T
Snailman skrev:
Någon som kan prova om bladen till PMF:en passar även till GOP:en? det blir ju lite färre av piggarna som används då så det borde ju vara sämre ur slitagesynpunkt, men passar de överhuvudtaget?
Kan konfirmera att bladen passar!

S
nyfiken hur fästet fungerar efter mycket användande på boschen

En elev som gör ett fodral till en ukulele behövde såga i 2,5 mm faner. Som förhoppningsvis framgår av bilden så sågades den högra änden av faneret för att det skulle passa perfekt mot den vänstra änden.
Eleven tyckte maskinen var mycket bra. Den vibrerade inte så mycket vilket gjorde att det gick att såga med precision. Någon efterbearbetning behövdes inte. Detta tog eleven några minuter i stället för kanske en halv lektion.
Utan maskin hade man behövt använda en fintandad ryggsåg och efterbearbetat med ansatsfil.

• 20120229_0001_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåså, nu blir det några inlägg med mina reflektioner! Lägger alla bilderna på forumbilder.se och hoppas att bildlänkarna funkar både nu och långt senare.

1. VÄLKOMMEN HEM
Byggahus skickade multicuttern i sin L-Boxx utan övrig paketering eller vaddering, men L-Boxxen tog sig fram utan minsta skada, vilket får sägas vara ett gott betyg - frågan är om det är till Bosch eller till Posten?
89201222151PM7488.jpg

Det är en rejält stor låda och när man öppnar den finns det gott om plats, trots att multicuttern själv är lång (den längsta i sitt slag?) och nätsladden väl tilltagen (jag mäter senare upp den till ca 4,05 m, vilket räcker och blir över för det mesta).
I locket finns också en översikt över de olika verktygstillbehör som ingår i Boschs sortiment och för vilka olika material och tillämpningar de är tänkta att användas.
b7201223239PMf3b4.jpg

I lådan finns också en bruksanvisning (som inte innehåller något oväntat) och en tillbehörslåda. Öppnar man tillbehörslådan så finner man att den är uppdelad i ett antal fack, för olika blad och för sliptillbehör.
8b201223832PM96cf.jpg

Fast det är ju inte så många som medföljer precis;
- 1 triangelformad slipkloss av vitt plastmaterial med kardborrefästning
- 1 insticksblad 28x50 mm av bimetall för metall/trä
- 1 halvcirkelformat (drygt) bimetallsågblad för metall/trä
- 5 st slippapper (2 för färg (vita), 2 för trä (röda) och 1 för sten (svart))
7d201224615PMc6be.jpg
Jag noterar att någon färgskrapa inte följer med. Inte för att jag brukar ha så stor användning av såna, men de brukar ingå i många multiverktygs startkit, dock inte här.

Lyfter ur Boschen ur sin låda och konstaterar direkt att den är TUNG! Betydligt tyngre än den MEEC jag kommer att testa den emot, och efter kompletternade besök på K-Rauta och lite klämmande på andra konkurrenter kan man konstatera att den är både tyngre och längre än såväl Fein som sin mindre gröna kusin PMF180. Manualen säger att den väger in på 1,6 kg och jag konstaterar att det inte är ett enhandsverktyg för mer än kortare stunder.
a3201225432PMae93.jpg

2. BAKGRUND
Några kanske undrar hur man ens kan komma på tanken att jämföra en Blå Bosch med en lågbudget Mjäk (Meec) från Jula. Det är ju som att jämföra en BMW med en gammal Fiat, eller nåt. En liten bakgrund kanske är på sin plats.

När jag började renovera hus så hade jag inte så stor verktygsarsenal och inte heller så stor budget. Trots att jag VET att bra verktyg gör halva jobbet så kunde jag inte riktigt förmå mig att springa och köpa en Fein bara för att jag blev husägare.
Mina första åtgärder på huset handlade om dränering, stambyten, källarutgrävningar och sånt, och det är inte riktigt områden där en multicutter kommer till sin rätt.
Men så skulle jag riva bort de utreglade spånskivorna från källarväggarna, helst utan att skada gipstaket, och då insåg man att en multicutter skulle göra precis vad jag ville. Spån är ju lättsågat så det borde ju till och med ett billigt Jula-verktyg klara, tänkte jag, så därför är jag ägare till en sådan maskin.

