Skriv svar Nytt ämne
Läst 2 010 gånger · 30 svar · 11 bevakar · 4 gillar
  1. 2012-07-13 10:44

ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: nov 2004
    Stockholm
    1 664 inlägg
    Gillad 10 gånger
    Är inte plasten till för att minska urflisningen i bakkant på ämnet som sågas?

2. 2012-07-13 10:54

bygga_bos avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: nov 2007
    Skåne
    1 532 inlägg
    Gillad 26 gånger
    ClasseClas skrev Gå till ursprungsinlägg
    Är inte plasten till för att minska urflisningen i bakkant på ämnet som sågas?
    Det var också min spontana tanke. Men det förutsätter att ämnet man sågar ligger an mot plastbiten, och det ser det inte ut att göra om kikar på bilden i inlägg #8.

3. 2012-07-13 11:18

Senior medlem Medlem: nov 2011
    Halland
    1 492 inlägg
    Gillad 116 gånger
    Den plastbiten är enbart till för att slängas har tidigare avverkat flera sågar av samma modell men under namnet ELU på den tiden jag bedrev företag i byggbranschen, den har ingen eller möjligen den funktionen med dammuppsamling via sug som någon redan nämnt. Tidigare var den endast medlevererad och man fick själv montera den om man ville.

4. 2012-07-13 14:15

pär hs avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Ekerö
    1 752 inlägg
    Gillad 63 gånger
    Om jag inte minns fel så på elu tiden var plastbiten fluch med anhållet för att då minska urflisning. Men den blev väldigt fort sönderkörd och då inte fyllde den funktionen. Men på bilden tidigare i tråden så är den definitivt inte fluch med anhållet.

pär

5. 2012-07-13 20:27

Junior medlem Medlem: jan 2006
    94 inlägg

Nu har jag kollat min 707:a och anhållet är en aluminiumbit som är fastskruvad med, som det ser ut två skruvar. Om anhållet inte är plant så antar jag att man får skruva av det från maskinen och böjja tillbaka det så att det blir plant. Därefter får man montera tillbaka det och rikta upp anhållet så att det är vinkelrätt mot sågklingan. Jag kan inte garantera att detta är det rätta sättet att fixa till sågen....

6. 2012-07-14 01:30

bygga_bos avatar
    Skåne
    1 532 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Anhållet på min GCM8S är inte heller 100% rakt, men i och med det är lite flex i aluminiumbiten som förbinder de båda halvorna av anhållet så går det att fixa med lite milt våld.

Börja med att justera in ena halvan av anhållet så att den hamnar 90 grader i förhållande till klingan (jag brukar göra så här) och spänn fast den ordentligt. Ta sedan fram någonting rakt (stålskala, "straight edge", vattenpass el dyl), och använd det för att justera in den andra halvan av anhållet. Det är bara att trycka lite lagom hårt på den andra halvan tills man ser att den linjerar med den nyss injusterade halvan. Spänn åt den andra halvan. Klart.

7. 2012-07-14 09:09

mattiasps avatar
    Gudfader Medlem: aug 2004
    44 år
    Västmanland
    4 093 inlägg
    Gillad 98 gånger
    Inte heller mitt anhåll är perfekt rakt (GCM8s). Att bara böja till anhållet för att det skall bli rakt kan innebära att man spräcker det. Det är gjutgods, vilket främst är optimerat för att få goda gjutegenskaper. (För den intresserade innebär det att man legerar upp aluminiumet med, bl.a. Si, för att åstadkomma en eutektisk legering, vilket sänker smältpunkten dramatiskt och minimerar risken för s.k. segringar). Tyvärr innebär detta att man för pruta rätt ordentligt på de mekaniska egenskaperna hos materialet.

Min plan är att demontera anhållet och med en penhammare knacka på anhållets böjda del bakom klingan, för att på så sätt bygga in tryckspänningar i materialet och därigenom rikta anhållet så att det blir helt rakt. Å andra sidan känns det inte så angeläget. Jag äger ännu ingen penhammare. Det ligger en hel del viktigare saker före detta.
    Jag vill ha kvar stödet för Tapatalk!

8. 2012-07-14 09:27

pär hs avatar
    Ekerö
    1 752 inlägg
    Gillad 63 gånger
    När ni säger inte 100% rakt hur mycket fel kan det röra sig om då. Och hur är felet. Är anhållen inte i linje eller?

