Verkar var som så att man kantar med den eller gör andra kanten parallell mot första kanten. Undrar vad den har använts i för tillverkning. För jag tror inte den har ståt på något vanligt snickeri.
Framför allt så var säkerhets tänket sjukt högt på den tiden
Fullvärdig medlem
Medlem: jan 2010
jönköping 103 inlägg
Vi har en, kanske ännu äldre, sådan svarv i vårt uthus från 1850-talet. Hjulen som driver är inbyggda i huset och har använts för att göra pinnstolar och det finns typ 50 hyvlar som hyvlar karmskärningar som finns på fönster. Rätt häftiga... om man någonsin blev klar med huset tänker jag att man skulle fixa iordning där.
Det man vet i dag är att den första svenska mekaniska snickeri maskin som inte drevs av en människa med typ fotpedal som tidiga svarvar. Var faktiskt en svarv för att tillverka pinstolar med. Ägarna till denna svarv tog ut den till kvarnen som låg vid bäcken. Och där monterade man svarven så den drevs av vatten hjulet. Och det var någon gång runt 1850. Jag kommer inte i håg siffran men dom höjde produktionen sjukt mycket. Det är bara ca 160 år sedan och det är ändå inte så speciellt länge sedan.
Lissandra det låter som ett litet museum var rädd om sakerna även om dom förmodligen inte har något större ekonomiskt värde så har dom ett fantastiskt kulturvärde som är oersättligt. Om hyvlarna är i gott skick går dom med största sannolikhet att fixa till för att kunna användas.
Vete tusan om jag rekommenderar någon att använda fyrkantskuttrar, de är livsfarliga!
Sen så kan en del visserligen använda dem men för gemene man/kvinna så är de tokfarliga.
Jag vägrar, riskerna är för stora.