Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2005

Alternativ till Fein Multimaster

Hej!

Finns det något alternativ till Feins Multimaster? Dvs samma funktioner men helst lite snällare pris på tillbehören?

Tack på förhand!

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2004

Re: Alternativ till Fein Multimaster

Har hört att det finn s en billighetsvariant. Jag får kolla upp det.
    Köpte själv en Fein multimaster.Den är outstandning när man skall kapa mycket tunna snitt,såga sig in i material och det blir mycket hög klass på arbetet.
    Kan bara rekomendera den som ett nödvändigt verktyg när man bygger.

3.    länk #3

Fein har en billigare variant utan varvtalsreglering om det är den du menar. Men tillbehören är ju lika smärtsamt dyra även till den! Igår stötte jag på tre olika uppgifter som är nästan omöjliga att klara utan ett liknande verktyg och som hade tagit ett par minuter att klara av med en Multimaster.

4.    länk #4
    Niq
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

problemet är att det bara är fein som tillverkar bladen och har ensamrätt på det.
    Maskiner går att få tag i andra än fein. Wurth har tex en trykluftsdriven variant fast den är inte speciellt mkt billigare och kräver en ordentlig kompressor.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

Har själv den billigare utan elektronik funkar kanon

Kolla ebay i tyskland för betydligt billigare tillbehör och maskiner med för den delen.

(eller andra tyska näthandlare)

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2004

Finns en liknande maskin i PowerCraft-sortimentet, kostar bara några hundralappar (kvaliteten är säkert därefter), såg den på Pay-C i Lödde för ett par dagar sedan. Vet inte om klingor o likn finns i samma fabrikat.

7.    länk #7

Tack för tipsen, det blev en Multimaster iaf. Otroligt smart liten grej...

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Oct 2005
    Län: skåne

jag har också en multimaster..jag irriterar mig på att sågbladet vibrerar så mycket att det vrider sig ur sitt läge..finns det nån annan med detta problem..jag har spännt den allt jag orkar men ändå så håller den på och jäklas
    "spend more money than you want on your tools and you will only get unhappy once"

-Gary Regowski 2010

9.    länk #9
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

ikeahantverkaren skrev:
    jag har också en multimaster..jag irriterar mig på att sågbladet vibrerar så mycket att det vrider sig ur sitt läge..finns det nån annan med detta problem..jag har spännt den allt jag orkar men ändå så håller den på och jäklas
    Köper man den starkare/dyrare modellen slipper man detta problem eftersom bladets hål då är "stjärnformat".

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Oct 2005
    Län: skåne

tack...det var just det jag tänkte...konstigt ändå.fein brukar ju göra bra grejor :-?
    fast jag har väl fått en budgetvariant..tror jag gav 2500 plus moms
    "spend more money than you want on your tools and you will only get unhappy once"

-Gary Regowski 2010

11.    länk #11
    ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2005
    Län: Stockholm

Enligt skvaller skall den nya snikmodellen ha en bättre infästning för bladet, och jag såg att den dyrare (drygt 4' +moms) har fått en mer ergonomisk kropp.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004

Min kostade 1500 och är utan hastighetsreglering
    om jag förstått rätt så är det denna:
    http://www.fein.de/corp/de/de/catalo...anguage=German

Var det ett bra pris?

kardborre-plattan kostar 80 kr för 2 st.

Slipar just nu trappan me den, har provsågat med sågen - verkar bli en enorm
    värmeutveckling i skäret - ryker och smälter så att sågtänderna försvinner!
    Smidigt att såga rakt in i träetmen man får ta det "vackert"...

13.    länk #13
    Banned Medlem: Dec 2004

Slipar trappan? sågtänderna försvinner?

Du menar att slipplattans kardborre blir sliten?

Har själv lärt mig att det största felet folk gör när det skall slipas är att när pappret börjar bli slitet så trycker man lite mer... blir mycket värme och sliter otroligt på kardborreplattan!

Byt i tid så sparar man slantar på att slippa byta platta!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen