.

JerreEssberg skrev:
Jag skulle vilja ha en bunt med 90 gradiga, "boomerangformade" fräsmallar tillverkade i tex plexiglas, en för varje radie, med rundning både utvändigt och invändigt. Då kan man sätta en sån med tvingar vid hörnet och sedan fräsa rätt rundning.
Finns detta att få tag på, har googlat men inte funnit.
Men folket här brukar ha kolla på de mest avskilda verktygssite och dess sortiment :D
Ett annat tips du kan fundera på är Festool MFS. Det är inte exakt vad du vill ha, men kanske nära nog. Det är dessutom perfekt för att tillverka de mallar du vill ha. Det du skall veta är dock att jag är väldigt förtjust i MFSen, men många tycker att den är för klumpig och långsam att använda.

Om man tittar på din bild, och på MFSen så ser man likheten. MFSen ger dig en fyrkantig rektangel (raksträckorna i Let i din bild. Diametern på fräsen du väljer att använda i MFSen avgör radien du får. MFSen är i aluminium så du nyttjar kopierringen istället för styrlager.

--- Mats ---

--- Mas ---

Nu är detta ju en väldigt gammal tråd men jag satt med den öppen och youtube samtidigt och då sammanföll intresset så att säga.

Riktigt sugen att gå hem och testa göra en liknande gig själv.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.