Sedan har man ju insett hur användbar en multicutter är, men eftersom det mest varit småjobb då och då så har det inte funnits behov av att köpa upp sig. Jag har ju ett verktyg som gör jobbet, hur mycket är det värt att ha ett verktyg som gör jobbet snabbare eller tystare? Visst har man dräglat över en Fein men tyckt att SÅÅÅ mycket är det väl ändå inte värt för en sällananvändare, men är t.e.x. en grön Bosch PMF180 ett lämpligt alternativ? Så när Byggahus kom med denna utlottning var jag inte sen att haka på, här skulle jag kunna få testa hur mycket bättre en blå Bosch verkligen var.

Andra testare här får uttala sig om hur denna blå Bosch GOP300 står sig mot PMF180 eller Fein. Jag testar utifrån frågeställningen "Är det värt att byta upp sig till denna maskin om man redan äger en lågbudget-maskin?"

3. MOTSTÅNDAREN
Den Meec jag har, har väl ca 2 år på nacken så den exakta modellen finns inte kvar på Jula utan har bytts ut till en nyare med större effekt och lite högre varvtal. Men priset är om jag minns rätt ungefär detsamma (249:-, så det är inga stora utlägg vi talar om, du får två sågblad till Boschen för ungefär samma kostnad...)

Pappkartongen från Meec har förstås ingenting att sätta emot en L-Boxx, det absolut enda som talar till dess fördel är att den inte tar mycket plats i min verktygshörna. Eller... ska man vara helt ärlig finns det väl en fördel till, den är säkert biologiskt nedbrytbar.;)
91201234231PM3c57.jpg

Specifikationsmässigt så har Meec:en 180 W effekt mot GOP:ens 300 W,
Meec arbetar i 21000 rpm medan GOP är reglerbar mellan 8000-20000 rpm.
9b201235805PM478a.jpg

Min erfarenhet av Meec-maskinen är att den har skött sig helt OK men att den är högljudd och vibrerar mycket i handen, och att de billiga bladen som följer med inte håller någon vidare klass. Det är dock inga problem att t.ex. köra med Boschs blad i den.
Den har också en för kort kabel, bara 2 m, så varenda gång man ska jobba i taklistsnivå kommer man att ha en förlängningssladd dinglande. Men nu var det ju inte Meec som skulle recenseras, så nog om detta.

4. TESTETS UTFORMNING
För att göra testet rättvist så sprang jag iväg och köpte ett par extra Bosch-sågblad, för att ha lika fräscha blad i båda maskinerna. Har man nu fått en Blå Bosch gratis så är det en extrautgift man gärna tar. Jag passade då även på att köpa ett blad för kakelsågning för att se hur det är att köra en multicutter i kakel. (När jag kaklade badrum förra året så använde jag en kombination av kakelkap med diamanttrissa och en vinkelslip med diamantklinga).

Vad jag testar (med lite varierande vetenskaplighet) är:
- Ljudnivå och frekvensspektrum
- Vibration
- Värmeutveckling
- Sågkapacitet i trä
- Sågkapacitet i metall (prisolrör)
- Sågkapacitet i kakel
- Slipning av trä
- Allmänt omdöme om beteende, handhavande och kvalitet på resultatet.

Testet kan börja!

Redigerat:
5. LJUDNIVÅ
Med de begränsade resurser som står till mitt förfogande i detta test, laddar jag ner appen "Sound Meter" till android, och bestämmer mig för att genomföra testet genom att hålla telefonen på ca 0,5 m avstånd från multicuttern (dvs ungefär öronavstånd). Vad jag är ute efter är inte att få exakta värden utan en ungefärlig jämförelse mellan maskinerna. Att Meec:en är högljudd vet jag ju redan, men hur beter sig GOP:en?

