Jag har den och är nöjd med den. Tittade på Bosch i samma prisklass men den fungerar inte utomhus trots mottagare. Dewalten funkar utomhus upp till 50m utan problem. Lasrar i denna klassen talar inte om hur många mm/cm man skall upp eller ned bara när man är i närheten samt givetvis i plan.
Ja, det är med mottagare, utan sticka. Följer med vägg och magnetfäste och en sån där röd måltavla. Allt i en biffig väska.
Om man läser på bosch's hemsida så står det att den modellen både 3 och 2 linjers är för inomhusbruk. Jag testade den modellen tillsammans med en Bosch säljare på en minimässa utomhus i solljus och det funkade inte därför gick den bort. Hade gärna haft en bosch om den bara hade funkat utomhus. Jag ville inte gå upp i 9000 kronors klassen för en större laser.
Om man läser på bosch's hemsida så står det att den modellen både 3 och 2 linjers är för inomhusbruk. Jag testade den modellen tillsammans med en Bosch säljare på en minimässa utomhus i solljus och det funkade inte därför gick den bort. Hade gärna haft en bosch om den bara hade funkat utomhus. Jag ville inte gå upp i 9000 kronors klassen för en större laser.
Dessa fungerar utmärkt utomhus MEN jag har noterat att vid lågt stående sol så kan mottagaren bli "bländad" av solen. Antingen fixar man en liten keps till mottagaren, tex med handen, eller så ser man till att placera lasern så man får solen i ryggen när man använder mottagaren. Nu när solen står högt på himlen är inte detta ett problem alls.
I praktiken är alltså inte detta ett problem. Har aanvänt min 3-80 uteslutande utomhus och med mottagare och det fungerar riktigt bra. Finns recensioner på dessa blåa lasrar i en annan tråd.
Har det inte kommit fler modeller med grön laser på marknaden? Så som jag förstår det syns dom mycket bättre utomhus.
Eller finns det andra fördelar med den röda?
Grön laser är väl ganska läskigt för ögonen? Om jag förstått saken rätt (och nej, det är inte kvällstidningsrubriker som är min källa till kunskap) så krävs det ganska lite för att man ska få bestående men av just grön laser.
Men om man ska tro det här texten från en relativt trovärdig källa så skiljer sig inte farligheten mellan dom två...
"Så mycket skadar röd och grön laser
I Sverige är lasrar starkare än 5 milliwatt förbjudna på allmän plats utan särskilt tillstånd. Detta efter att flygplanspiloter bländats vid start och landning.
Det är lättare att bli bländad av grön laser än av röd. Risken för brännskador på näthinnan är lika stor. Om laserstrålen är stark kan synceller överbelastas. I värsta fall uppstår en ärrbildning som kan ge en blind fläck. Är avståndet från laserpekaren längre än 15-20 meter så är risken för bestående ögonskador liten. Bländad blir man däremot på flera kilometers avstånd.
Källa: FOI, Strålsäkerhetsmyndigheten och Arbetsmiljöverket"
Nu utger jag mig inte för att vara någon expert i ämnet, men som jag har fattat det är det en IR-källa (osynligt för det mänskliga ögat) i en grön laser som man sedan frekvensdubblar till synligt grönt ljus. Det gröna ljuset är inte skadligt i sig - risken ligger snarare i att manicken i fråga "läcker" IR pga dåliga filter (eller rentav avsaknad av sådana) som tar bort denna skadliga komponent. En röd laser består däremot vanligtvis av en diod som genererar det röda ljuset direkt utan frekvensomvandling, och därmed ställs det inga krav på ytterligare komponenter vars kvalitet kan äventyra säkerheten.
Så att kategoriskt säga att en grön laser är farligare än en röd är inte rätt. Problemet ligger snarare i att vi inte vet när de gröna är farliga då vi inte ser IR-komponenten. Eftersom det finns en hel del gröna laserpekare av direkt undermålig kvalitet så är det däremot enklast/säkrast att utgå från att de kan vara skadliga. Jag tror dock att man kan anta att en grön laser som sitter i ett någorlunda professionellt mätinstrument på långa vägar inte är lika skadlig som en billig "kina-pekare".
Om man läser på bosch's hemsida så står det att den modellen både 3 och 2 linjers är för inomhusbruk.
Hehe, ja, det är sant. Eller ja, det enda jag hittar är att 2-80 är "Levelling in 360° – Faster and easier than ever", medan 3-80 är "The compact Multi Line Laser for all indoor applications".
Nåväl, det får stå vad det vill. Jag har i alla fall använt den utomhus utan några större problem. Som MathiasS säger så kan man behöva vinkla den så att den inte får direkt solljus rakt in i mottagarfönstret (vi pratar solljus nästan vinkelrätt mot mottagaren, det har aldrig varit något reellt problem för mig i alla fall).