Pär

9. 2012-07-14 11:47

bygga_bos avatar
    Skåne
    1 532 inlägg
    Gillad 26 gånger
    Pär, i mitt fall handlar det om 1-2 mm mätt mellan ytterkanterna. Precis, halvorna sitter inte i linje (sett uppifrån).

Mattias, bra påpekande. Jag håller helt med om att det inte är smart att ge sig in på att böja till anhållet i syftet att få till en plastisk deformation. I mitt fall känns det dock som att jag håller mig i det elastiska området. Jag trycker alltså lite lätt på ena halvan så att den fjädrar 1-2 mm i ytterkant och spänner åt skruvarna.

Ett anhåll i ett stycke är förstås bra om det är rakt och fint. Men om det inte är det så fyller halvcirklen som förbinder halvorna egentligen ingen funktion - det kunde lika bra varit två separata delar. Det hade blivit enklare att få dem i linje om det inte hade varit "kopplade" med varandra. Tyvärr behövs det minst två skruvar för att hålla en separat halva på plats, och i varje fall GCM8S har bara en skruv på den vänstra halvan. Om det inte hade varit för det så hade jag nog kunnat tänka mig att dela på anhållet avsiktligt...

10. 2012-07-15 20:57

Nyfnikens avatar
    Gudfader Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    4 597 inlägg
    Gillad 284 gånger
    pär h skrev Gå till ursprungsinlägg
    När ni säger inte 100% rakt hur mycket fel kan det röra sig om då. Och hur är felet. Är anhållen inte i linje eller?
    Lägger man en planka mot "mitt" anhåll så ligger det dikt an längst ut till höger och vänster. I mitten däremot så är det 2-3 mm glipa.

11. 2012-07-15 20:58

Nyfnikens avatar
    Stockholms län
    4 597 inlägg
    Gillad 284 gånger
    mattiasp skrev Gå till ursprungsinlägg
    Att bara böja till anhållet för att det skall bli rakt kan innebära att man spräcker det. Det är gjutgods, vilket främst är optimerat för att få goda gjutegenskaper.
    Jag har nu demonterat mitt anhåll. Det är som sagt i ett enda stycke och sitter fast med två st skruvar, utan några justermöjligheter. Precis som du skriver så ser det ut att vara gjutet aluminium. Man ser även tydligt anledningen till att det inte är rakt. Det har spruckit.

12. 2012-07-15 21:24

pär hs avatar
    Ekerö
    1 752 inlägg
    Gillad 63 gånger
    1-2 mm är jätte mycket i alla fal om man skall gör tex en tavelram och använder dom fasta lägena på sågen.
    Men om man bygger en villa stomme har det nog ingen betydelse.

pär

13. 2012-07-15 21:39

Nyfnikens avatar
    Stockholms län
    4 597 inlägg
    Gillad 284 gånger
    Allt annat än 100% rakt är sjukt irriterande i min bok.

14. 2012-07-15 22:36

phls avatar
    phl
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Skåne
    5 500 inlägg
    Gillad 113 gånger
    Nej det är inte tillräckligt nittio
    Gör man fel får man lida.

15. 2012-07-16 10:32

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    9 067 inlägg
    Gillad 507 gånger
    pär h skrev Gå till ursprungsinlägg
    1-2 mm är jätte mycket i alla fal om man skall gör tex en tavelram och använder dom fasta lägena på sågen.
    Men om man bygger en villa stomme har det nog ingen betydelse.

pär
    Håller med, men man behöver mer och mer precision ju längre bygget löper. När man kommer till geringar på trappsteg och lister då handlar det om några tusendels grader. Låter inte klokt, men annars glipar det. Jag hade avsevärda problem när det yttre anhållet till vänster satt 0,1 mm fel på min GCM10S
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

Läs mer

1. är Dewalt DC 725 KB bra skruvdragare eller dewalt DC733KA ??
    av qvintus4 i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 15:24
  2. stativ dewalt 7023 till kapsåg passa inte till min dewalt 707!
    av gasto i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 19:27
  3. Bättre Anhåll
    av SirJohn i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 20:48
  4. Skillnad DeWALT DW712 plus och inte plus
    av Trilla i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 10:29
  5. Klarar inte min Dewalt geringen? Eller ska jag söka hjälp?
    av fransfredrik i forum Verktyg, maskiner & fordon
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 23:03