Mätresultatet är lite överraskande:
A. Obelastad maskin, medelvärde tre mätningar
GOP, 8000 rpm: 70 dB
GOP, 20000 rpm: 72 dB
Meec, 21000 rpm: 73 dB

B. Sågning i träregel (furu), medelvärde tre mätningar
GOP, 8000 rpm: 73 dB
GOP, 20000 rpm: 74 dB
Meec, 21000 rpm: 74 dB

C. Sågning i metall (15 mm prisolrör), medelvärde tre mätningar
GOP, 8000 rpm: 76 dB (lågt varv gjorde att metallen "skorrade" mycket)
GOP, 20000 rpm: 73 dB
Meec, 21000 rpm: 74 dB

C. slipning av trä, medelvärde tre mätningar
GOP, 8000 rpm: 72 dB
GOP, 20000 rpm: 73 dB
Meec, 21000 rpm: 73 dB

Meec:en får liiiite högre mätvärden än GOP:en, men förvånansvärt lite. OK, nu är en app till en smartphone ingen perfekt mätmetod, och dB-skalan är logaritmisk, men jag hade väntat mig lite större skillnader.

Man kör väl aldrig en multicutter utan hörselkåpor ändå, så spelar det roll hur mycket de låter? Ja, det tycker jag! Man kan ju störa familjemedlemmar i andra delar av huset, eller grannarna i lägenheten intill.
Ärligt talat hade jag förväntat mig att Boschen var tystare än den är, men även denna maskin upplever jag låter ganska mycket, utom obelastad i 8000 rpm. Jag får visst belägg även i manualen, som anger en ljudtrycksnivå på 79 dB och en ljudeffektnivå på 90 dB (inget sägs om för vilket varvtal).

Däremot upplever jag att Meec:en har ett mer skrälligt och mer skärande ljud än GOP:en, vilket får mig att ladda ner "FrequenSee", ännu en gratisapp....

6. FREKVENSANALYS
Hur fördelar sig oväsendet från maskinerna i den hörbara delen av skalan (20-20000 Hz)? Finns det en massa övertoner eller annat som gör att ljuden upplevs olika?
Återigen görs testet på ca 0,5 m håll. Ursäkta bildkvaliten, då jag fick ta en bild av skärmen på min telefon...
bd201244909PMac83.jpg
GOP 8000 rpm, obelastad

4c201245132PM082e.jpg
GOP 20000 rpm, obelastad

14201245255PM9581.jpg
Meec 21000 rpm, obelastad

Lekman som jag är kan jag bara konstatera att Meec har högre värden spridda över en större del av frekvenserna, med ett antal tydliga spikar för över- och undertoner. Uppfattningen att den är "skrälligare" verkar alltså ha vissa vetenskapliga belägg.

Mer omfattande tolkningar av dessa diagram överlämnar jag med varm hand till forumets ljudnördar!

7. VIBRATION
Jag må vara hur förtjust i min smartphone som helst, och vibrera kan den, men någon vibrationssensor har den inte och följaktligen finns inte heller någon "vibrationsmätar-app" att ladda ner. Denna utvärdering får därför ske medelst handpåläggning.

Obelastad är GOP:en fröjd att hålla i. Den är såpass tung och gedigen att man inte känner av så mycket vibrationer alls. Tyvärr blir det en annan sak när den sätts i arbete, då fortplantas vibrationerna ut i handen/händerna ändå, även om man inte pressar på utan låter maskinen slipa eller såga med mjukt och jämnt tryck.
Den är visserligen inte fullt så skakig som Meec:en, men skillnaden är inte så jättestor. Synd, jag hade hoppats på mer från Bosch på det här området.

8. VÄRMEUTVECKLING
Någon på forumet undrade hur varm maskinen blev och om det var risk att slipklossen skulle smälta? Tja, det går väl att testa! Här är det min IR-termometer som får agera mätverktyg.

