Det kanske är samma i grunden, men kolla in Biltemas modeller, de görs i Italien av vad jag uppfattat känd tillverkare.
Har en som kostade 2500-3000, funkat klockrent i flera år nu.. Har drygt 8 bar och det räcker till 75mm spik och klarar 90mm om det inte är för hårt trä..
Dock en så stor tank som möjligt tycker jag nog, då slipper man vänta när luften tar slut..
Utan att veta, skulle jag gissa att Jula och Classes är Kina-gjorda, kanske inget fel med det.. Men om det finns en tillverkare som är i Europa så skulle jag satsa på den.. Men det är jag..
(Nu kan ju Biltemas nya vara Kina-grejer också, men den jag har är Italiensk.)
Och med känd tillverkare menar jag är att det finns (förhoppningsvis) om ett antal år någon som gör tex reservdelar forfarande..
Om vi struntar i märkesnojjan så är ett kompressorköp alltid en kompromiss.
Det första du måste kompromissa med är ström, 3-fas eller 1fas, om 1fas... Vilken säkring har du. 2,5hk kompressor funkar nästan alltid på10A medans en 3hk kan slå ut säkringen.
Sedan har du portabiliteten, en 50l och däröver är tung åbäken att släpa runt på medans upp till 25l går det ganska bra.
25l o blästring är nog ingen bra kombi medans det räcker lång för spikpistoler, pumpa däck och allmän renblåsning.
Osv osv... För många slutar det med ett stort stationärt åbäke i garaget och en nättare att knalla runt med.
Om vi struntar i märkesnojjan så är ett kompressorköp alltid en kompromiss.
Det första du måste kompromissa med är ström, 3-fas eller 1fas, om 1fas... Vilken säkring har du. 2,5hk kompressor funkar nästan alltid på10A medans en 3hk kan slå ut säkringen.
Sedan har du portabiliteten, en 50l och däröver är tung åbäken att släpa runt på medans upp till 25l går det ganska bra.
25l o blästring är nog ingen bra kombi medans det räcker lång för spikpistoler, pumpa däck och allmän renblåsning.
Osv osv... För många slutar det med ett stort stationärt åbäke i garaget och en nättare att knalla runt med.
Håller helt med om alla dessa åsikter. Började med en 24 liters som i slutändan nästan var lite för mycket kompromiss på allting.
Har idag istället en liten 8 liters till portabla arbeten och en 150 liters till blästring, lack mm som stationär i verkstan. 24 litersen är kvar men blir aldrig använd numera
Jo, men DUAB är INTE konsumentmaskiner. Det är en nivå högre än Biltema mm. De börjar ju på 3500 och stiger raskt i pris. Visst, ska du ha maskinen till proffshobby så kanske det är värt det. Men inte om du ska köra den en gång i månaden. Vi håller oss till de stora kedjorna.
Köpte mig en 3hk på bauhaus för 2500kr och då ingick massa tillbehör som mutterknack, spikpistol och annat lull lull. Den funkar för övrigt att köra på trög 10a säkring.
Jag kör 50l 3hk. Funkar till det mesta (har ej testat blästring, även om jag har grejor å sand). Funkade dåligt med mutterdragaren, men skaffade en bättre (dyrare) och nu inga problem att dra hjulmuttrar.
Jag säger som vanligt blocket Om du tänker lägga 2000 på en kompressor så kan du få en jätte fin. Kompressorer är maskiner som bara går och går. Vist kan dom paja men det mesta går att laga.
Tror inte att det går så bra att sprutmåla med den classe kompressorn för liten fri luftmängd.
I övrigt håller jag med Nimajneb och kinglolle. En liten bärbar till portabla arbeten och ett stort åbäke i garaget.
Mutterknack funkar med kompressorer såsom den du hittat på Clas Ohlson men tänk på att slanginnerdiametern är viktig. Ju större desto bättre. 6mm innerdiameter är hopplöst men 10mm fungerar.
Gibbles. Tyvärr slut i Gävle. Ändå var jag in och kollade häromdagen. Pratade med en kille där. Dock känns det inte riktigt så bra med personal som ska vara experter som när det kommer till kritan, kan mindre än en själv. Bedrövligt.
Jo, att det är en kompromiss det vet jag och precis som Larsa skriver så är det tydligen inom vissa ramar mer viktigt vilken kvalite på själva verktyg man köper än kapaciteten på själva kompressorn. Visst vill vi alla ha en 10 hk trefas med 200 L tank som står och mullrar i separat ljudisolerat rum, men det är få förunnat att kunna lägga ned de resurserna för att dra mutterknackaren till sommar och vinterdäcken.