Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    d-sajns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Ålder: 35
    Län: Uppsala

Färgspruta HVLP. Vilken är bra?

Nu skall det inhandlas en färgspruta och då jag fick så bra hjälp med min spikpikadoll så testar jag här igen.

Skall börja med att måla ett trätak om ca 140kvm och tänkte då att jag skulle ha en färgspruta till detta och vad jag har läst så är den en HVLP spruta jag skall ha.
    Dels då den är mer effektiv, mao mindre färgdimma som inte hamnar på vald plats.
    Samt att den tydligen har en större färgtank.

Jag har en hyfsat bra kompressor, men vad jag förstår så finns det även eldrivna turbiner som skall vara bra...

Någon som har något tips om vad jag skall inhandla för något?

2.    länk #2
    pernittas avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Re: Färgspruta HVLP. Vilken är bra?

Skriv in HVLP i adressfältet och klicka. Klicka vidare på Coverspray AB.

per

3.    länk #3
    d-sajns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006
    Ålder: 35
    Län: Uppsala

Känns lite over kill.
    Vill ha något som går att köpa i en vanlig affär som vanlig privatperson (och inte alltför dyrt)

4.    länk #4
    pernittas avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Jag tipsade om Coverspray AB för att Du skulle kunna läsa Dig till lite baskunskaper.

Alternativt... har Du funderat på en bred roller på långt skaft?? Ger bättre täckning med en, kanske två rullningar.

Du skall veta att sprutmålning med tryckluft och utspädd färg på sugande underlag är i stort sett hopplöst. Vad Du egentligen skulle ha är en luftlös högtrycksspruta (färgfat och färgpistol).

per

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42