Byggahus.se
Martin_B
Leica Disto D3a vs Bosch GLM 80 vs Någon annan?

Någon som har testat bägge eller vet såpass mycket om nämnda laseravståndsmätare att de kan rekommendera endera, eller någon annan likvärdig mätare?

Kriterier:
Lutningsmätning
Exakt horisontell mätning även när man inte mäter i våg
För både inomhus- och utomhusanvändning
Måste klara minst 60m mätning både inomhus och utomhus
Priset får inte överskrida det som D3a kostar som billigast.

Leica Disto D3a
Bosch GLM 80


EDIT: Jag utökar med Leica Disto X310
 
Redigerat:
D3a kostar väl om inte jag minns helt fel drygt 2.700 exklusive moms. Dvs. 3375:-
 
Martin_B
slacker skrev:
D3a kostar väl om inte jag minns helt fel drygt 2.700 exklusive moms. Dvs. 3375:-
I Sverige gör den de ja. Stämmer bra.
 
Martin_B
De stora konkurrenterna är egentligen Bosch GLM 80 och Leica Disto X310.


Boschen verkar klart mer kapabel än Leican, däremot så har den ett inbyggt Li-ion batteri vilket ju är en extremt stor nackdel. När den har degraderats eller är så dålig så den knappt går att ladda längre, så kan man lika väl slänga hela apparaten. Leican tar 2st vanliga AAA batterier och man kan även använda laddbara sådana.

Leican mäter dock bara lutning runt en axel medan Boschen runt två. Till Boschen finns även ett vattenpass som tillval vilket gör mätaren till ett digitalt vattenpass. Boschen är dessutom betydligt billigare, och faktiskt billigare även om man köper till ett vattenpass.

Fattar inte hur korkade de på Bosch är som väljer ett INBYGGT batteri som alternativ. Detta måste vara en av de dummaste sakerna de någonsin har gjort. Hade de åtminstonde valt ett utbytbart Li-ion batteri, men nä, byggas in skall det. Ren idioti enligt min mening och det gör (åtminstonde för mig) att Boschen går helt bort även fast den är mer attraktiv i övrigt.

Någon annan åsikt och är det någon som har en Leica X310?
 
Martin, tack för upplysningen!

Jag ville knappt tro på vad du skrev om det inbygda batteriet i Boschen - så pass att jag bemödade mig med att kika i manualen där det står "Inbyggda batterier får demonteras endast för avfallshantering. Om kåpan öppnas finns risk för att mätverktyget förstörs". Även om det inbygda batteriet kan hålla i många år så käns det helt fel på något som skall vara en proffs/kvalitetsprodukt.

Uttrycket "skita i det blå skåpet" fick helt plötsligt en ny mening :rolleyes:
 
Grabbar, låg nu inte känslorna rusa iväg med förnuftet!

Vill inte på något sätt försvara Bosch med sitt inbyggda batteri, men: kollade just på Toolstop, GLM 80 kostar 1600 kr, med skenan 2000 kr. Leican kostar 2600 kr. Plus frakt då.

Ett nytt 18V Makita 3 Ah Li-Ion batteri kostar 1000 kr med frakt från England ungefär, och ingen klagar över detta eller att man inte kan byta cellerna. Boschen kan ju lite mer än Leican och har större mätområde på vinkelsensorn och kan ta skena (fast man kan väl tejpa Leican på en rätskiva) och Leican har stativgänga.

Jag menar bara att betteriet i Boschen håller säkert 4-5 år innan det är så slut att man får kasta apparaten. En laddning skall tydligen klara 25000 mätningar. Då är säkert ert byggprojekt klart. Jämför detta med alla övriga kostnader för ett byggprojekt. Plus att man spara en tusenlapp på Boschen.

Sedan om batteriet tar slut går det kanske att hemmamecka in ett nytt eller få det bytt?

Alltså, menar bara att man måste kolla om Boschens extra finesser jämfört med Leican kanske sparar så mycket tid eller kostnad för andra instrument som den ersätter att man totalt kanske kan räkna hem en Bosch på byggprojektet och sedan betrakta den som avskriven. I så fall kan ju Boschen faktiskt vara ett bättre köp.

/Anders - som har en beg Leica DistoLite 5 med 2 st AA-batterier
 
  • Gilla
AmirGBG
  • Laddar…
Problemet är slit-och-släng mentaliteten. Även om batteriet skulle hålla 4-5 år så är det inte miljömässigt eller ekonomiskt försvarbart att slänga en annars fullt fungerande mätinstrument. Piratbatterier till inbyggda modeller blir svårt så den dagen batteriet ger upp hamnar den med största sannolikhet i papperskorgen. Mobiltelefoner däremot kan jag förstå om man väljer att bygga in, dels för att mobiltelefoner i sig har tekniskt kortare livslängd, oftast kortare än batteriet, dels börjar de krångla av andra skäl. Men en mätinstrument? Jag har sett många riktigt gamla Leicor ute på byggarbetsplatsen och de klarar av grundläggande uppgifter. Om användaren vill ha flera finesser så är det bara att sälja den. Det kan man inte med trasiga batterier inbyggt.
 