Jag låter båda maskinerna starta från rumstemperatur och följer värmeutvecklingen på den varmaste punkt jag kan hitta (motorn) under 10 minuters konstant slipning. Även slipklossens högsta temperatur mäts.
Jag kan konstatera att värmeutvecklingen inte växer nämnvärt efter 10 minuters arbete, och de flesta slår nog av maskinen då och då, om inte annat så för att byta slippapper eller borsta bort slipdamm.

(Ursäkta kvalitén, det var lite svårt att få en bild med tillräckligt skärpedjup för att visa både mätpunkten och displayen, kör man med blixt syns inte displayen).

Nå, till resultatet:
GOP 20000 rpm, slipning av träregel
starttemp: 23,1 grader
maxtemp 5 minuter: 39 grader
maxtemp 10 minuter: 40,1 grader

Meec 21000 rpm, slipning av träregel
starttemp: 23,4 grader
maxtemp 5 minuter: 45 grader
maxtemp 10 minuter: 46,5 grader

Maxtemperatur på slipkloss
efter 20 minuters konstant slipning: 35,3 grader

Dessa värden är inte bara IR-termometerns uppfattning utan även mina oskyddade händers. Jag är faktiskt ganska imponerad, GOP:en blir inte särskilt varm alls och det borde vara väldigt liten risk för överhettning eller smältande slipklossar.

Visst kan det bli andra siffror om maskinen sätts igen av slipdamm eller liknande, men jag uppfattar risken som ganska liten - de enda luftintagen är placerade långt bak på maskinen, så långt från arbetsområdet det går. Hålen runt motorn blåser bara ut luft, och gör det ganska bra. Att man (som andra konstaterat, så jag skippar bilden) täcker för hälften av luftintagen när man håller i maskinen verkar inte spela så stor roll, särskilt varm blir den inte!

9. SÅGKAPACITET
Ja, det finns många sätt att utforma ett sådant test på, alltifrån ett rent "avverkning på tid"-test till att betrakta hur fint resultatet blir. Men då kvalitén på resultatet alltför ofta ligger i hur duktig användaren är, är det enklaste att helt enkelt ta tid på hur lång tid det tar att arbeta sig igenom olika material:

Förutsättningarna är helt nya och identiska sågblad, helt lika arbetsmaterial (i den mån det går, trä är alltid ett levande material) och ett lätt och jämnt tryck på sågen.

35201261251PM4d57.jpg
A. Sågning med 28 mm instickblad (bimetall) i 22 mm råspont, medelvärde 3 försök
GOP, 8000 rpm: ca 5 sek/cm
GOP, 20000 rpm, ca 2 sek/cm
Meec, 21000 rpm, ca 2 sek/cm

(Kommentar: lågt varvtal ger mer vibrationer i handen, bladet "gräver" sig fram och tillbaka snarare än att "gnugga" sig fram som vid högre varvtal. Jag testade även instick från sidan för att arbeta mig rakt igenom ett trästycke, som för att ta upp ett hål, men här var det väldigt svårt att få vettiga mättider då man måste försöka "rensa" hålet på sågspån då och då för att arbeta sig djupare - antingen genom att stanna och blåsa ur hålet, eller genom att vrida maskinen och jobba sig växelvis igenom; snett från vänster, snett från höger osv. Att bara sätta bladet dikt an mot trästycket och pressa rakt på fungerar inget vidare, efter ungefär en cm står man stilla och värmer bara upp blad och trä utan att komma djupare!)

