Byggahus.se
Hejsan

skall slipa spackel inomhus och tänkte köpa en grovdamsugare att ansluta till planslipen. Någon som har ett tips på nått som fungerar? jag är beredd att lägga upp till 1500:- på det. Har kållat lite på julas och claesolssons sortiment då jag bor nära där.
 
Jag har Claes Olsons grovdammsugare. Det står Cotech på den. Kan uttalas med lång eller kort vokal... Den suger eller vad det heter nu för tiden. Det är inte det att den inte suger, för det gör den som sagt, och bra också. Problemet är att den väsnas så att jag inte vill använda den över huvud taget. För något enstaka storjobb kan det väl vara OK, men om man som jag har den som centraldammsugare i en liten verkstad för att suga upp stort och smått efter hand, så tröttnar man snabbt. Senast jag var hos Klasan såg jag att den nya Cotechkollektionen gick i höstorange. Det finns ju alltid en chans att de bytt motor i dammsugaren också...

Erik E
 
problemet som är ju att billiga grovdamsugare spyr ut massa av dammet igen för att filtret är så kasst. Dessutom är ju spackeldamm väldigt fint. Så är beredd att köpa litte bättre om jag vet att det funkar.
 
Kan själv bara rekommendera Alto´s sortiment. Har 2st sen jag lämnade tillbaks en lågbudget modell från Bauhaus för några veckor sen då den lät som ett reaplan och "sög" sönder påsar i stup i kvarten. Satsa på en "märkes" dammsugare och helst med maskin urtag då det är väldigt smidigt... Har man lust att hosta upp det dubbla så köp en Festool CT22.. (ska se om lönechecken nästa månad räcker dit...)
 
Håller med Styr_Rickard. Köpte en grovis (Alto Aero) för 995 spänn på Bauhaus, som jag är urnöjd med. Det finns en knapp på den som man kan trycka in för att rensa filtret -- perfekt när det är cementdamm som sugs, eftersom det täpper till filtret på nolltid.

Påsar kostar en hundring för fem stycken på samma ställe.
 
ok claes olsson säljer ju dem. Låter intressant med knapp för filter rengöring. Å klarar den cementdamm skall väl spackeldam vara lungt.
 
Frågan är om man skall satsa på en Nilfisk-Alto Aero 25-21 eller Torr & våtsugare Nilfisk-Alto Aero 20-01


500:- känns ju inte som det spelar så stor roll i sammanhanget. Samtidigt vete tusan om automatiskstart tillsammans med verktyg är nått att ha. Känns ju som man låter den vara igång hela tiden man använder verktyget istället.
 
Skulle absolut inte köpa en dammsugarer utan automatstart. Är såååå skönt :)

Ett litet problem med det dock. Om man har ett väldigt strömkrävande verktyg så finns risk att säkringen sticker eftersom både dammsugaren och verktyget går igång samtidigt och båda drar som mest ström i uppstarten. Bortsett från det är det bara bra med autostart och definitivt värt dom extra kronorna
 
MatCan skrev:
Skulle absolut inte köpa en dammsugarer utan automatstart. Är såååå skönt :)

Ett litet problem med det dock. Om man har ett väldigt strömkrävande verktyg så finns risk att säkringen sticker eftersom både dammsugaren och verktyget går igång samtidigt och båda drar som mest ström i uppstarten. Bortsett från det är det bara bra med autostart och definitivt värt dom extra kronorna
Inget problem om man har en Festool CTL!
Jag har både en Alto aero 840 och en Festool CTL 22. Alton har den funktion du beskriver, att den startar och stoppar samtidigt som verktyget. Dessutom kommer varvtalet på dammsugarens motor att regleras om du använder ett varvtalsreglerat verktyg. Detta är mycket irriterande. För närvarande är Alton permanent kopplad till min DW700. Utan påse, kan tilläggas. Till detta duger den bra, även om det väsnas en hel del.

Festoolsugaren, däremot, har en del andra egenskaper:
Den suger kraftigare än Alton
Den är tystare än Alton
Den går igång någon sekund efter att vertkyget har slagits till och den stoppar några sekunder efter att verktyget stoppats. Detta för att tömma slangen på spånor och damm.
Den bryr sig inte om att verktyget är varvtalsreglerat, utan går på det varvtal man ställer in på dammsugarens eget varvtalsregleringsreglage.
Den har anti-static slang.
...den kanske har ett något högre pris..
osv, osv
 
Om du ska ansluta dammsugaren till en planslip så se till att köpa en med variabel sugkraft, så du inte får problem med att planslipen suger fast i underlaget.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.