Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västmanland

Makita 4351 eller Bosch GST 85 - sticksåg

Kan inte bestämma mig, hjälp mig Makita 4351 eller Bosch GST 85? Äger andra blåa Bosch verktyg och gillar kvaliten. Varför ska jag välja Makitan framför Boschen?

Kommer att använda sticksågen till det flesta snickeriarbeten som kräver sågning. Även till kapning av golvskivor(händer inte ofta) istället för cirkelsåg.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Är inte GST 85 en gammal modell?

GST 90 nu?

http://www.toolab.se/produkt/GST-90-...-sticksagsblad

Eller

GST 150

http://www.toolab.se/produkt/GST-150-CE-Bosch-Sticksag

Här är makitan

http://www.toolab.se/produkt/4351FCT...ksag-Systainer

Tror inte det är så stor skillnad. Läser man specen så är det väldigt liten. Själv har jag en gammal Black and Decker som jag snart ska ersätta med just den Makitan du frågar om men det är mest för att jag kör på Makita märket för att hålla ett märke
    Senast redigerad av huggan 2012-02-07 14:58
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Västerbottens län

Jag har en 4351 och har kört en del GST85, största skillnaderna är "gången", makitan låter betydligt bättre, eller mindre stenkrossaktigt från växellådan, bladfästet på makitan är snabbare och smidigare, sen känns aluplattan på makitan på nåt vis "seriösare" än plåtplattan på Boschen. Precisionsmässigt och hanteringsmässigt kan inte jag märka någon större skillnad bortsett från ovanstående. Förresten, plus också för plastplattan man fäster på makitan när man ska såga ömtåliga material, och att de gömt insexnyckeln för geringen i plattan, på Boschen hänger den i kabeln väl om jag inte missminner mig?

4.    länk #4
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge

Makitan ska väl jämföras med Bosch gst 135 eller 140 för att undvika att prata äpplen o päron.
    .......or oatävööööööööö

5.    länk #5

Makitan ska väl jämföras med Bosch gst 135 eller 140 för att undvika att prata äpplen o päron.
    Jag kan hålla med om att det vore så om det vore en opartisk bedömning eller ett jämförelsetest, men nu var det ju just Makita 4351 och Bosch GST85 som trådskaparen var i valet och kvalet mellan.

6.    länk #6
    Nimajnebs avatar

Men handlade det inte om en form av jämförelsetest?

Då gst85/90 är en mindre såg i princip alla dimensioner så är nog den enda riktiga fördelen med denna priset då den nästan är 1000kr billigare i Sverige. Skulle man däremot jämföra makitan med motsvarande Bosch 140 så skulle svaret bli ung detsamma, att enda fördelen med makitan var priset.
    .......or oatävööööööööö

7.    länk #7

Trådskaparen har gett förutsättningarna, A eller B, det är i mina ögon inte ett jämförelsetest, sen kan man ju peka på alternativen C,D eller E osv, men i slutändan är jämförelserätten trådskaparens.

8.    länk #8
    Nimajnebs avatar

Men om det inte var en jämförelsemellan sågarna...... Varför gjorde du då en jämförelse i inlägg 3???

Detta blir ju bara en tafflig retorik, jag tror nog att TS har fått svar på sin fråga trots att sågarna jämfördes
    .......or oatävööööööööö

9.    länk #9
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Är inte GST 85 en gammal modell?

GST 90 nu?

http://www.toolab.se/produkt/GST-90-...-sticksagsblad

Eller

GST 150

http://www.toolab.se/produkt/GST-150-CE-Bosch-Sticksag

Här är makitan

http://www.toolab.se/produkt/4351FCT...ksag-Systainer

Tror inte det är så stor skillnad. Läser man specen så är det väldigt liten. Själv har jag en gammal Black and Decker som jag snart ska ersätta med just den Makitan du frågar om men det är mest för att jag kör på Makita märket för att hålla ett märke
    GST 140CE är senaste 'toppmodellen' från Bosch dessutom.
    http://www.toolab.se/produkt/GST140C...Bosch-Sticksag

10.    länk #10

Men om det inte var en jämförelsemellan sågarna...... Varför gjorde du då en jämförelse i inlägg 3???

Detta blir ju bara en tafflig retorik, jag tror nog att TS har fått svar på sin fråga trots att sågarna jämfördes
    Det är skillnad på lekmannajämförelse och test, vad jag hakade upp mig, men tydligen var för oklar med att framföra, var att det i mina ögon inte åligger oss att bestämma vad som ska jämföras efter så tydliga grundförutsättningar från trådskaparen.

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Västmanland

Blev en GST 85 ändå. Var och klämde på Makitan men tyckte inte den låg rätt i handen.

Dock benägen att hålla med att bladbyte på GST 85 är bökigt. Annars verkar det vara en fin maskin.

12.    länk #12
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

-JC->Den är en jäkla slitvarg i alla fall. Finns skäl till att man ofta ser dem på byggen.
    Jag har fortfarande kvar föregångaren dvs GST 60 PE och där måste man ha en extra lång skruvmejsel för att byta klinga men den funkar fortfarande perfekt och den är nog snart 25 år, idag är den för "skitsågning" dvs på tak och i gips medans min 135'a är för vanligt bruk.
    Tror inte du kommer att ångra dig, den är grymt bra.

/Kent

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42