7b201261355PM6de5.jpg
B. Kapa dörrfoder med halvcirkelblad (bimetall), medelvärde tre försök
GOP, 8000 rpm: 45 sek
GOP, 20000 rpm, 17 sek
Meec, 21000 rpm, 24 sek

(Kommentar: Som synes är det sällan någon vits med att kapa någonting med lågt varvtal inställt, det tar bara avsevärt längre tid och ofta med mer vibrationer till följd)

6c201261750PM241d.jpg
C. Kapa kopparrör (15 mm prisol) med halvcirkelblad (bimetall), medelvärde tre försök
GOP, 8000 rpm: 57 sek
GOP, 20000 rpm, 34 sek
Meec, 21000 rpm, 33 sek

(Kommentarer: Snitten blir fina, men det är svårstyrt att kapa metallrör, det är lätt hänt att bladet halkar ut åt sidorna)

Dessutom ville jag testa kapförmågan i kakel, så jag köpte (som tidigare nämnts) ett extra blad för detta ändamål. Ett kakelblad kostar ca 300 kr. Det finns även blad med diamantkant för ca 600-700 kr, men något sådant hittade jag inte hos min återförsäljare (och jag har inte hur mycket pengar som helst). Men den dagen jag tar uti med nästa badrum så kanske jag köper ett, för det gav lite mersmak även med detta enklare kakelblad.
7f201262143PMd13e.jpg
Här testade jag faktiskt inte Meec:en, men GOP:en har en avverkningstid på ca 40 sekunder/cm med 20000 rpm (8000 rpm fungerade inte alls).
Det är mycket långsammare än att såga kakel med diamanttrissa eller vinkelslip med diamantkap, men precisionen blir riktigt bra. Jag förväntar mig att tiden skulle sjunka rejält med ett riktigt diamantkapblad och då är detta ett riktigt bra alternativ.

Redigerat:
Bra och intressanta tester! Lite nytänk från b8q där med finurliga appar :)

Själv kör jag en batteridriven bosch någon gång ibland, använder den inte så ofta måste jag säga. Men det jag noterat, som kanske inte framkommer i testerna, är att tillbehören, klingorna, är väldigt dyra, det är något som kan vara bra att vara medveten om.

Att slipklossen smälter som det frågats om skulle jag vilja påstå inte i så stor utsträckning är något negativt för maskinen, det beror på, tror jag, att den som slipar med maskinen håller den stilla på samma punkt för länge. Det blir varmt när man slipar, oavsett, även för hand... ;)

10. ALLMÄNA INTRYCK
Jag kan som sagt konstatera att Bosch GOP300 känns stabil och gedigen och troligen kommer att hålla länge, som man förväntar sig av en blå Bosch. Det finns en del smarta små detaljer som t.ex. kulleden där nätsladden går in i maskinen, något som förmodligen ökar livslängden på kabeln.
2e201271315PMf9a0.jpg

Jag gillar också funktionen med ett snabbfäste som gör det enkelt att byta verktyg, men Bosch designers har missat att göra spaken enkel att använda! Det är knappt jag får in min normalstora pekfingertopp bakom för att öppna upp snabbfästet; med arbetshandskar på blir det i princip omöjligt.
65201271904PM98b1.jpg

Här kände jag mig tvungen att åka till närmsta K-Rauta för att prova motsvarande på en Fein, och den är lite bättre i detta avseende, deras spak kan även nås från "långsidorna", men det går inte med Boschs design där den ligger "nedsänkt".
Rent generellt känns en Fein fortfarande som mer genomtänkt i designen, t.ex. täcker man inte för några luftintag med händerna när man håller i verktyget, och Feinen känns mindre och kompaktare, därmed enklare att komma åt med och enklare att använda med en hand.

Fein-bladen kostar å andra sidan en mindre förmögenhet, men inte heller Boschs blad är så billiga, ett vanligt instickblad kostar från en hundralapp och uppåt. Skärpan i bladen kan jag inte klaga på, efter allt mitt testande är de fortfarande nästan i nyskick bortsett från lite avskavd färg. Däremot gick ett av insticksbladen av efter bara 3 minuters sågande, men jag fick ett nytt av försäljaren och det har hållit bättre. Jag vet inte om det var ett måndagsexemplar eller om det är vanligt förekommande, jag har bara råkat ut för samma sak en gång förut och det var ett "no-name" lågprisblad till Meec:en.
5a201273059PM0bde.jpg
Nää....ä? Så här ska det väl inte bli?

