Köpte en Bosch PMF på Bauhaus och fick bara två sågblad till + några slippapper. Lyckades förstöra trä-sågbladet genom att köra lite i gips (det blev slött) så nu har jag lärt mig den läxan och behöver köpa lite nya blad.
AEG har ett kit som säljs på Bauhaus för 479:- och Harald Nyborg säljer Mitsutomo för 249:-.
Misstänker att priset kommer avspegla sig i kvaliten när det gäller HN.
Testa kolla på Tradera det är några som säljer blad som passar till bosch/fein där (sök på fein). Har du tålamod så kan du få tag i blad till hyfsade priser. I går avslutades de ett gäng och då fick man 3-4 blad för 100-150kr.
Känns lite riskabelt att handla från Tradera, lär ju vara gott om Kina-kopior? Tycker det mesta som säljs nytt på Tradera är kopior.
Jag har handlat en hel del på tradera och jag har inte råkat ut för någon kopia (än så länge ). Däremot förekommer det mycket USA import(iaf när de gäller verktyg och maskiner) och en hel del stöldgods (tyvärr).
På tradera är ens rykte livsviktigt, börjar man sälja skräpkopior så hängs man snabbt ut + att du riskerar avstängning. Oftast försvinner sådana auktioner dessutom innan de gått till avslut.
Men för att vara säker:
- Handla av säljare som har många och bra referenser, gärna en säljare som driver företag..
- När det gäller förbrukningsvara så provhandla av en säljare och fortsätt sedan att handla av denna om ni är nöjd.
Ett tips är att investera i en liten diamantnålfil. Det krävs inte så många drag för att klingorna skall bli användbara igen. I vissa fall är det kört, men många gånger går det alldeles utmärkt att skärpa även bimetallblad med diamantfil. Jag förvarar min i MM-lådan.
Köpte ett Boschblad lite längre 50mm (Wood&Metal) tror jag som jag kapade några gamla spikar med. MEN sen råkade jag dra i en "Jetting screw" tror jag det heter lite dumt och orkade inte försöka skruva ut den så jag gav mig på den med detta 200SEK-blad som omgående slets ner utan typ en skråma på skruven...
Den var uppenbarligen härdad på något sätt. Vem kunde ana det. 200 spänn åt helsike i alla fall, piratblad hade känts bättre...