Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Bulldogs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Inköp av Veritas Honing...men vilka slipstenar

Hej,
    hade tänkt att införskaffa Veritas Mk. II Honing System, "http://www.axminster.co.uk/veritas-veritas-mkii-honing-system-prod377359/". Syftet är att slipa stämjärn.

Tittat på lite filmer och beskrivningar på nätet, vet att Matthiasp även skrivit lite här, men blir inte riktigt klok på vilka "finhetsgrader" av sten som man lämpligen först införskaffar. Stenarna är ju dyrgripar så jag vill gärna köpa rätt från början.

2.    länk #2
    bengtns avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: stockholm

Det i mitt tycke absolut bästa köpet är detta kit från toolsfromjapan. Sigma Power stenarna är väldigtbra, avverkar snabbt både A2 och hårdare stål och håller formen väl. Dessutom ingår en Atoma 400 diamantplatta på köpet. Mycket pengar men prisvärt. En billigare variant finns utan 13000 stenen som man klarar sig ganska långt utan.
    Jag har använt kingstenar länge och tycker de fungerar bra, en sten 800-1000 och en 6000-8000 räcker samt något att plana dem med.
    Naniwa superstones är trevliga, de fina är fantastiska men de grövre avverkar lite väl långsamt. Dieter har ett bra urval och hyggliga priser. Hyvlar.se har dem också (även Veritasjiggen).
    En annan variant är oljebrynen t ex en hard arkansas och en black surgical härifrån.
    Det finns andra fabrikat och typer men det är dessa jag har och kan uttala mig om.
    /B
    nu med blogg: hyveldoktorn.se

3.    länk #3
    legos avatar
    Nykomling Medlem: Dec 2011
    Län: uppsala

220, 1000, 6000 skulle jag säga är ett rätt bra intervall att börja med, för vanliga vattenstenar. Jag har bla 3st stenar i det intervallet tillverkade av Matsunaga under namnet KING. Dessa stenar är ganska mjuka, vilket jag gillar - även om det innebär att lite mer tid går åt till att plana dem. Mer information om KING

Med stenar i nämnda intervall kan du forma om eggen vid behov och även få riktigt, riktigt vasst. Lägg till en nagura för att skapa en fin 'slurry' på 6000-stenen för ännu finare resultat.

Ett tips om du ska köpa stenar. Kolla på http://www.fine-tools.com/ där finns dels ett mycket större utbud än hos axminster men också bra information om de olika fabrikaten och vilka skillnader det är på dem. Dom har även MKII om du vill handla allt på samma ställe....
    bambuhyvling(.se)

-''(((((<

4.    länk #4
    Bulldogs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007

Stort tack till er båda för fina svar.

/Thomas

5.    länk #5
    bengtns avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: stockholm

En King 220 är alldeles för mjuk i mitt tycke. DEn hinner gröpas ur innan man slipat klart eggen och den blir då deformerad på ett sätt man inte önskar. Jag har en Sharpton 220 som funkar men annas rekommenderar jag ett grovt diamantbryne. Kolla in min blogg, jag har skrivit lite där om olika stenar.
    /B
    nu med blogg: hyveldoktorn.se

6.    länk #6
    Johan Rubanks avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010

Ang. vilken slipsten du kan välja så beror det väl så mycket på vad du vill uppnå. Om du bara vill använda vattenstenar så gissar jag att du inte behöver gå under 800 i grovkornighet, tex om du har en Tormek/Kirunaslip eller liknande så räcker det med att bryna på 1000 till 8000 i lite olika steg. Behöver du däremot snygga till en trasig eller stött egg eller om du vill ha en ny slipvinkel, då kan du välja grövre stenar eller diamantbryne som går snabbt. Det som kanske är optimalt är om du känner någon som har dessa verktyg och du kan kika och känna lite vad du kan tänkas behöva.

Lycka till !

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42