11. DOMEN
Så, om man nu redan har en lågbudget-multicutter, är det här en bra maskin att byta upp sig till? Jag är nog beredd att svara "Tveksamt".

Visst, den är bättre på nästan alla punkter (utom storlek), men slutresultatet i arbetet beror mest på vilka blad man använder. Man uppnår i princip samma resultat med ett billigare instrument på bekostnad av lite längre tid.

Jag har ingenstans i mina tester märkt av att maskinen haft behov av sina 300 W, det känns som om de lite klenare maskinerna med 250 W eller t.o.m. 180 W klarar uppgifterna de med.

Varvtalsregleringen har jag inte upplevt som något "måste", utan mer som en "bra grej", och samma sak är det med snabbfästet. Normalt sett växlar man inte funktion SÅ ofta att det känns oöverstigligt jobbigt att ta fram en insexnyckel.

Den långa nätsladden är dock ett klart plus.

Ljudvolym och vibration under arbete är visserligen bättre än ett lågbudgetinstruments, men tyvärr inte så mycket som jag hade förväntat mig.

Priset på en Bosch GOP300 ligger inte så hemskt långt från en Fein (ska erkänna att jag inte surfat runt och kollar dagspriserna), så min slutsats är klar:
Har du redan en multicutter är inte en GOP300 värd priset. (Det är däremot möjligt att en Fein är det, så nästa gång tar jag gärna en sån, Per!) ;)

Tack för möjligheten att få göra detta test, och jag hoppas att ni har nytta av det! Ställ gärna frågor. Önskemål om kompletterande tester går också bra, så får vi se om i första hand någon av de andra testarna som inte rapporterat än kan göra något, eller om jag kan återkomma med fler testresultat.

Tack för en alldeles utomordentligt grundlig redogörelse av maskinen b8q! Tycker din jämförelse mot en riktig kinamaskin är lysande. Verkar som om 300:an inte är den Multimaster-dödare jag förväntade mig.

Har du funderat på att slipa med den?

Mjo, jag slipade ju ca 20 minuter med den under "värmetestet" men skrev visst inte så mycket om själva slipningen. Jag använde bara ett av de medföljande träslippaperen (någonstans fint-medelgrovt av vad jag kan bedöma). Det är väl inte det man väljer för snabb och grov avverkning och mycket riktigt så blev det inte så mycket bortslipat men det blev mjukt och fint och utan oscillationsmärken, men det blev det med Meec:en också.

Jag har ingen slipmus, men såvitt jag kan bedömma så slipar maskinen helt OK men kommer inte åt lika bra som en mus pga sin storlek. För rå avverkning tar jag fram min bandslip alla dagar.

phl skrev:
Tack för en alldeles utomordentligt grundlig redogörelse av maskinen b8q! ...
+1 på det. Mycket trevlig läsning! Du har verkligen lagt ner en del jobb på detta b8q, och det är ju bra för det sätter ribban för framtida tester ;)

Jag måste säga att det känns snålt att dammsugaranslutningen säljs som tillbehör. Är det någon i testpanelen som har skaffat det, eller har det på agendan? Jag är i varje fall mycket intresserad av att få reda på hur dammuppsamlingen fungerar vid slipning.

Ännu en strålande resenation fantastiskt b8q.

Det är alltid kul med jämförelser mellan billiga och dyra maskiner dyrast är inte alltid bäst. En sak som man förväntar sig av dyrare maskiner däremot, är hållbarheten och det är svårt att jämföra på kort tid.

Jag är som bygga _bo väldigt nyfiken på hur en multimaster funkar med dammsugaranslutningen på kopplad. Tar den upp dammet bra är den i vägen och då inte bara till slipningen utan om den även fungerar till sågning osv .

Att man täcker för luft intaget har det någon betydelse i praktiken blir det varmt mot handen?. Har svårt att tänka mig att bosch har missat det utan att det funnits med i beräkningarna.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.