Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Västragötaland

Fein skruvautomat

Hej

Har ett litet problem.

Har köpt en begagnad fein skruvautomat men jag upplever att den krånglar lite mycket.

Sätter jag gipskivor med gipskruv från Senco så har den fungerat hyfsat.

Men när jag monterar OSB skivor med spånskiveskruv från Heco blir jag vansinnig.

Del vill skruven vika sig och dra snett med resultat att bitset blir utslitet. Sen upplever jag att maskinen väsnas mer som om kopplinen går in och slirar lite.
    Så är maskinen skrot och bör skickas till tippen äller är det någon inställning och kass skruv som ligger bakom.

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

kan va att du skruvar med fel längd på skruven.
    va händer när du skruvar med heco skruv?
    åker skruven in något eller sker bara det där

3.    länk #3

Hej
    Längden på gips och spånskiverkuven är 30 mm.

Längdinstälningen är oxå på ca 30 på maskin.

Detta gäller spånskiveskruv från Heco.
    Endel skruv åker in utan problem ca hälften men de andra går in 5 mm och ställer sig på sniskan med att bitset börjar slira.

Ibland låter maskinen tyngre som en "kulspruta" antar att det är kopplingen som går in. Skruven går in men lite långsammare än normalt.

4.    länk #4
    SBH

dom har ju en viss livslängd.

problemet som du beskriver. brukar hända när glömt ställa om längden.

en fråga. skruvar du först osb med 30mm som första lager. sedan gipsen med 30mm skruv som andra lager?

5.    länk #5

Ok får ta och prova att ändra lite mer på längd inställningen.
    Vad brukar det vara som ger sig på en sådan här maskin.
    Bandmatningen funkar fint inga stora glapp mm.

Har tänkt 11 mm OSB med 30 mm spånskiveskruv med ett lager 11 mm gips utanpå. Även den med 30 mm med gipsskiruv.

6.    länk #6
    SBH

det är konstigt att den funkar med gipsskruven å ej osbskruven.
    du får plocka isär och kolla den. är det något som är paj i den så ser du det

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Ursäkta en mycket korkad fråga. Det är inte så att det är olika spår på de två skruvarna så det är Philips bit i maskinen och OBS skruven är för Pozi?

8.    länk #8
    SBH

philis går bra i pozi men inte tvärt om

pozi i philips går ej

9.    länk #9
    matsa79s avatar
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: Örebro

Jag har själv en fein skruvautomat och med vissa typer av band måste man ha helt rätt inställning för att det skall funka bra, oftast är det ca 2 mm längre än vad skruven är.

10.    länk #10

philis går bra i pozi men inte tvärt om

pozi i philips går ej
    Naje, förutom de extra spåren på Pozi är den grundare så du får väldigt lite som greppar. Vill påstå att du sliter ut bitsen väldigt snabbt på en skruvautomat om du kör med PH till PZ.

11.    länk #11

Hej

Både gips skruven och spånskiveskruven har PH 2 skalle vilket det är på bitset i maskin.

12.    länk #12

Då stöder jag matsa79. Hade i princip samma fenomen när jag hade glömt ställa om min Makita och körde för 55 skruv med 45 inställning.

13.    länk #13

Hej

Tackar för alla tips och ideer.
    Bara hem och prova.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42