Det här måste nog vara en av de bästa bord för överhandsfräs. Väldigt många smarta lösningar. Förutom utsuget som skulle kunna vara större och kanske lyften till en med mera precision
Om man löser så att man kan flytta utmatnings anhållet separat eller delar av det så blir det i min värd det bästa fräsbordet. För övrigt så är holtzwerken.net en väldigt bra och informativ sida även fast jag inte kan tyska.
Ser trevligt ut, med en del smarta lösningar att lägga på minnet.
pär h skrev
...Om man löser så att man kan flytta utmatnings anhållet separat eller delar av det så blir det i min värd det bästa fräsbordet...
För att kunna rikta på fräsbordet antar jag, eller?
Jag tänkte likadant eftersom man brukar shimsa utmatningsdelen när inget annat står till buds. men det är bättre att hämta inspiration från en rikthyvel istället, dvs göra inmatningsdelen justerbar. Då slipper man återjustera utmatningsdelen flush med stålet när man ändrar "djupet".
Lite bilder på mitt anhåll finns i denna tråden, och ovanstående insikt några inlägg längre ner på sidan. ("Prototypen" är i bruk än i dag).
Kan också tillägga att jag gjorde mina anhåll justerbara även i höjdled. Det har kommit till nytta många gånger, speciellt när man trimmar kantlister.
Bax, det ser ut att sitta en Festool OF2200 i bordet. Den har en spännmutter som i funktionen påminner om ett spärrhandtag. Så svaret på din fråga är "ja".
skämt å sido; en fantastiskt fin lösning kring det mesta.
På den tiden jag jobbade som möbelsnickare spände vi upp en skiva på anhållet med frässtålet på baksidan. Sedan justerade vi anhållet bakåt så att frässtålet jobbade sig igenom skivan och frässtålet kom ut i önskad storlek på framsidan. På detta sätt fick man alltid ett anhåll som låg precis kring själva stålet...
Justera anhållet framåt så att fräsen parkeras inne i "spånsugsutrymmet".
Montera en skiva, t.ex. av masonit, på anhållet så att fräsen döljs bakom skivan.
Justera anhållet bakåt så att fräsen äter sig fram genom skivan, till önskat djup.
Det blir ju en typ av "Zero clearance insert..." eller vad det heter, som minskar risken för urslag eller att arbetsstycket sugs in av fräsen och orsakar en olycka.
Fasen vad svårt att sätta ord på nåt man ser så tydligt framför sig.....