Martin_B
End skrev:
Problemet är slit-och-släng mentaliteten.
Exakt! Håller med till 100%


Anders_Nilsson skrev:
Vill inte på något sätt försvara Bosch med sitt inbyggda batteri, men: kollade just på Toolstop, GLM 80 kostar 1600 kr, med skenan 2000 kr. Leican kostar 2600 kr. Plus frakt då.
Toolstop priser:
Bosch: 1 603 kr
Bosch med skena: 2 031 kr
Leica: 2 491 kr

Det som inte har nämnts än är faktiskt att Leican är mer exakt. Och sen så är det en Leica då naturligtvis. Leica kan det här liksom.
Andra fördelar som Leican har är att den har IP65 kapsling mot Boschens IP54, plus att Leican klarar ett fall från 2m höjd, det gör inte Boschen på pappret.

Och sist men inte minst, angående batterierna. Om du är ute med Boschen och batteriet tar slut men inte har tillgång till antingen laddaren eller helt enkelt ett el-uttag. Då är det kört. Med Leican slänger man bara in ett par nyladdade eller nya AAA batterier så är det bara till att köra på!
 
Martin_B
Det märks verkligen att Bosch vill lura sina kunder med den här skiten. Ingenstans står det tydligt att batteriet är inbyggt och icke-utbytbart. Man får verkligen forska i det för att få reda på sanningen. De skriver till och med så här på sin websida:

Medföljande tillbehör: GLM 80 Professional

Best.nr 0 601 072 300
1 st. 1,25 Ah-litiumjonbatteri
Förvaringsväska
Laddare
Tillverkarintyg

De skriver det som om det vore ett "medföljande tillbehör". TOTALT idiotiskt och verkligen ett försök att lura sina kunder. De hade precis lika gärna kunnat lista övriga inbyggda komponenter "2st 23x40mm kretskort, 3st lågohmsmotstånd SMD 0.005 Ω 1 W±1 %, etc. etc."
Det blir ju bara löjligt när de gör så och det märks tydligt att de vill få sina köpare att tro att batteriet är utbytbart. Blir så förbannad på sånt. Kan de inte vara ärliga istället???
 
Jag har den äldre Leica D3.
Är mycket nöjd med den!
 
Martin_B
Johan, kan du mäta lutning kontinuerligt med den? Dvs. att den visar apparatens lutning hela tiden och ändras direkt när man vinklar den.

X310'an skall kunna mäta 360 grader, dvs runt om. Men jag hittar banne mig ingen information om att den skulle ha "continuous angle readout", dvs att den visar hela tiden vad vinkeln är. Det står inte ens hur man mäter vinkel med den i manualen. Mycket konstigt.
 
Ja, min D3 visar aktuell lutning i realtid, live. Dock bara +-45 gr om jag inte minns fel
 
Martin_B
Johan H skrev:
Ja, min D3 visar aktuell lutning i realtid, live. Dock bara +-45 gr om jag inte minns fel
Ja precis, den går bara till +-45 grader, liksom D3a. Även D3a nämner detta i manualen. Däremot finns det ingen som helst information om detta för X310:an, även fast de gör reklam för det i videor för X310. Frågan är då om de har glömt detta i manualen och på alla andra ställen, eller om det är videon som "överdriver".

En sak är säker och det är att X310 har en lutningssensor på 360 grader. Och det vore ju väldigt korkat att inte utnyttja det fullt ut.

Bosch GLM 80 retar mig mest, som har det mesta man behöver, men som istället faller före mållinjen p.g.a inbyggt batteri.
 
Martin_B
Jahapp, då har vi fått svar på min fråga ang. lutningmätningen. Toolstop har fått upp en video där man tydligt kan se på en äkta X310 (ingen dataanimerad som i andra promovideor) hur lutningen ändras i realtid. Så visst kan man lätt mäta lutning med den. Se videon:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2MegKSlA0GA

Skillnader mellan denna och Boschen är:
Bättre värden som är till mätarens fördel markerar jag med fet stil.

Bosch GLM 80
Vinkelmätning liggandes: 360 grader
Vinkelmätning högkant: 60 grader
Stake-out (utsättning): Nej
Kapsling: IP54
Triangulär area: Nej
Batteri: Inbyggt, ej utbytbart
Antal mätningar per laddning: Upp till 25.000 mätningar
Går att använda till att mäta lutning: Ja
Förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör: Ja
Mätnoggrannhet: ± 1,5 mm
Klarar fall från: Står inget, vågar man testa?
Displayen vänds automatiskt när man vänder på den: Ja

Leica Disto X310
Vinkelmätning liggandes: 360 grader
Vinkelmätning högkant: - finns ej men den känner av om den lutas mer än 10 grader
Stake-out (utsättning): Ja
Kapsling: IP65
Triangulär area: Ja
Batteri: 2xAAA utbytbart, även laddningsbara
Antal mätningar per laddning: Upp till 5.000 mätningar
Går att använda till att mäta lutning: Ja
Förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör: Nej
Mätnoggrannhet: ± 1 mm
Klarar fall från: 2 meters höjd
Displayen vänds automatiskt när man vänder på den: Nej

I övrigt verkar de vara snarlika, men jag kan ha missat något.
 
Redigerat:
Vad ska man med högkant till om den klarar av 360? Har jag missat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.